• Svar på tråden Tantvarning för 7:e gången
  • Sebastiána

Hej alla tanter! Nu har jag haft FF i två dagar (=fästmanfritt), men i helgen ska vi ta hand om varandra ordentligt!

• Sebastiána
    passionsblomman skrev 2010-03-10 21:31:47 följande:
    Aleta, du kan ju starta en tråd och ropa ut uppropet här på BT tycker jag gott!Didis, hit med en näve biskvier! DET var länge sedan! Nyponsoppa med biskvier och en klick grädde...Jag har idag varit på undersökning förresten och fick klartecken för steg två i hormonbehandlingen inför ivf:en. Det betyder i klartext att jag nu ikväll tagit första sprutan på mig själv. De sprutorna ska skjutsa igång äggproduktion så att det istället för bara ett blir många. Sist jag tog hormonet var inför insemination och då är det ju ett ägg man vill ha fram. Alltså är dosen nu GANSKA hög. Undrar hur det blir på humörfronten? Jag har ju de senaste två veckorna kastats ner i klmakteriet. Roligare har jag haft det, men vad ska mansäga - det svänger ju katten?
    Min syster gick igenom samma sak för några år sedan. Jag vet hur jobbigt hon tyckte det var, men man vet ju varför man gör det och nu har de en liten son! Önskar er all lycka!
  • didis

Här, passionsblomman får du massor av biskvier!! Det kan nog behövas om man ska pumpas full med hormoner.

Hur många veckor måste man ta extra hormoner? Kan tänka att det påverkar humöret en del, det hade det i vilket fall gjort på mig!

• passionsblomman

Tack för alla påhejningar! *knaprar biskvier*

Jag ska förmodligen ta sprutorna i 14 dagar. Under tiden görs ultraljud för att kolla hur folliklarna (äggblåsorna) utvecklas. När de är många och stora nog får man order att göra sig resklar och åka iväg till kliniken (i vårt fall till Uppsala) och då ska man också ta en ytterligare spruta-som framkallar själva ägglossningen. Under tiden ska man dock fortsätt med den spray som hindrar ens egna ägglossning.

Så som jag sa till gynekologen idag: Snacka om att gasa och bromsa samtidigt! Och vore det inte vääääldigt konstigt om det där hormonpåslaget inte skulle märkas på något vis?
    Jag vet då hur jag kan bli både innan mens och om jag käkar fel p-piller tex...

• MittiPrickBrud

Kram Passion, räkna med att bli gråtis och känslosam, de där hormonerna är inte att leka med! Var extra rädd om dig och unna dig egenvård så mk du kan. Du förtjänar ompyssling nu, din kropp har viktiga saker för sig! Stor kram, många tankar och öppen box om det behövs...

• didis

Men du blir väl inte så folkilsken att man bör hålla sig ifrån tanttråden??

Jag vet inte om jag skulle klara en 2-veckorsabstinens...

passionsblomman skrev 2010-03-10 22:28:45 följande:
    Tack för alla påhejningar! *knaprar biskvier*Jag ska förmodligen ta sprutorna i 14 dagar. Under tiden görs ultraljud för att kolla hur folliklarna (äggblåsorna) utvecklas. När de är många och stora nog får man order att göra sig resklar och åka iväg till kliniken (i vårt fall till Uppsala) och då ska man också ta en ytterligare spruta-som framkallar själva ägglossningen. Under tiden ska man dock fortsätt med den spray som hindrar ens egna ägglossning.Så som jag sa till gynekologen idag: Snacka om att gasa och bromsa samtidigt! Och vore det inte vääääldigt konstigt om det där hormonpåslaget inte skulle märkas på något vis?Jag vet då hur jag kan bli både innan mens och om jag käkar fel p-piller tex...
  • passionsblomman

Förut idag pratade vi i andra bebistråden om hur öppen man ska vara gentemot omgivningen. Föga förvånande antar jag för er som känner mig, förespråkar jag öppenhet.
    Men så skulle jag berätta lite informativt för mamma alldeles nu. och jag märker att jag inte tål en enda fråga knappt från henne! Skitirriterad blirjag!

sSom "men Passion, hur ska du förhålla dig till det DÄR då att det blir så många ägg och tänk om du får sex bebisar"

"MAMMA, man får vara JÄVLIGT glad om det blir EN bebis, och man får inte ens välja att sätta sig i situationen där man riskerar att det blir sex bebisar. Och sannolikheten är väldigt mycket större att det INTE blir något"

Ändå undrade jag själv bara häromsistens hur många ägg de egentligen sätter tillbaka ochifall man får delta i det beslutet.

Man är ju helt dum i huvet!
    Fast jag sa till mamma att jag märker att jag egentligen inte alls vill prata om denh här saken med dig. Jag vill bara delge informatoion så du vet vad som händer. (för hon hade sms:at idag och undrat hur vi har det)
    Detaljsnacket och alla mina nojjor tar jag på nätet med mina vänner är som också är i de här berg-och-dalbanan.
    Hon fattade det som tur var.

• didis

Jag kan förstå det där med att inte orka/tåla frågor även från närstående.

Jag är så´n att jag helst vill veta själv först, speciellt om det finns en risk att jag ska bli besviken. SEdan, när jag processat det klart själv, kan jag berätta för andra. Om det inte är en positiv nyhet förståss för då vill jag skrika ut den till hela världen!

Du verkar ha en bra mamma, du, som förstår.

(men tänk om det blir som hon i USA med 8 barn! Då kommer jag över och dammsuger huset åt dig för det lär itne finnas tid för något annat än blöjbyten och matningar!)

• MittiPrickBrud

Håller helt med, två veckor utan passion skulle inte kännas bra!

didis skrev 2010-03-10 22:33:09 följande:
    Men du blir väl inte så folkilsken att man bör hålla sig ifrån tanttråden?? Jag vet inte om jag skulle klara en 2-veckorsabstinens...
Svar på tråden Tantvarning för 7:e gången