• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM
    snaily skrev 2011-02-04 14:05:00 följande:
    NU vakendags!

Säger hejdå på kanske några dagar!
    Hejdå! Ha't så kul söderöver!
  • Fossing77

Nenne - Det e jättetråkigt när den försvinner, speciellt denna gången eftersom jag inte planerar att ha fler småttisar. Men jag kanske får lust på en fyra nån gång om några år eller så. ;) Men så länge du låter honom suga så håller det säkert igång, även om det inte mättar så bra, så komplettera du med lite annat och gör båda delarna. :) Mina har ju varit så tråkiga så när mjölken inte varit så näringsrik längre så har de ätit och så har det kommit upp direkt igen och då är det liksom ingen idé att myssnutta heller.

Kul att nån annan har tjockisbebis ;) Elliot och Tristan vägde ganska exakt 4 kg när de föddes, Mira var en räka på 3,3 kg lilla plutt. Men dom har alltid tjockat på sig fort efter det. Min mjölk blir tunn fort, men så länge den funkar är det mer grädde än nåt annat ;)

• nennesjuttioåtta
    fru AM skrev 2011-02-04 14:06:44 följande:
    JAg lärde Hektor att gilla välling genom att klunka i lite koncentrerad saft ... och sedan gradvis allt mindre. Så det var nog bara en vecka han fick saft i vällingen.
    ja, herregud, inte trodde jag något annat! Men eftersom vi är wiki för en flera miljoner så ville jag bara förtydliga att det inte är så bra i längden.
  • Fossing77

Jag har sett 6-åringar på jobbet med så dåliga tänder att vi fick ringa BVC för att få dem att tvinga på föräldrarna tandläkarbesök. Föräldrarna ringde tandläkaren som gav dem en tid 2 månader längre fram och de accepterade det. Galenskap, ungen hade stora svarta hål i kindtänderna. Vi fick tvinga dem att åka akut...

• Mopedvin

Creme brule formar - har de från IKEA som faktiskt är riktigt bra, vita, ja helt enkla. Så ofta gör vi inte c b. Ett tag gjorde vi det väldigt ofta, älskar crem brule, äter det alltid till efterrätt när vi är i frankrike

Barnrum - vi har sovrummen uppe, ett till oss och ett till pojkarna, nere har vi ett stort lekrum med en mörkröd matta från IKEA, ca 2x2 m sen har vi expedithyllor, de med från ikea med lådor i att stuva leksaker i, ett litet skrivbord med två pallar till och ett litet fyrkantigt "lack"- bord från...gissa, ikea, som de kan stå oxh leka vid. Sen har vi en madrass på golvet med där vi ligger nr de leker ibland är t ok om man bara är där oxh vi försöker vara med dem ganska mkt oxh leka, en av oss i alla fall, inte alltid leka heller, men det brukar räcka att man är i rummet oxh sitter på madrassen så är de nöjda. På så vis slipper vi leksaker i andra rum ( även om de självklart släpar dit sakerna med men inte i lika hög grad) när vi pysslar gör vi som er, sitter i köket

Nenne - var går ni på barnsång?

Snaily - perfekt med selen! Skönt!

• nennesjuttioåtta
    Fossing77 skrev 2011-02-04 14:07:36 följande:
    Nenne - Det e jättetråkigt när den försvinner, speciellt denna gången eftersom jag inte planerar att ha fler småttisar. Men jag kanske får lust på en fyra nån gång om några år eller så. ;) Men så länge du låter honom suga så håller det säkert igång, även om det inte mättar så bra, så komplettera du med lite annat och gör båda delarna. :) Mina har ju varit så tråkiga så när mjölken inte varit så näringsrik längre så har de ätit och så har det kommit upp direkt igen och då är det liksom ingen idé att myssnutta heller.

Kul att nån annan har tjockisbebis ;) Elliot och Tristan vägde ganska exakt 4 kg när de föddes, Mira var en räka på 3,3 kg lilla plutt. Men dom har alltid tjockat på sig fort efter det. Min mjölk blir tunn fort, men så länge den funkar är det mer grädde än nåt annat ;)
    jag hade ju tänkt amma tills han fyllde 1 iaf, fast det är ju skönt ifall han vill sluta än att jag måste sluta. Fast inte än! Hahah, tjockbebis it is! Fast han är ju lång också, borde vara 70 cm nu (69 sist), hälften så lång som farmor.
  • Fossing77

Nenne - Det e bra med tjockbebisar om dom blir sjuka, så dom har att ta av. ;) Mira var 66 cm och vägde 8085 gr på sin 5-månaders kontroll. Hon är något kortare och lättare än vad pojkarna varit. Visst är det skönt att slippa tvinga dom att sluta, det måste jag säga. Hellre att de väljer själva... :)

• nennesjuttioåtta

mopedvin – du är inboxad!

Fossing – ja visst är det sjukt! Och det måste göra så ONT på dem! 

• Fossing77

Nenne - Man kan säga att den unge mannes ilskna humör fick sin förklaring när vi såg tänderna... Och han blev så mycket trevligare när dom var fixade.

• nennesjuttioåtta
    Fossing77 skrev 2011-02-04 14:18:20 följande:
    Nenne - Det e bra med tjockbebisar om dom blir sjuka, så dom har att ta av. ;) Mira var 66 cm och vägde 8085 gr på sin 5-månaders kontroll. Hon är något kortare och lättare än vad pojkarna varit. Visst är det skönt att slippa tvinga dom att sluta, det måste jag säga. Hellre att de väljer själva... :)
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!