• MSW

Livets toppar och dalar

I den här tråden har det "tjötats" en hel del genom åren (planeringen för nästa sommars femårsjubileum har redan påbörjats), allt eftersom har den gått från att vara en "hur vet man att man är gravid"-tråd till att bli en vänskapstråd!

Här avhandlas allt som rör barn/familj, resor, internet shopping, tråddejter, husdjur, god mat/bak och allt annat man kan tänka sig! Och vi både gläds och gråter med varandra!

Trots att vi är utspridda över hela Sverige (mer eller mindre) så blir det en hel del olika tråddejter i olika konstellationer!

Tempot är för det mesta högt och det kan nog vara lite svårt att hinna med/komma in i tråden, men vi välkomnar alla, men vill då gärna ha en någorlunda presentation, typ var man bor, var i barnkarusellen man befinner sig, skostorlek och vilken favorit choklad man har och vad mer man kan tänkas vilja dela med sig av!

Då kör vi!!

Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3733191.html

• Svar på tråden Livets toppar och dalar
  • Klockarbol

passionsblomman skrev 2010-10-15 12:21:09 följande:
    Mugglan, Ja det är verkligen helt fruktansvärt!Själva företeelsen-att någon sitter på forum och säger "jag ska ta livet av mig" är ju ingalunda ny. Men detta är första gången det i Sverige verkligen genomförs -framför riggad kamera.Det är en väldig debatt om vems ansvar, hur man kan förhindra, hur mår de som satt och skrev saker som "tänker du göra det snnart eller? Jag ska åka och jobba nämligen" etc.Här är ett nyhetsklipp:nyheter24.se/nyheter/inrikes/472618-hangde-si...Det som stannade hos mig och som vi diskuterade härhemma inatt var killen som tog upp tystnaden från de som INTE hetsade.AAlltså samma som jag så ofta pratar om annars "Det farliga är inte de onda människornas ondska utan de goda människornas tystnad" som ju Martin Luther King sa.Jag tror inte alls på det här med att "jamen nätet är ju bara näääätet och det som skrivs där kan man inte ta på allvar" Eller att det någon säger till en där är inte så noga eller behövs inte bemötas.Vi är väl riktiga människor allihop där vi sitter och skriver? Jag anser att vi har exakt samma ansvar för vad vi säger-och inte säger, när vi säger det rakt ut i hela världen så här, som om vi säger det ute på gatan. Faktiskt. Att man inte använder sitt rätta namn fråntar en inte sitt ansvar.Just för att det ofta blir den där distanseringen och en viss anonymitet som lokar folk att vräka ur sig hur som helst, så tycker jag att man -som vuxen inte minst-har ett ansvar i att reagera och fungera som någon slags motvikt. Bara ett enkelt"man vad SÄGER du egentligen" behövs faktiskt många gånger.Kan jag inte ta ansvar för det jag säger så är det bättre att vara tyst och bara för att vi har yttrandefrihet så innebär det inte att vi inte har skyldigheter och ansvar också.Och frågan om han hade gjort det ändå, på nogot annat vis, någon annan gång, är inte ens relevant. För den verkliga frågan man bör ställa sig om man satt där och läste är"Gjorde jag något för att hindra den här killen? Hjälpte jag honom? Försökte jag?"Eller tillät jag mig själv att bara vara en åskådare?För att inte tala om dem som faktiskt uppmanade honom att göra det...

Dito!
    Kan bara instämma. Faran och Makten med tystnad. Det egna ansvaret. Och det vidriga i hela händelsen.

Har en kollega som såg och larmade. Men inte i tid. Hon är sjukskriven nu.

*går för att skölja ansiktet med kallvaten och fortsätter läsa ikapp om en liten stund*

• nennesjuttioåtta

PB - men varför blir det gräl om du säger "jag behöver dig", reagerar han på det eller är du redan arg när du säger det? 

• Snorkfröken77

jag fortsätter...

Skönt att höra att jag inte är själv om att tycka bebisar och gravidmagar är lite jobbigt.

Tinga - Gud vad du bakar! Du känns som en sån där perfekt 2000-talskvinna, bakar, gör karriär och är en supermamma till Piff & Puff! (och jag menar det som en komplimang!)

Nenne - Killnaman på T, ni har väl inte "tagit" vårt favoritnamn Thorzthen?

Hattis - Du skriver nästan, så jag håller tummarna, tyckte också dina symptom lät väldigt plussitiva!

Muggles - Vad roligt med glada svärföräldrar!

AM - Jag har verkligen märkt nu att sorg och död är inte något naturligt (trots att det borde vara det!) i vårt samhälle och man råkar ut för de mest konstiga reaktioner från folk. Kram tillbaks!

Snaily - Jättekram till dig! Jag vet ju hur det är att få jobbiga besked när man är gravid och det är inte roligt (makens sjukdom), man har liksom redan så fullt upp i huvudet änå, det är som att man inte får plats med mer. Hoppas iaf att det går bra både för din mamma och din svärmor.

Ore - Ok, jag håller tummarna för en bra julklapp då (inflytt)!

• nennesjuttioåtta

Snorkis - är det sant? Vilket sammanträffande, och samma stavning och allt! Vad kul, då har vi en till medlem till dansbandet (kämpigt att spela alla instrument själv)

• Snorkfröken77

PB - Nej då! Jag blev som sagt var bara glad

September - Det jag uppfattat på FL hos andra som råkat ut för samma sak så verkar de känna samma sak som jag. Att när man själv landat lite i det bara blir genuint lycklig över att ens barn "räknas" och att folk vill och pratar om ens barn. Min kollega sa även: Jag förstår ju att du är precis lika stolt som alla föräldrar det är ju ingen skillnad. Bara att någon förstår det är helt fantastiskt!

Nenne - Du säger det så bra Nenne.*kram* Det är som sagt var svårt, man vill visa henne för hela världen och samtidigt skydda henne och oss. Kattbajs är ok så länge det är i fast form, i lös form dock är det vidrigt!

PB igen - Jobbigt med maken, tror det där är lite klassiskt, han släpar hem mat till grottan och tycker han visar att han älskar dig på det viset. Förstår att det är jobbigt när hormonerna rasar! Fortsätt berätta vad du behöver, vad du önskar, mer än så kan du inte göra. Hoppas att poletten trillar ner till slut?

• Snorkfröken77

Nenne - lol!

Nu ska jag leka med min man i datavärldens underbara värld. Är det någon mer som är så nördig som jag att de spelar wow?

Kram!

• viktualia

Snorkis - apropå våga... så har jag inte riktigt vågat undra om IRL-träff i vårt lilla hörn av det här avlånga landet...  Innan S föddes tänkte i alla fall jag att jag skulle lasta in Trollet och mig i bilen och åka och hälsa på er.... vilket nu inte känns i närheten av lika naturligt eller bekvämt... hm...  Nu har jag två veckor kvar av min heltidsledighet och du jobbar igen.... hm.....

Dags för godnattkramar till er alla!!

• Klockarbol

Snorkis - inte wow men väl Runscape  Vi är en klick överåriga där som skrämmer små tonåringar

Ja, det är konstigt (och tragiskt) att sorg ska behöva vara något så svårt i vårt samhälle.
    Allt för många är allt för snabba med att, säkert i all välmening, 'förminska' eller försöka släta över andras sorg.

Det som tröstar och helar är ju att få bli lyssnad på och bejakad. Det borde vara enkelt men kan vara så svårt.

• nennesjuttioåtta

BS Naturligtvis heter det rutschkana!

RUTSCHKANA

Eller arselkana, de kanske har blandat ihopbegreppen?!?

• Klockarbol

PB - känner igen det du beskriver om 'den sårade och stötte mannen'.

Vid något tillfälle så blev läget så desperat här att jag skrev en STOR lapp i stil med:
    "Kan du inte bara lära dig att ge mig en kram när jag ylar din dumme f-n?"

Vet inte riktigt vilken knapp just den lappen tryckte på men det fungerade riktigt bra en hel stund! Får för allt i världen lov att påminna med jämna mellanrum men det artar sig sakta men säkert.

Fast vid något tillfälle så blev resutatet att han kom skenande och skulle kramas när jag hade skållat mig på en utvickad gryta kokande sylt.

Mindre lyckat får jag ju lov att säga...

Dessutom utlöste den incidenten den absurda situationen att vi bråkade hysteriskt i flera dagar för att han passade på att bli fullfjädrad 'sårad och stött man' som inte alls kunde fatta varför det "helt plötsligt var såååå fel att försöka ge en kram??? Var det inte det du ville eller???"

Gah 

Svar på tråden Livets toppar och dalar