• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Lapinette

mugglan - läskigt när man drömmer och blir så där orolig. Själv så räcker det för mig att gå ut och lyssna på mina singelväninnor för att sedan komma hem och överösa maken med kärlek och frågor om hans trohet, kärlek till mig. Han tycker nog jag är skitjobbig ... men jädrans vad man uppskattar det man har när man får höra om andras problem.

• viktualia
    sweetstreet skrev 2011-02-03 23:19:53 följande:
    Fy fan för att vara sjuk!!!!
    det skriver jag under på direkt! HAAAAAAAAAAAAATA!!

/en som inte är ett dugg piggare... framförallt inte i halsen... TYSTNAD råder här.. och den som känner mig IRL kan ana vad det innebär...
  • Lapinette

Cicci - hur mycket går biljetten med Lufthansa på?

• FruCicci

Fy vad otäckt Mugglan. Jag har med drömt så och sen har jag varit färgad av drömmen länge.....

• Fossing77
    fru AM skrev 2011-02-04 09:59:54 följande:
    Blomkålsmos/puré (mosat med grädde, kokt med vitlök) är perfekt LCHF-tillbehör till maten - och så vansinnigt gott! I övrigt: Kött/fisk/fågel + sallad
    Hur mycket blomkål går det åt? Vi blir 6 vuxna och 2 busungar... :)
  • Fossing77

Oooo... Rosmarin- och getostgratinerad oxfilé med blomkålspuré... Det lät ju inte så hemskt... Tungan ute

• muggles

Fossing: börjar du äta "vanligt" igen så går du upp ja Jag har inte behövt köra speciellt hårt på LCHF för jag har mest varit intresserad av att behålla min vikt (alltså nu snackar vi innan jag blev gravid), behövde inte direkt gå ner. Sedan vi fick barn har jag gått ner från att träna 3 tunga pass i veckan till 2 och då behövdes lite andra metoder för att hålla vikten (före 30 kunde jag äta vad som helst utan att öka ett gram men inte nu längre...).

Det är en vanesak det där med att skippa kolhydrater och hur "rabiat" man måste vara, beror på hur mkt man vill förlora. Grejen är att det är väldigt mkt energi i kolhydrater; tex i potatis, ris, pasta etc. Pga det så får de flesta i sig för mkt energi - mer än de gör av med.

Jag har kört LCHF-light: dvs när jag äter lunch så äter jag i första hand proteinet + fettet och grönsakerna. Tex om lunchrätten är pannbiff med sås och potatismos, så äter jag pannbiffen med sås (plus kanske pyttelite potatismos bara för smakens skull) och så äter jag grönsakerna. Och då äter jag tex rivna morötter vilket alltid finns på alla salladsbufféer - det är visserligen kolhydrater men betydligt bättre sådana än tex potatismos. Rivna morötter ger ju fibrer, vitaminer och mättnadskänsla medan tex potatismos mest ger god smak och för mkt energi till kroppen...

Man märker till sin förvåning att genom att äta protein och grönsaker så blir man dels mätt längre (=gör att man småäter mindre och mer sällan) och man får heller inga insulinpåslag vilket gör att man inte blir godissugen. Man orkar mer, blir piggare och mår helt enkelt bättre.

Så jag kör LCHF-light på veckorna och sedan äter jag allt som jag vill på helgen (och där ingår godis ).

Funkar bra för mig. Efter ett tag vänjer man sig och det känns absolut inte som ngn uppoffring för mig att skippa potatis, ris, pasta, vitt bröd för det är iaf inte det som smakar godast tycker jag. Det är ju köttet/fisken plus såsen som är det göttigaste - tycker jag!

Riktiga LCHF:are (dvs de rabiata) äter inte vissa frukter för att det är kolhydrater i. De äter inga "grönsaker under jord", dvs rotsaker som potatis, morötter, palsternacka, etc utan bara "grönsaker ovan jord" dvs paprika, blomkål, broccoli, gurka, tomat ... Men sådant tänk orkar jag inte med. Klart man ska äta frukt!!!

oj nu blev det nog lite långt...

• FruCicci

1 800 kronor, det var kanon billigt! Lite dumma der dock.... men sen kanske det tillkommer skatter etc Lappis. Men hur som helst, vi får nog räkna med minst 2 500 kr per person, sen minst lika mycket till på hotell nätter. Men det är det värt, inga konstigheter. (Tänkte bara att det gör inget om det är billigare eftersom vi har utlands semester bakom oss redan, innan vi åker. Ska ner i europa i början av sommaren)

• muggles

Förresten vår vagn har kommit - ska hämta ut den idag! Jag som redan börjat noja om att priset var för bra för att vara sant...

• FruCicci

Jag kan inget om LCHF, eller någon annan diet. Men intressant att läsa vad ni skriver. Även om jag har gått upp ett par kg och inte kan få på mig vissa brallor så skulle jag inte kunna vara utan potatis etc.
    Älskar husmanskost
    Alla är så otroligt duktiga på mat här, jag känner att jag borde gå en matlagningskurs!
    Jag har ju jobbat på krogen, men det hjälper ju inte. När jag läser alla smarriga grejor så tycker jag nästan synd om maken som får samma mat hela tiden (nästan).
    Apropå LCHF så tränar min man på gym varje dag, och har PT, och PT's har sagt vad maken ska äta. Så han tänker jätte mycket på maten nu.
    Typ bulgur ist för potatis, jag har massa avokado hemma och även ägg, han äter 2 ägg på morgonen

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!