• Ore

Vi fortsätter blanda och ge

I över tre år har det diskuterats i denna tråden (och de allra flesta har alltså hunnit gifta sig och även fira några bröllopsdagar). Mycket har vi hunnit prata om, men vi är långt ifrån klara, och en del ämnen återkommer vi ständigt till.

En stor del av tråden handlar om barn, vi väntar med spänning på de barn som ska födas, och vi hoppas på många flera plus eller andra former av barnbesked

Men även om barn är en helt underbar del i livet, så är de inte allt. Vi är även duktiga på inredning, alkoholhaltiga och icke alkoholhaltiga drycker, bakning, blommor, husdjur, resor, fäktning, shopping, blygdläppsklämmor, nypåhittade svordomar, kontorsstolsrace och mycket annat. Så här gäller det att vara beredd på det mesta, från högt till lågt, och allt som oftast i ett rasande tempo!

Även om vi är ett väl sammansvetsat gäng, som gärna träffas även IRL, så finns det alltid plats för fler. Den obligatoriska presentationen som vi "kräver" är skostorlek, favoritchoklad, ungefär var i landet man bor och hur det står till på barnfronten (antal barn man har, hur långt gången man är i graviditet eller hur länge man försökt bli gravid).

Förra tråden landade på över 10 000 inlägg, så nu satsar vi mot 11 000 eller mer!

Skål för våra fortsatta diskussioner

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 18:45
    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3582689.html

• Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge
  • Parnassia

Den första gröten vi köpte var en risgröt, semper tror jag, jag undrar om det inte var någon fruktsmak på oxå, men det är jag inte säker på. E älskade den men den var tvungen att ätas direkt. Tog det tid innan måltiden påbörjades eller om själva matningen tog för lång tid "föll" den "isär" eller hur man ska säga, det blev klistrigt vill jag minnas...

När det gäller att göra egen barnmat har jag fått lära mig att man iaf inte ska göra egen välling. Detta ska bero på att det mjöl man köper i affären för att isf göra vällingen på är för dåligt, det innehåller inte tillräckligt av allt det nyttiga. Det enda mjöl som skulle kunna funka är äkta stenmalet mjöl, det har något att göra med hur säden och kvarnen agerar ihop.
    Det låter asflummigt - jag vet! Jag inga belägg för detta mer än att så fick jag lära mig och jag minns inte varifrån. Men, men...

Jag vet inte om BT skådat ett mer innehållslöst inlägg i förhållande till dess längd tidigare för övrigt.
    Dock skrivet i all välmening.
    Jag kanske ska gå och lägga mig istället?!

• Liten med Mindre

Vickan - det finns en chans att Trollet kommer ur sin nyföddhetsperiod med tillhörande myckna sovande kring 2-4 veckor. Vaknar till mer och sover mindre = dags att upptäcka världen. Infaller väl i så fall när du kan börja försöka få struktur på tillvaron. Åtminstone om man får tro AW boken som jag nyss repeterat för att kanske hamna rätt/lätt denna gång (hennes teorier passar ju oss rätt bra).

Ore - vi började med grönsaker o potatis, samt majsgröt från affären vid 4 månader. Risken finns dock att majsgröt/majspuré är stoppande, så håll lite koll på magen. Vet inte hur gammal din lillkille är - missade nog det i inlägget.

Lappis- tur att din make framhärdade läkarbesöket. Krya på bihålorna! Antibiotikan gjorde susen för mig i höstas i alla fall.

Själva har vi haft en favorit i repris - hade kvar pizzaingredienser, så det blev pizzabakning med Mindre - så urmysigt som det kan bli! Hon älskar att göra och knåda deg, äta skinka och paprika, och gnager faktiskt pizza med även om magen är rätt full vid det laget.

Nu återstår gardinhängning och lite mer fotopyssel kanske.

• snaily

Parnassia
    Vi hade nästan helt bestämt oss för att köpa en begagnad symaskin, men insåg efter googlande igår att det inte var så lätt att hitta som vi önskat, så det blev en ny till slut. Eftersom jag aldrig syr och maken nästan aldrig, så blev det billigast möjliga nästan: www.symaskinswebbshoppen.se/Produkter/tabid/126/CategoryID/21/List/0/Level/a/ProductID/30/Default.aspx%2cProductName

PB
    SÅKLART att du ska vara med i vår plus-pakt, förlåt att jag inte skrev in dig från första början!
    Vilka kloka inlägg du skrivit idag förresten!
    Mästarnas mästare ska jag också kolla snart. Känner faktiskt av viss OS-abstinens, fånigt nog.

Koko
    Bidrottninggeléburken har gnuggats mot både mig och maken, nu kan vi bara hålla tummarna Fast lyckas det inte på det här försöket (och det tror jag ju inte att det gör) måste jag nog stjäla ett barn någonstans bara för att ha någon att sätta sockan på!

• passionsblomman

*sticker fram tummen och plus-paktar med Snigel och EA*

Vad ska man egentligen göra med den där bidrottningelén? För jag antar att man inte ska bara gnugga på burken. Äter mn det eller vaddå?

• snaily

PB
    Jo, man ska tydligen bara gnugga burken sägs det, i alla fall var det HELT SÄKERT det som gjorde att Nenne plussade, och Koko, och... vilka fler?? Jag har så dålig koll på burkens historia. Antar att jag borde skicka den vidare till EA nu så kan hon kanske skicka den till dig... Ho ho EA!! Adress!?

(Vill du ha ett mer uttömmande svar ang. bidrottninggelés eventuella effekt kan du säkert läsa spaltmeter om det på familjeliv... )

• porchez

åå en symaskin vill jag också ha! men det får nog bli när jag flyttat till nåt större, här finns det inte plats, och så har jag mamma(s) på nära håll, så de funkar bra det med!
    Har faktiskt varit på IKEA idag och letat tyg för att sy köksgardiner, kom tyvärr hem utan tyg, men med ramar så nu ska jag framkalla semesterbilder och rama in!

bebis tider och mat, vet jag inte mycket om så jag trillar ut till köket och letar reda på nåt att äta istället

• passionsblomman

Familjeliv? Nej där är det farligt att vara har jag hört.

Nu puffning och Mästarnas Mästare. Jättesen middag småningom -makaronpudding-storstilat så det förslår.
    (sonen har redan ätit middag)

Förresten Snigel så har jag en djur-fråga till dg...

...min katt tappar pälsen runt ögonen ibland. Eller precis rut ögat på ovansidan. Det blir lite skorpigt och ser väldigt skabbigt och äckligt ut. Vi var hos veterinären med henne för ca 1,5 år sedan och de sa att de trodde hon hade ngn allergi. Dock gav de henne ngn spruta mot en massa parasiter ifall det var det som knasade. Då försvann allt. Hon har inte tappat sådär igen förrän jag idag upptäckte att det börjat igen.
    Jag tycker inte det verkar tala för allergi om det är så himla långt emellan. Hellre något litet odjur då. Fast de såg inga djur utan sprutade bara för säkerhets skull.

Har du någon teori?

• snaily

PB
    Kliar det? Kan vara rävskabb fast det är ovanligt på katt. Inte omöjligt med allergi heller. Svarar som jag brukar - omöjligt att veta säkert utan vidare provtagning. Blodprov för rävskabbskoll, man kan även ta hudbiopsier för att få veta mer. Allergi är inte omöjligt, det kan man oftast se tecken på på en hudbiopsi.

• viktualia

Liten - åhå.. som sagt.. har verkligen inte koll på vad som väntar... spännande!

Snaily - har för mig att den där burken har en rätt lång historia...

Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge