• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • BrudSommar2006

Grattis Oupsie och maken!!! Jag kan knappt bärga mig innan vi får höra mer!!!

Telis, tidig söndag eftermiddag låter bra för vi ska som sagt äta middag hos mina föräldrar men det vore trevligt att träffa er båda och så kan jag ge Snigeln påsarna och bärselen utan att hon behöver göra sig besväret att åka hit också.

Både Astrid och Iris har ju varit jättejobbiga att ha i bilen, när Iris var liten minns jag att jag nästan grät i bilen på väg ut till mina föräldrar för att vi inte kunde komma fram fort nog och jag klarade inte att höra henne illvråla och det tar ändå bara en kvart eller så härifrån till dem. Så länge man har babyskyddet är det ingen idé att ens tänka att det kommer att bli bättre, sedan kan man åtminstone börja hoppas... Jag tror att Televinken kommer att bli lättare att ha i bilen han också snart.

• muggles
    Vännerfan skrev 2011-02-01 17:24:42 följande:
    Löken är i pannan...

Bliv, Ja, det där med tygblöjor ska ju få dem att bli torra snabbt har jag förstått. För de finns ju inte ens till lika tunga barn som engångs-dito. Synd att ni tröttnade, men jag hade nog inte heller orkat med det. Man har ju nog att mecka med ändå. Tyvärr, för jag gillar generellt saker som är bra för miljön.

Vet ni, jag tror bestämt vi känner ett par som har det som Liten beskriver det. Blöjfria vet jag iofs inte om barnen är än, men så är deras äldsta bara drygt 2 år. Sen kan man på listan tillägga fotomodellsnygga (både han och hon), vansinnigt effektiva (som maken sagt: "X och Y FLYTTAR snabbare än vad du och jag PACKAR för en helg), kort och gott rika och innehavare av 2 hundar förutom de 2 barnen som kom i tät följd (för att bara ha ett barn och två hundar och samtidigt helrenovera The House var ju liksom ingen match...). Men vet ni vad jag tycker är lite sorgligt? Jo, att de (såklart kanske) jämför sig med par som har det ÄNNU bättre än de själva. Som får ÄNNU mer gjort, som bor ÄNNU flottare än vad de själva gör osv. Jag blev ärligt talat lite bedrövad när jag förstod det.

Shit, osar bränt...
    Är du säker på att de inte ens har ett lite tråkigt sexliv??? De låter bara för perfekta...
  • Telis
    passionsblomman skrev 2011-02-01 20:55:21 följande:
    "Barn i bilen är inget problem-barn sover i bilen-det är så bra så"

...sa min svärfar, bland andra begåvade allmänna sanningar han under åren kläckt ur sig.

Underförstått, eftrsom mitt barn inte sov i bilen och dessutom var arg över att sitta fastspänd där, så gjorde jag ju uppenbart något fel. Jag måste på något vis ha skämt bort honom. Usch vad skönt att sonen numera är större och inte längre föremål för samma slags tyckande, dels i kraft av att det tycks avta med åldern (om små barn får visst alla tycka hur mycket som helst om hur man borde göra istället), men också pga det numera lite längre avståndet från svårfar.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Hahahaha! Gud, vad jag skulle vilja ge din svärfar en åktur med oss i födelsedagspresent.
  • BrudSommar2006

Porchez, blir det skidskola också?

Muggles, det är väl hjärtan har jag trott?

• snaily

Stort grattis till Oupsie och Oupsie-mannen! Härligt att Daisy äntligen är här!

Smint, nu är det din tur vilken sekund som helst! Hoppas du slipper gå och vänta så länge till.

• Telis

BS, jag hoppas så mycket att det stämmer på Televinken också! Jag skulle så gärna vilja bila med familjen. Eller åtminstone kunna åka till Ikea utan att han skriker sig fördärvad.

• Telis

muggles, ja precis, BS har rätt. På en del sidor så blir <3 såna här hjärtan: ♥ och om man lägger huvudet på sned och har lite god vilja så kan det ju se ut som ett hjärta också.

• BrudSommar2006

Lapinette, att vara nära din familj kommer att vara guld värt, absolut!

• passionsblomman

Har jag även i den här tråden (ursäkta upprepningen i såfall) berättat att min son fick en barn-kokbok i julklapp? Jo , det sa jag va?

Ialllfall är han helt begistrad i boken och sitter och väljer ut saker han vill göra hela tiden. Nu är det ju på yttersta basic-nivå, men någonstans i livet ska man ju lära sig koka ägg, potatis och ris osv.
    Boken fick han som en del av min plan att göra honom lite mer självständig inför att jag ju förr eller senare inte längre lär vara hemma på dagarna. Alltså bör han lära sig mecka lite mellanmål och enklare mat själv, för att senare kunna även hjälpa till att fixa middag.

Här vore det jättekul att höra hur ni andra med lite äldre barn tänkt och gjort!
    Min son har alltid gillat att "hjälpa till" i köket och jag har med berått mod låtit honom skära med en ganska riktig kniv, röra i kastruller och pannor osv. Jag tror benhårt på att är man med så får man liksom med sig vad man brukar blanda ihop för grejor, i vilken ordning och sådär.

Hottills har han bakat en sockerkaka, kokat ägg och serverat sin pappa äggmacka, gjort fruktsallad och så har jag lärt honom göra smoothies.

Idag stekte han pannkakor. Själv! Jaghar varit hos kurator och sjukgymnast och innan jag hunnit hem ringde han och frågade ifall han fick börja med smeten ensam. Absolut! Men vänta med spisen så jag får vara med och se hur du gör och hjälpa till ifall det spårar ur. Fine. Visade och pratade och hjälpte till att vända första pannkakan. Sedan stekte han alal de andra ensam med prima resultat.
    Jag blir så glad och stolt ! Särskilt när han sprang runt och gjrode sig för med att tända ljus, duka och servera sin mamma, "så det skulle bli lite festligt"

Det kan jag säga, att så mycket festligare än så kan en mamma inte få, än att ens pojke ansträngt sig så. Nygräddade pannkakor med hallonsylt och vispgrädde. Sedan får ni prata tomma kalorier så mycket ni vill!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • snaily

Telis
    Nej, vad trist att inte Televinken gillar att åka bil!
    Är spänd på att se hur det går att åka så långt med Yngla - vi har ju hittills bara åkt väldigt korta sträckor.

Oj, ligger det på mig att bestämma tid inför söndag alltså, oj vilken beslutsångest!
    Mja, kanske vid 13.30 då för att vara lite orginell. ? Vad tror ni om det?

BS - ja, det vore ju toppen om du vill och kan komma också!

Brasklapp - om vi inte tänker bli sjuka innan dess!
    Magsjuka härjar på makens jobb, och idag hade vi tre av hans jobbarkompisar här hemma på fika! Dum idé. De var dock bara här en kort stund och ingen av dem är sjuk, ÄN!

Och idag var jag och träffade syrran med familj som är på semester här i närheten tillsammans med en annan småbarnsfamilj (6 barn i en liten lägenhet!), de var tyvärr lite mer snoriga och förkylda än förväntat, så nu är jag förstås rädd att de ska ha smittat ner Yngla.

*ber till högre makter att vi slipper smittor av alla slag*

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!