• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • sweetstreet

Vickan,'vinkar tillbaka och önskar KRYA PÅ DIG!!!
    Det är ett skit att vara sjuk!
    Själv mår jag bättre idag hurra!!!
    men är fortfarande hängig.
    Igår var det dock verkligen inte bar. Mådde som en igelkott överkörd av en bandvagn.... .-o
    Sov i stort sett hela dagen fram till 16-tiden då vi hade telefonsamtal med en advokat ang green vard. och sedan hämtade jag lilla tjejen på dagis och så hade vi soft hemmakväll när maken var ute på partaj. Jag mådde ju itne bra så jag lade mig med henne och sov typ 12 timmar inatt!!!
    Tror kroppen behövde sömnen. 

• viktualia

Sommarbrud - jag undrade ju givetvis hur gammal DU är!! *nyfikna klubben* Min son Trollet har 14 dagar kvar till sin 1 årsdag! Själv är jag snart 34, gift, byråkrat, förpassad till en småstad 3 timmars restid västerut från huvudstaden, drar 41 i skor och gillar handgjorda praliner!

• viktualia

Sweetan - önskar att jag kunde säga detsamma.. men visst har det gått framåt lite.. men jag har ju varit sjuk sedan i tisdags så jag är RÅLESS på detta!! bläääääääääääää! Siktar på jobb på måndag i alla fall.

• Oms

läser ikapp... ska visst lägga lilltjejen nu. stora är hos kompis och jag o maken ska surfa nätet efter lite jobbmöjligheter för honom...  det lär ju inte ta en kvart direkt...

igår var jag på kickoff och en väldigt lyckad sådan faktiskt! improvisationsteater som var fantastiskt bra och sen hade vi 2 timmar dansklass med Björn Törnblom och Cissi Ehrlign från Let's dance!!!

herregud men shit vad jobbigt det är att dansa chacha o disco på en heltäckningsmatta i 2 timmar fast jag måste säga att det var oerhört roligt och sjukt konditionskrävande, vilket kankse var det sämst amed det för sen var vi alla sjöblöta lagom till middagen

en sak har jag förstått - de som lär sig att dansa dessa danser utan felsteg på bara 1 vecka i let's dance är sjukt duktiga!! det är inte helt lätt att träna in dessa danser måste jag säga och även om jag är rörlig och har hyfsad koordinationsförmåga så var det inte helt lätt, framförallt inte när man fick nya danspartners när var je nytt steg skulle läras in.

sen har jag ju inte ngn kondis, redan efter 40 min dans var jag trött tog då en paus under en av övningarna och väntade ut discodansen (vi pratar 70 tals-disco) och efter ånyo 40 mn va rjag trött igen men då sket jag i det och fortsatte för det var ju såååå kul!

nu är det flera på företaget som ska gå på de workshops som kulturama anordnar nu i vår för dansintresserade på alla nivåer (nja, kanske inte du då Lappis som liksom spelar i en annan liga än vad vi andra gör ) workshoppen är på 3- 4 timmar vardera så tack men nej tack - jag är alldeles för otränad för det.

när vi alla sen satt o åt middag kom Cissi och Björn in o dansade och de är ju grymt duktiga måste jag säga. jag fick förmånen att dansa en gång med Björn och shit vad häftigt det var, jag menar när man själv inte kan o sen få pröva att dansa med ngn som får en att se ut som om man kan - det e kul!

• Sommarbrud

Sweetstreet: Oj ja det lät ju hårt, i sverige får man ju vara hemma hur länge som hellst känns det som. jag ska vara hemma i 1,5 år om jag inte börjat klättra på väggarna innan :) Men jag jobbar så dumma tider så vi måste vänta lite med dagis efgtersom dagis stänger 5 och jag och min sambo slutar klockan 7.. Så det blir två timmar på trappen för vår lille Mini :)

viktualia: Bra beskrivning handgjorda praliner går hem här också jag tror ju alltid att jag är liiite händigare än vad jag är och försöker alltid göra saker själv. Min syster däremot är väldigt duktig på just praliner MUMS!

Jag fyller 27 om tre veckor precis innan lön helt värdelöst! Tiden går fort när man har roligt och snart e jag 30!

Nu ska jag ta min allt annat än glada son och pallra mig till affären och handla.

Trevlig Kväll på er!!

• Oms

Cissi - jag måste säga att jag är så glad för din skull. jag menar har ju följt lite ups n downs genom åren och det verkar som om saker o tinga har fallti på plats och att ni nu har det jättebra grattis till det för jag vet att det kräver ett hårt arbete!

HATTIS - men vad underbart att allt såg bra ut!! nu trodde jag inget annat och det ä precis så att man ibland blir utan symptom helt sådär (så hade jag med Mathilda i början) men så ett tu tre så är det tillbaka igen härligt!

SMINT - supergrattsi till lillpojken! underbart med update och vad skönt att allt gått bra!! återkom o berätta mer när orken finns - vi vill veta allt som vanligt

• Liten med Mindre

Sommarbrud - välkommen ur garderoben. Vi slutade med nattmat till stora tjejen när hon var 7,5 månader - då var det dags att lära sig sova med AW, som du säkert läst dig till. Lilleman tog lite längre innan vi kapitulerade - 8,5 månader.

Nenne - du vet ju att jag är schemanerd. Men jag tycker ju att gamla rutinen påbörja en måltid var 4:e timme dagtid passar både stora o små. O så ska man klämma in lite vakentid för att inte ha allt roligt på natten. Så brukar det blir sova ungefär 1,5-2 h per 4 timmarsperiod, och du får in ca 5 måltider per dag. Kanske blev det rörigt. Tanken är ju att hinna vara tillräckligt mycket vaken o äta så mycket det går dagtid. Obs - utan att vara för mycket vaken...

Nu har dagens barnvakter åkt, det har givetvis gått kanon tills mamma kommer hem och man blir jättemammig. Tycker synd om Mindre som blir så åtsidosatt när lilleman klänger. Det blir så tydligt när jag är ensam förälder hemma. Men men, ska ta mig en skål BJ och se nåt skräpigt på tv.

• Liten med Mindre

Oms- glömde ju. Det lät ju kalaskul med danskurs! Trots mindre bra form o så. Avis!

• Telis

Läste ikapp på vägen hem och nu har jag glömt om det var något jag ville kommentera så jag kommenterar bara sista sidan.

Sommarbrud, jag tror att man ska följa sitt eget hjärta. Jag hade aldrig klarat att låta min son skrika några nätter utan han har fått äta på natten så länge han har velat. Men å andra sidan tyckte jag inte att det var så jobbigt heller att ge honom en flaska mitt i natten heller, han åt fort och somnade om direkt. Han slutade äta på natten frivilligt när han var runt ett år, från en dag (natt) till en annan.

Sen är ju ersättning just ersättning för amning så det är bara nyttigt att ge honom ersättning tills han är minst ett år, så du behöver inte sluta för att han inte behöver det.

Krya på er, Sweet och Vickan, era stackare!

• Sommarbrud

Liten med mindre: Ja jag misstänker att jag kommer få kapitulera lite senare men ngn dag när som hellst  nu ska jag verkligen försöka att inte ge mat på natten....

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!