• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • muggles

Snaily: jag inser när jag läser ditt inlägg om Ynglas skrikande att det ständigt finns ngt nytt att lära sig! Det låter inte som att det finns ngt magiskt trix som mer sömn el mer mat kommer att fixa det, utan ni får väl dras med att hon är lite skrikig ett tag. Men du verkar vara på rätt väg mha den där boken iaf. Jag kanske frågar dig igen vad den hette om några månader el så (hoppas inte)

Frullan: KRAM!

Tinga: ring affären först, jag kommer inte ihåg om det var exakt Babyproffsen el Babyland men ngn av de mer kända kedjorna var det iaf.

Här har Moa också varit sjuk (smittar tråden eller?! ). Vi fick flänga in till jourvårdcentralen igår kväll när hon haft 40 gr feber hela dagen (trots Alvedon) och enl sj.v.upplysningen misstänkte de urinvägsinfektion. Men det var det inte. Och idag är hon nästan frisk!

Oupsie: hoppas det går som smort för Daisy att komma ut och att du redan vilar upp dig nu!

• muggles

PB: du är GRYM på att rimma! (Lika imponerad varje gång.)

• muggles

Ore: paraplysulkys och terräng går normalt inte ihop. Det är möjligt att MacLaren är bättre kvalitet men jag vet flera som kört sönder paraplyvagnar typ Carena i sand. Vi använder vår som resevagn och ibland när vi ska till stan och vill ha koll på Moa. Men snö, lera, sand mm kan du glömma... Alla vagnar med mindre hjul funkar sämre i jobbig terräng.

• Liten med Mindre

Tinga - jag vet inte om ni redan prövat, men enligt någon undersökning ska daglig sprejning med rennässana vara bra mot återkommande öronproblem. Och AW förespråkar daglig blötläggning av öronen i badet. Vet inte om nåt av det kan hjälpa.

• muggles

UJ med liggdelar och sovpåsar beställd på nätet - check. Gah, känns mer än lovligt spännande att beställa ngt så dyrt på nätet.

• muggles

Liten: fast dagliga bad - är det verkligen bra för barn?

• sweetstreet
    muggles skrev 2011-01-31 19:21:33 följande:
    Ore: paraplysulkys och terräng går normalt inte ihop. Det är möjligt att MacLaren är bättre kvalitet men jag vet flera som kört sönder paraplyvagnar typ Carena i sand. Vi använder vår som resevagn och ibland när vi ska till stan och vill ha koll på Moa. Men snö, lera, sand mm kan du glömma... Alla vagnar med mindre hjul funkar sämre i jobbig terräng.
    Absolut!
    vi ahr en MckLaren som vi använt flitigt här MEn vi har ju verkligen stadsmiljö. Om det kommer snö tar vi vår andra vagn "Uppa Baby" som har större hjul och är stabilare. mer som en traktor hahha! Men jag tror att en smart investering annars skulle kunna vara de typer av joggingvagnar som också finns med STOTA hjul!!! En del har små hjul men vissa har hjuls om mer är som cykeldäck vilket verkar himla bra både för skumpiga terränger och att gå på typ kullersten eller t o m trappor.  
  • sweetstreet
    muggles skrev 2011-01-31 20:05:07 följande:
    Liten: fast dagliga bad - är det verkligen bra för barn?
    Hm, tycker inte det låter helt bra jag heller. SÄRSKILT inte vintertid. Det är lätt att vatten som kommer in i öronen inte hinner "torka" och då kan det ju orsaka öroninflammationer istället?????

Vi badar bara lilltjejen var 3:e dag eller så nu p g a det är sjukt torr luft här på vintern och hon har jättekänslig hy. Det var hennes läkare som sa att det var bra att inte bada varje dag p g a detta. Vi gick dit för vi trodde hon fått eksem men det visade sig vara torr hy på benen. Så snart vi slutade med dagliga bad sam skaffade en luftfuktare i sovrummet som vi kör nattetid försvann de torra fläckarna på ett kick! otroligt egentligen. 
  • fru AM
    muggles skrev 2011-01-31 19:21:33 följande:
    Då måste vi ha ett riktigt måndagsexemplar till paraplyvagn då ... Har nämligen funkat bra på dessa platser  (i djup sand eller grus får man i o f s dra den baklänges men det får man ju med vanliga Teutonian också - det är de svängbara framhjulens "fel"). Det är inte säkert att det är en papaplyvagn Ore ska ha men det är en svår kravspec. att följa: "terräng"-gående, med liggläge som är lätt och blir liten ihopfälld ...
  • smint

Hejar lite till på Oupsie

Kikar lite på Familjen annorlunda, men får lite småångest när jag ser alla 10 barn runt i affären.. Men dom verkar väldigt gulliga mot varandra och rätt väluppfostrade.. Men liseberg med alla barn känns svettigt  

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!