• Svar på tråden Tantvarning för 7:e gången
  • Soldemor
    passionsblomman skrev 2010-02-11 12:35:18 följande:
    Solde, jag säger det igen : ChiSan, det brukar tom finnas på Ica numera. Brukar stå bredvid KanJang.En frukt är för lite-och det vet du!Jag har nu efter kurens avslutande finlett fortsättningen på Operatin Bättre Matvanor och då är det halva tallriken med grönsaker som gäller OCH frukt VARJE dag!!!Kom igen och haka på nu!Som exempel: frukost: Dinkelgröt (som innehåller torkade aprikoser=massor av järn tex) med 1/2 banan på. KaffeLunch: äggröra med lite skinka, Broccoli, småtomater och Orange paprikaMellis: Smootie på yogurt, Hallon och bananMiddag: Pannbiffar med pressad potatis, smörfrästa champinjoner, Morotsstavar, Alfagroddar och sallad med lite salladslök och 1/2 avocado.
    Frukost: Fullkornshavregrynsgröt m lättmjölk/minimjölk, te m honung, någon typ av smörgås m lättmargarin, ibland m pålägg, ett glas lätt/minimimjölk, en probiotosk shot.
    Morgonfika: Te m honung, smörgås, ofta knäcke av ngn sort mjukost el kaviar.
    Vid 11.30 om jag jobbar: En frukt
    Lunch: Just idag kotlett m paprika i vinsås och potatismos. Till det mineral-/kranvatten el juice.
    Mellanmål: Om träning: müsli m lätt- el minimjölk (annars en kaka el choklad.
    Om träning: Smörgås vid hemkomsten och ett glas av ovanstående mjölkalternativ.
    Kvällsmat: Fil, ibland med banan el K special, smörgås med ngt pålägg, mjölk.
  • Cantaton

Kan du påminna mig om vad askonsdag står för? Lärde mig det i mellanstadiet, men det var ju ett tag sedan och just den lärdomen har trillat bak i huvudet...

Soldemor skrev 2010-02-11 13:09:09 följande:
    Nu skall jag göra askonsdagsmässa!
  • TinkerBelle

Ska jag komma och sparka henne på smalbenet?
    Jag har varit "chef" så jag vet hur man gör.

Sonja68 skrev 2010-02-11 12:52:04 följande:
    Jag mår ganska kasst på jobbet just nu Från att ha tyckt att det är jätteskoj att gå till jobbet, att stämningen varit jättebra och vi är ett härligt gäng så har det förändrats. I november. Då vår nya operativa chef började. En sån där mellanchef. Hon får fler än mig att må dåligt, men eftersom hon jobbar mycket med ekonomi och ekonomistyrning så råkar jag ut för henne mer än de flesta andra. Skitjobbigt!Och vad gör jag när jag mår dåligt? Super? Nej. Röker? Nej. Säger ifrån. Nej, inte förrän jag håller på att gå i bitar. Jag ÄTER... Slisk och sött och gärna lite fett också.Att EN människa kan förpesta tillvaron så fort och lätt, det är inte klokt alltså.
  • MittiPrickBrud

Mina fina tanter!
    Här behövs lite kramar tycker jag!
    *Samlar ihop till en gosig gruppkram*

Var rädda om er själva och varandra, vi tanter behövs och är värdefulla. Glöm inte det!

(ska försöka påminna mig själv om att det gäller även mig!)

Nu ska jag ut på en härlig promenad i solen. Hoppas att det får lite av min ångest att ge vika. Ingen bra tid för mig just nu..

KRAM!

• Cantaton

MittiPrick, hoppas promenaden gör dig gott. Det är alldeles strålande vackert väder ute och träden är alldeles isande vita och spröda.

• Kjell Präst
    Cantaton skrev 2010-02-11 13:10:03 följande:
    Kan du påminna mig om vad askonsdag står för? Lärde mig det i mellanstadiet, men det var ju ett tag sedan och just den lärdomen har trillat bak i huvudet...
    Askonsdagen inleder fastan, som ju är en botgöringsperiod. I askonsdagsmässan brukar prästen teckna ett kors med aska på besökarnas pannor, som påminnelse just om detta.
  • Soldemor
    Cantaton skrev 2010-02-11 13:10:03 följande:
    Det är onsdagen innan fastan börjar, och vi börjar förbereda oss för fastetiden. Den är 40 dagar av eftertänksamhet inför påsk och passionstid. Askan, som man kan använda för att teckna kors i pannan el på handen, är symbol för livets bräcklighet och döden som utmaning: Vill vi dö som vi lever nu eller skall vi försöka få livet att stå på annan grund när det är dags att möta evigheten? I askonsdagsmässan skall man också lyfta fram det kristna hoppet, vi vågar teckna förgängligheten (askan) eftersom vi litar på Gud och hoppet om uppståndelse, Därför tecknar vi korset, symbolen för Jesu uppståndelse med askan.

Förstod du det?
  • Soldemor

Hm, Kjells förklaring var något mer lättförståelig, jag krånglade nog till det lite! Känns inte som helt ovanligt när det gäller min pedagogiska ådra!

• Cantaton

Tack Kjell o Solde!!

På tal om hoppet. Carola anordnar ju snart galan "Hopp för Haiti" (o jag hjälper till på ett hörn). Då ville hon ha blommor i Haitis och hoppets färger. Då tänkte jag: Men, Carola, vad har hoppet för färg? Googlade lite och fann att Svenska kyrkan sätter blått som färg på hoppet. Stämmer det?

Svar på tråden Tantvarning för 7:e gången