Bullemor skrev 2011-02-15 02:51:41 följande:
1700-tal, om jag inte minns fel så skrev du tidigare i tråden att när du beställde klänningen med måtten av när du skulle gått ner 5-7 kg. Jag tänkte göra samma sak och undrar hur många cm tog du bort från nuvarande mått? hur räknade du?
När klänningen passar perfekt, sitter snörningen väldigt nära varandra då eller är det en liten glipa? Förstår du vad jag menar? Så svårt att förklara :)
Japp, det stämmer.
Man brukar säga att ett kilo motsvarar en cm i midjan. Så det är bara att räkna. Minskningen kring höft och byst är mindre, jag räknade med nån halv cm per kilo stället men det blir ju gansa marginellt då när man "bara" ska gå ner 5 kg. Några cm till eller från OM man har snörning gör ingen som helst skillnad.
Tror jag gjorde ungefär så här (nu minns jag inte måtten exakt, de är i datorn i Sverige:
Mätning och beställning av klänning nr 1:
Byst - ca 95 cm (=beställde 90 cm)
Midja - cm 82 cm (=beställde cm 75 cm)
Höft - cm cm 100 (=beställde cm 95 cm)
Denna klänning passade hyfsad även utan viktnedgång.
Beställning av klänning 2 (4 mån senare och drygt 3 kg mindre som syns mest på midjan)
Byst - beställt ca 90 cm
Midja - beställt 70 cm
Höft - beställt ca 90 cm
Om du tittar i mitt bildgalleri under sida 2 under Klänningen (sista bilden) så ser du hur bred glipan/snörningsöppningen är och ska va när den är exakt rätt mått. Den bredden är nog ganska vanlig med det finns modeller med både smalare och bredare glipa. På mig är just nu glipan några cm bredare (men utan att det ser konstigt ut) än på bilden.
Tror det är mkt sällan snörningen går ihop helt (det blir inte så snyggt då) utan 2-3 cm verkar vara det smalaste och sen går det "isär". Har sett en del klännignar där nästan hela ryggens bredd är snörning. En smaksak...
Tror inte man ska vara rädd att beställa i underkant om det är med snörning. Särskilt inte midjemåttet, där är man ju rätt "mjuk" så allt som händer är att man får en lite skarpare timglasfigur.