• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

Blomkålsmos/puré (mosat med grädde, kokt med vitlök) är perfekt LCHF-tillbehör till maten - och så vansinnigt gott! I övrigt: Kött/fisk/fågel + sallad

• Fossing77

AM - Oooo! Choklad! Love it! Jag tror tyvärr de har för bra karaktär för att äta det som serveras Flört Men vafasen, jag kan äta kött och grönsaker, inga problem! Skrattande

• muggles

Fossing: jag tycker AMs fläskfilérätt låter utmärkt för LCHF:are. (Dock är jag precis som AM så uppfostrad att jag äter det jag blir serverad, ställer inga LCHF-krav när jag är bortbjuden!) Men jag skulle ha serverat en rätt med proteinet för sig (tex fläskfilé då) och potatisen (tex potatisgratäng el hemmagjord klyftpotatis) för sig och så kan de ta av det de vill. De kan ju ta bara protein och sallad?

Själv är jag inte rabiat LCHF:are på ngt sätt. Jag äter en hel del kolhydrater och speciellt på helgen så skiter jag i det ganska mkt. Jag skulle aldrig avstå en god potatisgratäng!!! (Men däremot kan jag avstå trökig pastasallad el vitt ris som jag inte är särskilt förtjust i.) Vill jag vara diskret ngn gång så tar jag av allt, dock endast en mindre mängd av kolhydraterna... så är det oftast ingen som märker el kommenterar ngt.

• Lapinette

Chokladfondant säger jag ... fast det är ju socker i men i överigt helt ok  .. Annars är väl ost ok om man skippar de goda kompotterna till.

Till huvudrätt så går ju i princip allt förutom at man tar bort potatisen eller riset som ska vara till. Så äter vi i princip jämnt numera. Så till entrecoten blir det haricot verts och lammytterfilén serverades med ugnsbakade grönsaker och friterad fetasost etc. Ratatouille är även gott till det mesta .. köttet eller fisken.

• Fossing77

AM - Den där purén låter supergod! Vi är skyldiga dem en middag så vi lagar önskemat, och önskemålet var något gott nötkött för herrn i andra huset anser sig dålig på att laga gott nötkött. Flört Calle är dock en köttmästare så kött blir det. Tillbehör började jag precis forska på, men du hade ju lysande förslag så jag tror minsann jag kör direkt på det Glad Tack!

• Lapinette

mugglan - att få med maken till IKEA för ett par formar så vet jag att han hellre betalar 1 000 kronor per form än åker dit .

AM - typiskt! Idag jobbar maken hemifrån. Tror vi får ta en sväng ned på stan imorgon. Brukar knata förbi där på vägen .. fast jag behöver gå i andra riktningen (kom jag precis på). Inköp av japanskabok står också inköpslistan.

• Fossing77

Tack alla! Ni var helt klart mer insatta än jag är på det här. Suveränt!

De har ju inte krävt LCHF-mat, mest jag som tänkte vara serviceminded och servera det ändå, eftesom jag vet hur mycket de kämpar med att äta rätt. Vi funderar på att gå över lite åt LCHF så det här kan ju vara en bra testomgång dessutom.

En fundering jag har dock.. Om man äter LCHF, går ner det man vill och är nöjd... Inte kan man väl börja äta "som vanligt" då igen och behålla sin vikt? Petar man i sig kolhydraterna så lär man ju gå upp igen eller? Fast man kanske vänjer sig så att man håller sig ifrån dem ändå...

• muggles

I natt drömde jag att maken hade hittat ngn annan! Det var hemskt!!!! I drömmen sa han att han nog ville skiljas och jag tog av ringarna och då var det liksom ett vitt "band" på fingret (vi var på semester i drömmen så handen var lite brun). Det var så himla ledsamt!

För några veckor sedan sa jag apropå ett tv-program att "jag hoppas vi håller ihop hela livet" och han svarade "men det är väl planen?!" och detta dök upp i drömmen, där jag tänkte att "värst vad han ändrade sig fort!".

Jag tror detta är mitt undermedvetna jag som är orolig för att han ska försvinna nu på ngt sätt (genom olycka el likn) och lämna mig ensam med 3 barn... Men det var skönt att vakna upp imorse och upptäcka att det var en dröm!

Fick mejl nu från honom: "jag har slutat leta efter andra " puh!

• Fossing77

Muggles - Hu! Ibland undrar man hur det undermedvetna funkar. Tur det höll sig till att vara en dröm. Gulligt av honom att försäkra dig om att han slutat leta Flört

• FruCicci
    fru AM skrev 2011-02-04 09:45:46 följande:
    Cicci - förresten: vilket datum åker ni till Aten? Storsonen är bjuden till sin kompis sommarställe där och jag kom plötsligt på att det vore himla fiffigt om han i alla fall kunde åka samma flight som er ner ... Inte för att han behöver daddas med utan bara för säkerhets skull? Om det är ok?  Du kan väl maila mig när ni bokat er resa så ska jag se om jag kan hitta en plats åt honom också Om nu datumen ens överensstämmer?
    Absolut AM, men jag tror vi kommer åka från Köpenhamn.(inget spikat) Men i så fall kanske han kan ta ett plan ner till Blekinge, så hämtar vi honom och tar med honom i bilen till Köpenhamn... vi kollar på det.
    Bröllopet är den 22 juli, så vi åker ner 2 dagar innan tippar jag, senast torsdagen på morgonen iaf.
    Jag har kollat de siterna som brudparet rekommenderade, det billigaste verkar vara att flyga med Lufthansa och byta i Frankfurt. Men vi får se om vi orkar med det mecket
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!