• Ore

Vi fortsätter blanda och ge

I över tre år har det diskuterats i denna tråden (och de allra flesta har alltså hunnit gifta sig och även fira några bröllopsdagar). Mycket har vi hunnit prata om, men vi är långt ifrån klara, och en del ämnen återkommer vi ständigt till.

En stor del av tråden handlar om barn, vi väntar med spänning på de barn som ska födas, och vi hoppas på många flera plus eller andra former av barnbesked

Men även om barn är en helt underbar del i livet, så är de inte allt. Vi är även duktiga på inredning, alkoholhaltiga och icke alkoholhaltiga drycker, bakning, blommor, husdjur, resor, fäktning, shopping, blygdläppsklämmor, nypåhittade svordomar, kontorsstolsrace och mycket annat. Så här gäller det att vara beredd på det mesta, från högt till lågt, och allt som oftast i ett rasande tempo!

Även om vi är ett väl sammansvetsat gäng, som gärna träffas även IRL, så finns det alltid plats för fler. Den obligatoriska presentationen som vi "kräver" är skostorlek, favoritchoklad, ungefär var i landet man bor och hur det står till på barnfronten (antal barn man har, hur långt gången man är i graviditet eller hur länge man försökt bli gravid).

Förra tråden landade på över 10 000 inlägg, så nu satsar vi mot 11 000 eller mer!

Skål för våra fortsatta diskussioner

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 18:45
    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3582689.html

• Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge
  • muggles

Vickan: förstår att du har tråkigt om du har tid att slösurfa! Men NJUUUUT...

• viktualia
    muggles skrev 2010-03-02 16:52:00 följande:
    Vickan: förstår att du har tråkigt om du har tid att slösurfa! Men NJUUUUT...
    Trollet äter inte så länge varje gång och inte så vråltätt heller. Alltså hinner jag sitta och slösurfa i timmar.. visst får jag amma/byta blöjor men som sagt... det tar ingen grym tid. Typiskt mig är väl dessutom att jag lyckas amma vid datorn... Dessutom har Trollet en väldigt engagerad och glad pappa som tar hand om sonen mellan varven. Än så länge jobbar maken halvtid och tar sina tio pappadagar på halvtid och det gör ju att min slösurfningstid ökar..

Njut.. joo visst uppskattar jag min nya tillvaro som mamma och visst är det skönt att hinna göra annat - tex slösurfa. Och visst kan jag föreställa mig att den här småbarnstillvaron kan bli hyfsat kaotisk.. Men det enda jag vet något om är ju just nuet, och det är lite halvtrist. Visst kan jag, när Trollet kommer in i någon annan fas framöver, säkert se tillbaka på den här tiden som attans fridfull... men jag vet ju inget om hur Trollet tänker utvecklas.. alltså är det lite svårt att njuta i väntan på kaos.. hm.. svårt att förklara i text...

... Men hela graviditeten och tiden fram till nu har jag HELA tiden gått på helspänn. För snart kommer DEN JOBBIGA perioden. Visst var jag nere på knäna i september när jag bara spydde och innan ni tjatade iväg mig till doktorn. Men annars har jag ju mått otippat bra. Det känns som att jag hela tiden planerar för att NU kommer det jobbiga - dvs nu blir jag toktrött av graviditeten, nu får jag ont osv osv. Men hittills har det inte kommit. Detta är verkligen inget jag klagar över, men det är en rätt skum känsla att hela tiden förbereda sig på att snart smäller det till och livet blir skitjobbigt. Kanske är detta en del i processen att bli förälder, kanske är det bara riskmedvetna jag som överdriver.. men hmm.... där någonstans.. i denna förvirring befinner jag mig...

Hm - var detta begripligt? Eller blev det asflummigt?!?
  • passionsblomman

Hahaha! Ja, visst 17 är vi alla olika! och våra barn med!
    Jag är rätt lik dig Mugglan så tillvida att jag aldrig varit någon som blivit helt knäsvag av bebisar allmänt sett. Som min ena svägerska, där svågern säger "låt henne inte komma nära den, då ska hon ha en till!" när en bebis siktas. Hon frågade mig om inte jag blir helt bebissjuk och vill ha hundra bebisar. "Nej". Sa jag.

Min väninna som verkligen älskar sitt yrke och jobb avstår fler barn för att hon verkligen inte vill ha fler avbrott i jobbet. Jag känner tvärtom att jag skiter i om jag någonsin jobbar mer just nu. NU skulle jag kunna få fler barn i flera år...

Men Vickan, dig verkar det ju passa att småningom knata runt på äventyr med Trollet som portabel enhet. Du får lära honom alla skogens hemligheter, hur man gör upp eld och att bygga och sova i vindskydd etc. Får du för tråkigt kan du komma hit och hälpa mig med något projekt i huset så kan jag passa din trollunge lite medan du duschas och vad som kan behövas.

Snart är det sommar och då blir det annorlunda! Och då är det dessutom särskilt bra att ha en vinterunge för de har hunnit bli lite större och inte riktigt lika ömtåliga som en nyföding.

• passionsblomman

Vickan, du kanske inte ska uppmanas att njuta av nuet utan bara sluta planera så mycket?
    Och bara hänga med menar jag?

Oooooh vad jag ser hur ditt ansikte skrynklar ihop sig nu "men jag är inte VAN att bara hänga med" Nä. Just det. Allt ovant tar sin tid att vänja sig vid....

• Ore

Lappis: Ajajaj bihåleinflammation (gör ont i mina bihålor bara jag tänker på det)...

PB: Vadå inte 150% mamma, du är ju närmare 200% bäst på att ta tag i konflikt i skolan, se till att ditt barn trivs osv... Bullbakning är ganska irrelevant jämfört med det, ärligt talat!

Vickan: Jag hann nog inte vara uttråkad i början, är litet mer uttråkad nu men det är mest att jag vill kunna gå längre promenader, ge mig ut och springa osv... Har funderat på att ta lillkillen i sele, men jag är rädd att halka med honom Rejält isigt här...

Mugglan: Jag har ju inte alls haft lika kämpig bebistid som du, men känner igen det där att det är roligare när de kan interagera... Å andra sidan tycker jag att han till viss del kan det redan nu, med stora smil, följer en med blicken och liknande... Men jag tror inte jag kommer tycka att bebistiden är den allra bästa när jag tänker tillbaka, även om den är rätt charmig...

Tinga: Låter trevligt med joggingrunda! Måste fråga litet om vilken typ av vagn du har, och vilket underlag du springer på? Nu är ju tvillingvagn inte aktuellt för mig, men hur ska en vagn vara för att det ska gå att springa med dem... Ska jag nu vara hemma i höst så vill jsg kunna träna även om maken jobbar.

Skickar en tanke till BS - Hoppas att Astrid mår bättre!

• viktualia
    passionsblomman skrev 2010-03-02 17:08:34 följande:
    Vickan, du kanske inte ska uppmanas att njuta av nuet utan bara sluta planera så mycket? Och bara hänga med menar jag?Oooooh vad jag ser hur ditt ansikte skrynklar ihop sig nu "men jag är inte VAN att bara hänga med" Nä. Just det. Allt ovant tar sin tid att vänja sig vid....
    Dagens sanning där ja..

Alltså: Du har så rätt. Och en del i det här med beredskapen för att nu kommer det JOBBIGA handlar ju just om det - att inse att jag inte vet vilka förutsättningar jag har att planera min tillvaro framöver. Det snurriga är dock att jag just kunnat det hittills - planerat tillvaron.

Och så börjar jag förstå vad folk menat när de berättat om alla dåliga tv-serier de tittat på när de varit föräldrarlediga.. ehum.. själv dumsurfar jag istället...
  • Telis

Men Vickan, du njuter väl av att dricka vin igen, som du har saknat det under graviditeten?

• Ore

Vickan: Jag känner igen mig litet i vad du skriver, om att förbereda sig för att det blir jobbigt. Men samtidigt så tror jag inte riktigt att man kan förbereda sig på det så bra ändå... Jag försöker att bara ägna det en tanke. Litet "åh, det här var ju inte så jobbigt, kanske blir värre men det får jag ta då..." Typ...

• Telis

Lappis, det är nästan så man tror att det finns en mening bakom allt, trots att jag inte är ett dugg religiös. Det är ju en sån himla tur att du känner så eftersom ni ska adoptera och att min ÄD funkade för jag hade aldrig velat vara utan graviditeten och den här tiden. Det är liksom som om någon sett till att det ordnar till det bästa för alla (om bara dom där jädrans köerna vore lite kortare! ).

• passionsblomman

-Men Vickan hur kom det sig att du blev alkoholist egentligen?
    -Joo, jag hade så tråkigt när jag var mammaledig....

Erkänn Vickan att du önskar att Trollet hade kommit med en manual och lite olika schyssta diagram att hålla koll med. hihi!
Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge