• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Liten med Mindre

När det gick som tänkt i alla fall.

• nennesjuttioåtta

Vickan – Liten: Ska prova att ge honom gröt nu i kväll. Hur menar du Liten, ska han sova mindre? Idag har han sovit 8.30-10 och 11.45-15.30 (han sover jämt länge efter aktivitet som babysång, babysim mm) och kommer förmodligen att slockna en gång till runt 5 men då bara sova knappt en timme eftersom han sov så länge nu på dagen. 

• nennesjuttioåtta

Sen somnar han för kvällen vid halv 8-8 och brukar äta kl 23. Men det har ju blviit bananas, som sagt.

• nennesjuttioåtta

skriver upp lite fruktpuréer på handlingslistan.

• nennesjuttioåtta

åh orkar inte klä på oss igen. Damn! 

• nennesjuttioåtta

vickan – ja det så klart, tänkte inte på det.

ÅÅh kräp. Det kommer ju knappt att vara något folk alls i affären en fredag kl halv 5. Blä. Och nä, maken kan ite handla eftersom han cyklar och får inte plats med allt...

• viktualia

Nenne - kan ni inte vänta tills maken kommer hem och tar hand om Pricken så att du kan glassa iväg med bilen och handla?!?

• Sommarbrud

Hej

Har nu följt eran tråd ett tag, och ni verkar ha det så himla kul! Får man hänga på?
    Jag bor i Sthlm har en son som är 7 månader (min lilla mini gris) bor i ett radhus, som vi har renoverat, eller vi och vi med hjälp av snälla föräldrar jag står för ideer :)
    Jag e helt värdelös på att laga mat så fråga inte om recept om det inte är ngt man kan värma direkt i micron. Ja annars hmmm gifter mig den 2 Juli i sommar så snart.

Fråga på! 

• sweetstreet
    muggles skrev 2011-02-04 13:00:07 följande:
    Vi har inte mkt barngrejer i Moas rum, det blir nog mer "inrett" när hon blir större. Då ska hon får skrivbord etc. Nu har vi en massa av hennes leksaker och barnmöbler i rummet bredvid vardagsrummet (även gästrum). Där förvarar vi leksaker i backar, där finns  hennes barnbord med stolar, pyssellåda (där pennor, papper, klistermärken, vaxduk etc finns). Eftersom vi har 2-våningshus finns det inte att hon skulle sitta uppe i sitt rum och pyssla själv. Jag gillar inte att leksaker ligger och dräller i vardagsrummet när hon gått och lagt sig så hon får vara med och städa själv innan hon lägger sig och då är det käckt att allt finns i rummet intill. Ibland har jag försökt bära upp lite grejer som hon sällan leker med nu för tiden, in till hennes rum (typ leksakssulky mm) men det hamnar snabbt på nedervåningen igen...
    Det är nog en av de saker som gör att jag än inte tycker det är hemskt att bo så trångt som vi gör. Att alla som har barn i de yngre åren säger att barnen inte alls bryr sig om sitt eget rum utan alltid hänger dr alla andra är vilket oftast är köket och/eller vardagsrummet. 
    Här har vi ju endast ett sovrum så i det har vi förvaring förvaring och förvaring. Sedan har såklart Lilltjejen sin säng där men hon sover ändå mest hos oss...

I vardagsrummet har vi fixat med lekgrejer til henne dock vilket blivit riktigt bra tycker jag. Vi vill gärna att man ska kunna plocka undan en del leksaker när de inte används så vi satsade på låg bänk med dörrar i samma serie från IKEA som vår TV-bänk. Sedan dörrar på nedre delen av bokhyllorna så man kan stänga och slippa se röran. Nu har vi dock köpt ännu en bokhylla och där har vi inga dörrar. Vi tänkte se om det fungerar ändå utan. Lite rörigt är det ju för de nedre hyllorna är dotterns men det är ok. Köpte även en stor förvaringsbox på ikea med en låda på hjul vilket fungerar utmärkt. Man kan då dra ut lådan hela vägen om man vill 8den sitter inte fast i själva stommen( och då blir stommen ett bord där hon kan sitta om hon vill. Än så länge använder hon inte det så mycket utan istället våra små låga soffbord (också köpta på ikea för länge sedan) där hon kan rita.  

Jag tror att även om man har ett barnrum så kommer det dröja ett tag innan barnen verkligen vill vara där och leka. Så förvaring i ett sådant rum är nog smartare att satsa på??? De vi känner med barn i samma ålder 2,5 och som har barnrum har ändå alla leksaker i vardagsrummet typ... Just för att barnen drar ut dem dit coh leker där alla är. 
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!