• Ore

Vi fortsätter blanda och ge

I över tre år har det diskuterats i denna tråden (och de allra flesta har alltså hunnit gifta sig och även fira några bröllopsdagar). Mycket har vi hunnit prata om, men vi är långt ifrån klara, och en del ämnen återkommer vi ständigt till.

En stor del av tråden handlar om barn, vi väntar med spänning på de barn som ska födas, och vi hoppas på många flera plus eller andra former av barnbesked

Men även om barn är en helt underbar del i livet, så är de inte allt. Vi är även duktiga på inredning, alkoholhaltiga och icke alkoholhaltiga drycker, bakning, blommor, husdjur, resor, fäktning, shopping, blygdläppsklämmor, nypåhittade svordomar, kontorsstolsrace och mycket annat. Så här gäller det att vara beredd på det mesta, från högt till lågt, och allt som oftast i ett rasande tempo!

Även om vi är ett väl sammansvetsat gäng, som gärna träffas även IRL, så finns det alltid plats för fler. Den obligatoriska presentationen som vi "kräver" är skostorlek, favoritchoklad, ungefär var i landet man bor och hur det står till på barnfronten (antal barn man har, hur långt gången man är i graviditet eller hur länge man försökt bli gravid).

Förra tråden landade på över 10 000 inlägg, så nu satsar vi mot 11 000 eller mer!

Skål för våra fortsatta diskussioner

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 18:45
    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3582689.html

• Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge
  • nennesjuttioåtta

Muggles
    oh absolut inte, jag blev inte sur alls, snarare tvärtom att jag kände att jag klampat på!

Jag tycker själv det är befriande med folks om ärligt säger att det inte är så jävla rosenskimrande första tiden som förälder, för jag tror det gör att vi mår ännu sämre när det inte flyter på som det verkar göra för "alla andra". Det ständigt dåliga samvetet för att man säkert gör fel eftersom alla säger hur underbart det ska vara.

Men nu skrev jag att Vickan skulle njuta just för att hon hade det lugnt och var uttråkad, allt verkar fungera och om eller när Trollet visar trollsidan så skulle jag ju knappast klämma till med ett NJUUUT av vaknätter och mjölkstockning och förstoppning och kolik och reflux för det kommer aldrig igen jadajadajada. För det är ju det man hoppas på, att koliken aldrig kommer igen.

Lapinette
    ja här har det varit jävligt glest så det nästan har blivit att vi pratat nostalgiskt "ooh, kommer du ihåg i söndags för två veckor sen, höhöhöhö... eller var det ännu längre sen? Jaja, hur som helst, det var bra! Ska vi göra en repris på... nä inte ikväll, för det är ju curlingfinal men på lördag kanske?" Fast det behövs mer glidmedel här, min produktion verkar ha upphört.

• Lapinette

nenne - jag är ju inte ens gravid så jag kan inte skylle på det! Men däremot så har vi liksom tappat stinget lite efter alla "barnförsök". Känns på ett vis ganska så skönt att inte känna att nu, NUUU, MÅSTE vi få till det men på ett annat sätt så var det ganska bra för då kom vi åtminstone till skott.

• nennesjuttioåtta

muggles
    Usch, om det ändå fanns en quick fix att stänga av de tankarna, som sagt!!!

• Ore

Ja, det verkar ju som att majsgröt kanske inte är det bästa ändå. (Även om dietisten som hade utbildning med oss i föräldragruppen om småbarnsmat sa att det var det absolut mildaste mot magen...)

Satsar nog på havregröten ändå, och hoppas att det funkar bra för lillkillen. hade dock tänkt vänta tills han blir exakt fyra månader - så får han fira den dagen med litet gröt

Angående att njuuuuta av graviditet och bebis, så är det ju ändå värt att påminna sig om det ibland. Det gick ju inte så bra för dig mugglan, med litet förlossningsdepression och krånglande amning, så jag förstår att det kändes jobbigt om någon sa att du skulle njuta samtidigt som allt bara kändes jobbigt.

Men ändå så är det ju bra om man försöker att lyfta upp det positiva i allt som händer, så mycket som möjligt. Istället för att fokusera på allt som är jobbigt. För alldeles oavsett om man har en väldigt lättskött bebis, så finns det ju mycket som man kan uppleva som jobbigt...

Mugglan: KRAM, det är inte lätt att stänga av negativa tankar när de börjat komma. Har tyvärr inga mirakulösa ord att säga, så jag kan bara hålla tummarna för att du faktiskt blir gravid igen snaaaart, det skulle ju definitivt jaga bort tankarna...

Nenne: Vi flyttade också helgnöjet till veckodag igår Och det var banne mig på tiden, för det hann nog nästan gå två veckor mellan... Så lång tid att jag inte ens minns det iaf...

Muffinstönt: Jobbigt med morgonpigga grävskopeförare...

Ego: Ska snusa ännu mindre bebis idag Ska bara få ringt ett samtal till först, innan vi drar iväg. Måste dock hinna shoppa yttepyttekläder i present först, också...

• nennesjuttioåtta

lappis
    Vi tycker faktiskt båda att det varit skönt att inte göra det för det har bara varit förknippat med jobbiga tankar för oss båda oavsett när i cykeln. Mest mig, såklart. Räkna dagar, var i cykeln är jag ? är det för tidigt eller för sent och NU måste det väl ändå vara prick på... Lite släppte det när vi ändå skulle göra IVF, men inte helt och nu kommer smällen efter när vi inte riktigt vet hur man ska tänka för att bara låta det vara ett nöje och inget måste eller prestation. Jag tyckte själv vi hanterade det bra förut med att försöka skoja till det med snabbisar i skogsdungar i upplands Väsby och det var ganska lätt att kåta upp sig men just när vi höll på så var koncentrationen ändå på hur det skulle gå, NUUUU är rätt tid balalblablaalblalblablablablbalbalbalbaba... Men som sagt, då gjorde man det i alla fall.

Och så länge man rör varandra på andra sätt så tror jag att man klarar sig.

Men jag tror vi måste införa att maken måste smörja in mig varje kväll, för att jag inte ska få bristningar (bluff och båg), det var väldigt effektivt.

• Vännerfan

Halloj i solskenet!

Ett mycket uppåt Vännerfan inne i tråden! Mår mycket bra idag! Har precis gått till och från dagis. Nästan en kilometer totalt. Sakta, sakta. Så nu kan jag inte gå mer idag tyvärr, men åh, vad härligt det var! Solen sken och fåglarna kvittrade. Tror jag snart ska sätta mig på balkongen och läsa en bok. För här har ni en som njuter i fulla drag av att vara hemma och vänta bebis. Inte tal om att vara uttråkad eller att jag inte vet vad jag ska ta mig för. Kan nog komma på hundra saker att göra, som funkar även med foglossning. Och då är inte sortera kryddburkar inräknade! Man har nog ett mer uppdämpt behov av egentid när man redan har en liten också. Men minns att jag gillade att gå hemma och vänta även förra gången. Men då var det ju semester för jag hade ju inte ens ont då, förrän två sista dagarna. Tror mitt humör stämmer mycket väl överens med det bm sa på f-utbildningen senast. I vanliga fall har man lite ups and downs, sen när man blir gravid och moderkakan bildas blir det stooora ups and downs för att sedan stabilisera sig i mitten av grav. Och mot slutet, innan bebisen kommer blir många mer uppåt än annars. (Och sen när bebisen kommer och moderkakan försvinner blir det stoooora ups and downs igen eftersom så mycket hormoner sitter i den.) Och eftersom jag gnällde lite i början över att jag inte mådde så bra psykiskt (eller fysiskt) känner jag att jag vill berätta om när jag mår bra också! Sen har jag generellt svårt att älska våren, gillar mer hösten då det inte ställs krav på att man "ska" vara så himla glad. Så det är lite nytt för mig att känna vårkänslor som "alla andra".

Men det skär i hjärtat att läsa hur du känner det om morgonarna, Mugglan! Hoppas den glada gubben kommer snart!! Och att det då tar sig! Det blir på målsnöret, men vi hinner fortf vara gravida ihop! Kraaaam!!

Lite korta kommentarer:

Ore, Banangröt körde vi! Just gröt skulle jag inte göra själv just för att den är järnberikad. Inte ens bvc rekommenderar att man bara ger hemlagad gröt. Vanlig mat är nåt annat.

Och Crimson använder vi också! Ett av de större projekten just nu: att få ordning på alla foton! Bara det kan sysselsätta mig fram till bf tror jag...

Snorkis, Grattis till lyckat RUL!

Cicci, Hur är det med dig? Hur var det i Dubai?

Hmm, vad mer? STORT, STORT lycka till alla ivf:are! Jag tänker på er!

• Vännerfan

Alltså den gröt man köper är järnberikad.

• muggles

Nenne: ja jag tror hela felet var som sagt att jag reagerade på en uppmaning som inte ens var riktad till mig Jag reagerade helt enkelt med ryggmärgen och utan eftertanke.

Ore: jodå det är bra att påminna sig om positiva saker ibland, visst är det det. Jag minns dock de första 4 mån av Moas liv som ett stort svart hål ung, inte mkt positivt där. Men det lättade ju sen och nu är hon den största tillgången i mitt liv tillsammans med maken. Och kanske just för att det var så jobbigt med henne skulle jag vilja uppleva det igen för oavsett vilka problem det blir den gången (blir säkert en bebis som sover hela tiden men har ngt annat strul - om det nu blir ngn bebis alls) så tror jag faktistk att jag skulle kunna njuta mer. JAg skulle inte stressa upp mig för att jag var tvungen att ge ersättning utan jag skulle ösa på med så mkt mat det bara gick. Jag skulle inte stressa upp mig för att det inte gick så bra med smakportionerna vid 4 mån utan kanske vänta tills barnet var 5 och prova igen i lagom lugn takt. Ja det är en massa saker jag skulle stressa upp mig mindre för. Jag var lite av en perfektionist när jag var nybliven mamma och så himla upptagen av att göra allt "rätt". Synd.

• muggles

Härligt att du mår bra Vänner! Ja jag skulle inte heller ha problem med att sysselsätta mig om jag gick hemma och vankade - älskar att läsa tex! Nu njuter jag av min 30 min bussfärd varje dag - ser det som egentid att läsa bok så jag har alltid en bok i handväskan.

• Lapinette

nenne - känner igen tvångstankarna och visst är det skönt att slippa dem men då gjorde man det ju åtminstone typ 4-5 ggr i veckan . Nu blir det snarare en gång varje söndag förutom vid mens som min make tror att jag har i 3 veckor (tror han skämtade där! ).

Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge