• Kerbaros

    Så jäkla less på folks principer

    Ber om ursäkt för längden på inlägget :P

    Läser här på bröllopstorget ofta om folk som inte vill ge bort pengar i present fast detta är brudparets tydliga önskan eftersom de har som princip att inte göra det, eller ännu värre, "jag vill inte betala deras fest"

    Om ett par håller i ett bröllop måste man då ha utrymme eller lust att ta emot en väldig massa presenter? Vi betalar för bröllopet utan några jätteproblem och vi kommer boka en resa som vi vill åka på för egna pengar. Men när det kommer till vad vi ösnkar oss i bröllopspresent önskar vi oss ett bidrag till resan antingen i form av pengar, eller presentkort hos resebyrån.

    När jag då läser att folk tycker det är fult eller dumt så undrar jag vad det är som är fult? att vi redan har köpt de saker vi behöver till hemmet och inte har någon lust att slänga en massa saker för att få plats med de nya presenterna, eller att vi inte vill ha presenter liggandes i en låda i förrådet där det för övrigt redan ligger saker mellan golv och tak.

    Varför utgår alla från at en önskan om bidrag till resa eller dylikt innebär att paret håller ett bröllop man inte har råd med.

    Vad är det som är mest fult egentligen? Att inte kunna lyssna på brudparets önskan fast de bjuder dig på en underbar igsel och fest och mest troligen inte förväntar sig många kronor i present, eller att inte önska sig fler presenter? För ärligt talat, när man säger att inga presenter behövs över huvudtaget och ett alternativ inte ges, hur många struntar faktiskt i att ta med sig en present?

  • Svar på tråden Så jäkla less på folks principer
  • Astro

    Vi har skrivit att vi redan har allt vi behöver men om man vill ge en gåva så är bidrag till resan välkommet.


    Jag håller med vad du säger till viss del, men respekten här måste gå åt båda håll! Om en person är sjukt obekväm med att ge bort pengar, vilken anledning det vara vill så får man som brudpar också ha respekt för det och tacksamt ta emot den gåva man får. En önskan om pengar är just en önskan. Precis som när man önskar sig något till jul eller födelsedag så kan man inte räkna med att få exakt det man ville ha. De flesta gäster respekterar att man vill ha pengar, och vi måste respektera de som av någon anledning inte vill ge pengar.

  • Joseful

    Vi har med skrivit att vi önskar oss ett bidrag till våran bröllopsresa men inte för att vi inte har råd med vårat bröllop utan för att det vore himla kul att komma iväg lite längre än vad man kanske skulle göra annars.


    Sen tycker jag att det är väl bättre att önska sig presentkort på resa istället för att alla kommer med hushåls prylar man antingen redan har, inte vill ha eller att flera har köpt samma sak så man ska tvingas flänga runt och byta.


     


    Det är väl som med allt annat, när man fyller år eller jul så frågar ju folk vad man vill ha så varför ska man inte säga vad man vil ha även när man gifter sig? Man kan ju inte säga vad man tror att den som frågar vill att man ska önska sig.


     


    Sen om det ändå kommer några som köpt något annat så får man ju såklart räkna med det då önskan om pengar/presentkort till resa är just en önskan inget krav.


     


    För min egen del är det att just de vi bjudit kommer som är viktigast sen att man får något är ju bara en bonus.

  • kikki kikki

    Jag är en av dom som inte gillar att ge pengar i present......visst jag fattar att man inte vill ha en massa saker liggandes i källare och skåp.
    Men man kan ju få presentkort på annat än resa...typ på Hemtex....Duka....Stadium....olika klädbutiker...mm mm......Presentkort brukar gälla i 10 år.

    Sen får naturligtvis folk göra som dom vill.....jag stör mig inte på det utan så tycker jag bara.

  • Kerbaros

    Klart att det ska vara en ömsesidig respekt mellan brudparet och gästerna. Men om man då som i vårat fall skrivit att främst önskar ni kommer på bröllopet. Varför ska folk komma med stora grejer? Jag blir minst lika glad över ett presentkort, en blomma eller liknande. Det är snarare grejen att "jag vill att de ska kunna se exakt vad de fått av mig" etc som stör mig. Måste man inte då kunna respektera att de inte önskat sig saker som tar plats eller liknande?

    Jag tror att mitt största irritationsmoment är att jag inte förstår varför man verkligen inte vill ge pengar eller presentkort?

  • Kerbaros

     


    kikki kikki skrev 2010-07-30 10:46:37 följande:
    Jag är en av dom som inte gillar att ge pengar i present......visst jag fattar att man inte vill ha en massa saker liggandes i källare och skåp.Men man kan ju få presentkort på annat än resa...typ på Hemtex....Duka....Stadium....olika klädbutiker...mm mm......Presentkort brukar gälla i 10 år.Sen får naturligtvis folk göra som dom vill.....jag stör mig inte på det utan så tycker jag bara.

    Presentkort är juh alldeles utmärkt för då är det ända att respektera att man inte vill ha en massa prylar. Presentkort kan man dessutom disponera som man vill.

    Presentkort stör jag mig inte på alls, utan mer det här med att om någon önskar sig pengar så envisas man med att ge saker.

  • Marängtrollet

    Kerbaros; jag håller med dig fullständigt! Jag förstår inte heller varför det måste tjafsas så mycket om en sådan sak...

  • kikki kikki

     


    Kerbaros skrev 2010-07-30 10:49:36 följande:
    Klart att det ska vara en ömsesidig respekt mellan brudparet och gästerna. Men om man då som i vårat fall skrivit att främst önskar ni kommer på bröllopet. Varför ska folk komma med stora grejer? Jag blir minst lika glad över ett presentkort, en blomma eller liknande. Det är snarare grejen att "jag vill att de ska kunna se exakt vad de fått av mig" etc som stör mig. Måste man inte då kunna respektera att de inte önskat sig saker som tar plats eller liknande? Jag tror att mitt största irritationsmoment är att jag inte förstår varför man verkligen inte vill ge pengar eller presentkort?

    För min del så vill jag inte ge pengar av den andledningen att jag vill att personen ska kunna säga vad den fick av mig.....och ger jag ett presentkort så blir det iaf inte mat,godis......hoppas du förstår mitt tankesätt?
    Om man nu vill önska sig pengar till resa så ser det ju bättre ut att önska sig presentkort på tex ving istället för pengar.

  • Kerbaros

    Men varför är det så viktigt att de kan se exakt vad de fick av dig?

  • Rufsas

    Jag tycker precis som Astro att respekten måste vara ömsesidig. Dessutom kan det i vissa fall vara en generationsfråga.


    Vi har önskat oss bidrag till bröllopsresan som så många andra och jag har en vän som är helt emot det. Jag har förklarat för henne att vi kommer att ha en "låda" där man kan lägga vad man vill. Pengar tillsammans med kort, bara kort eller bara pengar. Allt för att det inte ska kännas jobbigt för henne.


    Fine, det kan anses respektlöst av henne att inte vilja ge pengar. Men jag menar, vad sänder det för signaler och jag och Fstisen skulle KRÄVA pengar. Nej, vi har uttryckt vår önskan och en önskan är vad det är. Vill någon absolut inte ge pengar så tänker vi definitivt inte röra upp himmel och jord. Det viktigaste att det blir en rolig bröllopsfest!

  • kikki kikki

    Vet inte.....det bottnar kanske i att jag inte vill att det ska gå till någe skräp.

    Min stora son bor hos sin pappa och i pappans släkt så är dom så lata så dom ger alltid bort pengar när min son fyller år.....och en gång frågade jag vad han hade fått av pappas släkt och då sa han....som vanligt pengar....så nu ska jag iväg och hyra film och köpa dricka och godis.

    visst han behövde väl pengar men det får han ju iaf varje månad och så.

Svar på tråden Så jäkla less på folks principer