• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

Lappis: jag får kanske laga den där lammgrytan och bjuda hem er någongång så ni också kan bli frälsta!

Här fondantrecept - plankat från Lapinette ("jag" i receptet är alltså Lappis):

CHOKLADFONDANT

4 personer (men jag gör faktiskt halva satsen för 4 personer och serverar i små vita portionsformar som tål ungsvärme)
    200 g smör
    200 g mörk choklad av hög kvalitet t ex Valhrona (själv använder jag 85 % Lindt för det har vi alltid hemma)
    4 ägg
    2 dl strösocker
    2 tsk konjak
    florsocker till garnering

Sätt ugnen på 250 grader, men endast på övervärme. Smält smör och choklad i vattenbad. Vispa ägg och strösocker riktigt pösigt. Blanda ner konjak, smör och choklad. Fyll i 4 portionsformar. Ställ formarna på en kyld bakplåt och grädda i 5-8 minuter. Chokladdesserten ska få yta men fortfarande vara lös inuti. Sikta över lite florsocker och servera med lättvispad grädde. Jag brukar blanda grädden med lite hallon när jag serverar men har även serverat med en kula glass till.

Enkelt och mycket gott!

• fru AM

Nu mina kära nätvänner så ska jag pinna till dagis och hämta de små självgoda spegelslickarna!

KRAMIS på er allihop! Trevlig helg om vi inte ses!

• Mopedvin

Stjälper du upp fondanten eller serverar du den i skålar lapinette? Vi stjälper upp den, det är därför vi anv muffinsformar... Pajformarna du länkade till anv vi till c b

• Lapinette

AM - ser fram emot middagsinbjudan . Trevlig kväll!

• Lapinette

Mopedvin - fondanten äts i de små vita formarna. De senaste gångerna har jag serverat med körsbär som får koka en liten stund i rom (smakar ingen alkohol utan förhöjer bara körsbärssmaken). Har blandat i lite körsbärsmarmelad också och sen grädde eller glass till det.

• Liten med Mindre

Och hos oss lagas fondant i glöggmuggar från Höganäs. Lagom stort.

• Liten med Mindre

Nenne - gissar att det är mer mat Pricken vill ha. Har ni prövat att bara sovatvå-timmarspass dagtid, så att alla måltider hinns med?

Lilleman älskade mos på potatis o jordärtskocka i den åldern. En måltid med mos och en med gröt. Tre med mjölk plus nattmat 1-2 gånger.

• viktualia

Även jag har övergräddat fondanter, men det blev också vansinnigt gott...

Har ett supergosigt Troll i knät. Nyvaken, med hår som står åt alla håll och småfnissade åt datorn och skidskyttet på tv... denna lilla envisa herre som helst drar ut alla sladdar, trycker på alla knappar och älskar att dra mamma i håret.. 

Nenne - när Trollet var 5 månader åt han gröt på kvällarna och puré till lunch... han har varit ett matmonster från första början och medelamningstiden var nog 10 min...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!