• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • muggles
    fru AM skrev 2011-02-01 19:02:07 följande:
    dumheter mamma sa till pappa under förlossningen, dumheter pappa gjorde, se en bild ... Lång kravlista nu!
    Historia från en av mina manliga kolleger: när hans fru födde deras första så hördes ett högt ljud i förlossningsrummet, typ ett högt "knaaak" från svanskotetrakten. Hon oroligt: "vad var det?!" och då svarar den blivande pappan "äh, det var nog bara lite brosk" och hon: "jag frågar väl för fan inte dig!". Han var inte mkt värd efter den kommentaren haha....
  • snaily

Yngla har redan inlett sitt kvällstrassel och det lär bli magnifikt efter en sån här händelserik och alldeles för sömnfattig dag. Jag kanske skulle passa på att hoppa in i duschen medan maken fortfarande har krafter kvar att bära, sen blir det till att lyssna på skrik och vagga och vyssja i några timmar. För mig i alla fall, maken kommer sova sött i sitt gästrum. Nä, ja ä int bitter!

• Telis

snaily, 13.30 blir finfint! Ska vi luncha eller bara fika då?

Hoppas, hoppas att ni får vara friska! Särskilt från kräkisen!

• Lapinette

pb - härligt med en blivande kock i familjen.

Ahhh... ska det vara hjärtan ... trodde det var hängpattar efter tidigare diskussioner .

Gillar inte perfekta människor .. och speciellt de där som är så jädrans klämkäcka hela tiden. Känner dock inget par som är så där perfekt, perfekt .. jo kanske den där väninnan som har en älskare sen fyra år då. På pappret är de jäkligt perfekta, hon och henne man. Ja älskaren är perfekt han också men passar nog inte riktigt in i den övriga bilden , perfekt med värsta huset i värsta området, kärrirärer, två söta barn etc. etc. Nå väl, skulle aldrig vilja byta med henne ... trasig själ.

• BrudSommar2006

PB, jag har ju inga äldre barn men jag tycker att det låter fantastiskt med kokbok och nygräddade pannkakor och allt!

Snigeln, kan ni stålsätta er lite om hon skriker i bilen tror du? Annars kan det bli knepigt att åka så långt, man kan ju inte stanna hela tiden. Har ni tur går det ju bra men var lite förberedd på att det kanske inte gör det. Så länge hon får mat och inte sitter med bajsblöja kanske man kan stå ut? Hoppas att ni är friska tills på söndag då! Tänk nu på att det är RS-tider nu när ni ska till storstan! Håll henne borta från dagisbarn.

• Hattis

Tittar in lite snabbt för att se hur det har gått för Oupsie och vad skådar mitt norra öga - Daisy är född Grattis hela Oupsiefamiljen!

Lappis - Oj, det känns som om du beskriver öppningscenariot till en film - perfekta paret på ytan men kanske inte i verkligheten..

• Oms

Grattis till lilla Daisy!! en lång förlossning men den verka ha gått bra!!

Ang viner så är jag en mkt stor vän av Reisling, gärna lite udda varienter och gärna halvtorra då jag tycker om vin men inte alkoholen i den (halvtorr är ofta mindre alkoholhaltiga) en "budgetriesling" är kloster eberbach reisling spätlese (överhuvudtaget gillar  jag spätlese - lite rundare i smaken är kabinett)

ang blöjor o potttränign så var stora dotter 2 år på dan och det tog 2 veckor så var all pottträning avklarad och endast 1 ggr har hon kissat på sig efter det - så jag trodde ju att det ska skulle vara så med alla barn typ...

som tur var hann alla vänner få barn innan jag fick nr 2 så då hann jag lära mig ett o annat och hade i stort sett inga förväntningar alls utan tänkte att vi börjar lite smått när hon är 2 så får vi se.,.. det var bara o lägga ned i en sisådär 3-4 månader för hon var inte alls redo, totalvägrade pottan och var nöjd med sina blöjor. sen när hon blev ca 2 år 4 mån så ville hon sitta på toaletten och först tänkte jag köpa en sits som man sätter på men ngn här inne sa att tänk på att offentliga toaletter inte har denna sits så det kan tom försvåra. så jag körde på utan. på 2 veckor blev hon torr på dagen och hon både kissade o bajsade utan problem såväl hemma som på dagis. natten tog det lite längre tid med, tror hon var blöjfri först  nu i augusti - så då var hon 2 år och 9 månader ngt sånt.

Det händer olyckor ibland, senast idag på dagis hade hon helt glömt bort att gå på toaletten, tycker nog att det händer oftare nu nästan när hon kan bli så fast i sitt pysslande, pusselbyggande, ritande etc att hon glömmer tid o rum.

dock har hon aldrig kissat på en potta, aldrig ngnsin, hon har totalvägrat hela tiden.

nappar har hon ff, hur många som helst o alldeles för ofta. vi är superlata och orkar inte ta fajten just nu. stora tjejen hade napp tills hon var 3,5 - då var vi i usa på sem och sa helt krasst att man inte hade nappar att tillgå där o så var det inget mer med det. vi passade på att sluta med välling då också och det gick lika lätt det med. Hur vi ska göra med napp o vällingälskande Mathilda har jag ingen aning om, kankse skanse i sommar? den dagen den fajten

• Lapinette

Omsan - spätlese är gott! och lite som rieslingen vi funnit i Österrike, Kamptal.

• passionsblomman

Just det, Liten; det där du skrev förut var så mitt i prick att det nästan inte ens var roligt.
    Precis så där kan man verkligen sitta och känna inför "alla andra". Mer i somliga perioder än andra, visserligen, men USCH när det känns som att det faktiskt är så på riktigt...

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • viktualia

Telis - hur mår du då? Kryat på dig?

Barn i bil - visst vrålar Trollet ibland, men mestadels går det bra.

Ego - tänker sova i gästrummet och förhoppningsvis krya på mig.... godnatten!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!