• Ore

Vi fortsätter blanda och ge

I över tre år har det diskuterats i denna tråden (och de allra flesta har alltså hunnit gifta sig och även fira några bröllopsdagar). Mycket har vi hunnit prata om, men vi är långt ifrån klara, och en del ämnen återkommer vi ständigt till.

En stor del av tråden handlar om barn, vi väntar med spänning på de barn som ska födas, och vi hoppas på många flera plus eller andra former av barnbesked

Men även om barn är en helt underbar del i livet, så är de inte allt. Vi är även duktiga på inredning, alkoholhaltiga och icke alkoholhaltiga drycker, bakning, blommor, husdjur, resor, fäktning, shopping, blygdläppsklämmor, nypåhittade svordomar, kontorsstolsrace och mycket annat. Så här gäller det att vara beredd på det mesta, från högt till lågt, och allt som oftast i ett rasande tempo!

Även om vi är ett väl sammansvetsat gäng, som gärna träffas även IRL, så finns det alltid plats för fler. Den obligatoriska presentationen som vi "kräver" är skostorlek, favoritchoklad, ungefär var i landet man bor och hur det står till på barnfronten (antal barn man har, hur långt gången man är i graviditet eller hur länge man försökt bli gravid).

Förra tråden landade på över 10 000 inlägg, så nu satsar vi mot 11 000 eller mer!

Skål för våra fortsatta diskussioner

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 18:45
    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3582689.html

• Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge
  • viktualia

Ore - fniss.. Trollet är väl ett unikum... hihihi... av de fyra timmar som gått sedan jag gick upp imorse har nog Trollet sovit/legat nöjd i mitt knä/bärselen knappt 3 h. Det som gör att jag inte har något att göra (annat än att dumsurfa el liknande) är att Trollet behöver min närvaro men inte min hundraprocentiga uppmärksamhet.

• passionsblomman

AM och Lappis, ja massor av tyll under köpelökar tycker jag såg ...lökigt ut...

Oj, är klockan SÅ mycket! Nu har jag ju bråttom helt plötsligt!

Ska åka och mäta folliklarna igen nu och hämta ut mera knark. Vi hörs!

Vänner , TACK för rapporten!

• _koko_

Vänner - Har också beställt från Fujidirekt och tycker det blir helt ok. Om du inte beställt från dem förut bör du ju utnyttja detta: www.fujidirekt.se/asp/_campaign/cj/index.asp&utm_medium=CPO&utm_campaign=100_gratis_cj

Stor kram till cicci!!! Nu har du verkligen för mycket på en gång!! Och stackars barnen också att vara sjuka. KRAM igen!

Lycka till PB!

Liten - Jag tyckte det var olidligt den tiden jag lämnade på dagis. Eftersom jag aldrig kunde lägga ifrån mig lillebror hade jag en lätt trilskandes conny som inte ville ta på sig kläder ackompanjerat av lillebror som skrek som om kniven satt i honom i minst en kvart varje morgon. Försökte klä på conny med lillebror i sjal några dagar, men det var i princip omöjligt.
    Nu undrar jag varför, han vägde ju bara 3kg och var pytteliten, men man var ju ovan.
    Lösningen på det var att min sambo började lämna. Vi får inte lämna senare än 08.30 så det passar rätt bra för honom.

I övrigt är det som cicci säger, rutiner, rutiner, rutiner. De dagar jag har båda barnen planerar jag i förväg så att jag har några aktiviteter att välja mellan. Sen har jag några vänner som också är hemma med två barn ibland som jag umgås med. Men första tiden tyckte jag bara handlade om att överleva faktiskt, nu är det både lättare och mycket roligare. Nu går ju lillebror med på att ligga själv rätt mycket också vilket gör att jag kan fokusera på conny. Och när jag hämtar på dagis gör vi precis som cicci och fruLlan, gör något roligt på vägen hem, conny får bestämma. Ofta blir det bara en lång promenad kors och tvärs i kvarteren, ibland lite lek i någon sandlåda, när det ges tillfälle hopp i vattenpölar osv. Jag tar med frukt och vatten, och kex ibland, så vi har om det behövs. Det viktiga är att HAN får bestämma och jag försöker inte jäkta honom.

Nu måste jag försöka passa på att vila, båda barnen sover!

• BrudSommar2006

Parnassia, tack! Det går visst att få tag på allt nu, älskar mandelblom.

Liten, jag har i vart fall inga goda råd att ge för jag är fortfarande i jag-överlever-knappt-stadiet. Maken lämnar på morgonen, jag skulle antagligen bryta ihop annars, tyvärr får vi inte lämna förän nio så han kommer hem sent på kvällarna istället.

Cicci, är den där medicinen inget ni kan få tag på under dagen så ni slipper till akuten i natt?

• muggles

Hattis: vad roligt att höra en update från dig - jag har tänkt på dig och undrat hur det har gått. Tyvärr var det då dåliga nyheter från dig. Kram tillbaka!

Liten: jag funderar lite över det du skrev "underhålla Mindre"? Räcker det inte att hon får vara med och "arbeta" där hon kan (a la AW) - måste du verkligen underhålla henne?! Jag tycker Moa roar sig själv rätt bra numera och i övrigt får hon vara med och göra hushållsarbete så mkt hon klarar, men långa stunder får hon leka själv för att "mammam måste...".

Vickan: jag nöjer mig med att säga: vad olika våra resp mammaledigheter var! Jag hade fullt upp och lite väl dessutom. Jag har själv varit avundsjuk på sådana mammor som har tid att ha tråkigt men jag antar att lagom är bäst. Bra att du försöker hitta sociala kontakter - det är jätteviktigt!

• fru AM

Cicci: om jag var du skulle jag gå till husläkaren med Victor så att han får mer betapred utskriven. Vet inte vart du hör men vår husläkare har i alla fall öppen mottagning på morgnarna. Så slipper ni åka till akuten menar jag.

Åh - jag blir så irriterad. Nu när jag äntligen har hittat en kompis att gå och dra barnvagn tillsammans med så är min man sur över det, bara för att kompisen är en kille

• Vännerfan

Liten, Du har EXAKT samma funderingar som jag har gällande att ha två barn! Det är de första 2 månaderna jag är mest orolig för. Sen tror jag det löser sig. Men hur underhåller man det större barnet när man måste amma i en evighet t.ex.? Och detta med att passa dagistider. Jag har sagt åt maken att jag vill att han lämnar. Är glad om jag fixar att hämta. Så får jag ta att han kommer hem senare från jobbet pga att han börjat rätt sent. Ända sen jag gick hem från jobbet har han dock jobbat in massor av tid, så att han ska ha nåt att ta av. Så det är ju ytterligare en bra sak med att bebben inte ville ut direkt.

Tack för input om bilderna! Det blir nog att jag testar Odenlab som Vickan tipsade om eller Fuji, för fast jag fått igång nedladdningen på Crimson nu så tar det evigheter med varje bild. Vi laddar alltid ner minst ett par hundra varje gång och det har alltid funkat förut. Nu laddar jag ner 15 i taget, men det hjälper inte, så nåt fel är det.

Cicci, Tack ändå för att du ringde! Jag hade en riktig telefonpratardag igår. Har en kompis på andra sidan Jorden och vi har så svårt att nå varann pga tidsskillnaden, så när vi väl gör det pratar vi i timmar. Vad tråkigt att höra att båda barnen är sjuka! Hoppas de piggnar till snart!!! Kram!

Parnassia, Ok då, det är väl mest synd om mig då! Faktum är att jag tror att den här foglossningen snart kommer få mig att tackla av totalt. Jag konstaterade att det är dags att vattna blommorna idag och bara det att gå runt i huset känns jobbigt. Och jag var nere på stan idag, men orkade varken köpa nya tulpaner eller praliner och då är det illa. Köpte bara det mest nödvändiga, trots att jag hade massor av rabattkuponger till olika affärer med mig och åkte hem igen.

Var ju hos BM också. Pressade henne på mer info och tips om förlossningsställningar Nenne! Hon sa direkt att pall och att sitta på boll är saker jag ska undvika. Öht allt extra tryck på bäckenet bör vara så litet som möjligt. Att hänga på en gå-stol är bra (där armarna tar mycket tyngd) och kanske att det funkar att ligga på sidan trots allt. Antar att det beror på hur flexibelt man kan sätta ben-stödet. Man vill ju inte ha det för högt. Sen tyckte hon att jag redan när jag ringer in ska säga att jag vill bada eftersom jag inte har ont när jag gör det.

Annars sa hon mest väldigt positiva saker! Bebisen ligger superlångt ner nu. Det är därför jag har så ont och måste kissa hela tiden. Blåsan har knappt nån plats längre. Detta plus att jag haft foglossning så länge och att barnet verkar bli något mindre än Prinsen (bara ca 4kg trodde hon- en pygmé som BS skulle sagt ) gör att hon tror att jag får en snabb förlossning! Med mina tider räknat då. Det tyckte jag lät bra! Hon frågade även om jag haft diarée. Det ÄR faktiskt ett tidigt tecken på förlossningsstart, precis som ni konstaterade med Vickan. Annars trodde jag inte man kunde säga någonting om när det kommer starta förrän det väl gör det. Men nej, diarée har jag inte haft. Här får man bara gå 14 dagar över tiden, men jag får bara gå högst 13, då den sista dagen blir Långfredagen och då vill man inte sätta igång nåt. Så senast 1 april är h*n här!

• fru AM

Liten: Jag har faktiskt ingen aning om hur jag klarade de först månaderna när Hektor fötts ... Fast det är klart, min man var hemma mycket och han skötte både lämning och hämnting ända fram till sommaren. Det mesta är som i en dimma faktiskt. Men vi kom ju ut på andra sidan dimbanken i alla fall. Nu funkar det bra. Det enda som är jobbigt är ju när man kommer hem med båda barnen och håller på att plocka ur Hektor ur dubbelvagnen nere på bottenvåningen och Livia plötsligt skriker: Jag måste kissa! Och sen kissar hon i byxorna (och overallen, stövlarna ...) Men det går ju det med. Tur att man har tvättmaskin. Och ett tredje barn, ett stort, som kan passa lillebror medan jag sanerar Livia och hennes kläder ...

• viktualia

fru AM skrev 2010-03-18 13:37:41 följande:

Åh - jag blir så irriterad. Nu när jag äntligen har hittat en kompis att gå och dra barnvagn tillsammans med så är min man sur över det, bara för att kompisen är en kille
    jobbigt med sådan irritation. själv har jag fått en sådan pappakompis utan att ens hunnit säga pip. Både mamman till barnet och han är kollegor till maken och dessutom bor de några hundra meter ifrån oss. Knasigt nog har jag inte lyckats träffa mamman än. Denna pappakompis var alltså han som dök upp spontant här igår..

.. men det var ju egoprat.... tanke om din situation: Jag tycker att sådana tankemonster brukar minska i omfattning om parterna får träffa varandra..

.. funderar Vickan som har en massa nära killkompisar som maken får stå ut med att jag umgås med...
  • Ore

Ingen input på det där med två barn, men det verkar klokt att låta det äldre vara med och "hjälpa till", om möjligt...

Vänner: Skönt att ha ett "sista"-datum!!! (Jag tyckte det var jätteskönt när vattnet gick, eftersom jag då visste att det inte skulle dröja så många dagar efter det...) Men om bebisen ligger långt ner, så kanske onsdagstraditionen spricker...

Vickan: Eller så är det så att min lillkille är en motpol i vakenhet... Dock sov han i drygt en timma idag. Precis efter att han ätit, liggandes i mitt knä. Så det var inte mycket jag kunde göra under tiden direkt (mer än att slösurfa). Av erfarenhet vet jag att det är ohyggligt svårt att lägga honom i vaggan utan att han vaknar... Däremot sover han bra när han somnar i vaggan, men det gör han tydligen helst bara under natten....? De är lustiga ibland, de små liven

Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge