• ingenjörsbruden

I vått o torrt, stiltje, orkan o snart snöstormar...

Då fortsätter vi vårt umgänge o stöttning genom livets alla bra o dåliga dagar!
    Tillsammans är vi starka!

...förra tråden:
    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3516167.html

Du som läser här gör det på egen risk, ty här räds vi icke sjukhus, kroppsvätskor eller prat om sexlivet.
    Gemensam faktor har varit längtan efter barn. Såhär flera långa trådar senare är det vänskap som förenar, minst lika mycket!

• Svar på tråden I vått o torrt, stiltje, orkan o snart snöstormar...
  • Daa

Ninnis: ja, hur tänkte du?

lanovia 08 skrev 2010-01-22 09:32:49 följande:

Vad härligt det låter Ninnis. Det värsta är ju att det innebär en HEL vecka utan dig här på BT. Hur tänkte du när du planerade resan egentligen??
  • Hvidbrud

Intet mindre.

I går bagte jeg min første jordbærtærte. Opskriften blev samlet af forskellige opskrifter rundt omkring på nettet, og det resulterede i en sublim opskrift på jordbærtærte. Så her bringer jeg opskriften på verdens bedste jordbærtærte:

Ingredienser:

Mørdej:
    125 g smør
    125 g mel
    25 g flormelis
    1 spsk. vanillesukker

Mazarinmasse:
    50 g smør
    50 g marcipan
    50 g sukker
    2 æg

Marcipankant:
    200 gram marcipan
    40 gram flormelis

50 g mørk chokolade
    5 g smør

½ brev kagecremepulver
    1/4 liter mælk

250 gram (helst gode danske) jordbær (måske en anelse flere, så køb 500 gram og spis resten mens du bager)
    200 gram ribsgelé

Fremgangsmåde:

Tærtebund:

Ingredienserne til mørdejen blandes og stilles koldt. Tryk dejen ud i bunden af en tærteform på 25 cm i diameter.

Bland flormelis og marcipan og tril det til en pølse med samme omkreds som tærteformen.  Læg pølsen langs formens kant og klip hakker i den.

Ingredienserne til mazarinmassen blandes til en jævn masse, evt. med håndmikser. Hæld marzarinmassen ind på midten af den ubagte bund.

Bages i forvarmet ovn ved 200 grader i 10-15 minutter og stilles derefter til afkøling.

Den mørke chokolade smeltes sammen med smørret i en gryde og fordeles over bunden.  Man kan nok også bare lægge chokoladeknapper eller pålægschokolade over den varme bund og smøre det ud, men når man tilsætter smør til chokoladen, knækker den ikke, når man skærer i den. Bunden stilles på køl til chokoladen er stivnet.

Cremepulveret piskes sammen med mælken og sættes i køleskabet.

Når tærtebunden er kølet af og chokoladen er stivnet, fordeles kagecremen over tærtebunden.

Pynt med friske jordbær.

Ribsgeleen smeltes til den er tyktflydende. Derefter køles den af mens der af og til røres i den. Geléen fordeles over jordbærrene, dette gøres nemt med en sprøjtepose.

Tærten stilles koldt til den skal serveres.

• Sonja68

Ninnis, ha en härlig fjällsemester tillsammans med dina killar!
    Kommer sakna dig

Lånade bort Lillan igår kväll. Kändes onödigt att dra med henne till skidbacken två timmar när hon snorade och hostade igår efter dagis. Hon fick leka med storasyrrans bästa kompis istället. Och var glad och nöjd med det De hade haft jättekul.

Lanovia; eftersom alla tror det är en kille, så måste jag väl vara kärringen mot strömmen då och säga att det är en tjej
    Jag tippar på 7 feb på min mans 35-årsdag!
    Så bered dig på att gå över tiden

Jag avbokade mitt lunchpass i spinning. -16 och jag kände att det var motbjudande att hålla på och vara blöt och dan i en kall bil :-S
    Har föreslagit en kvällsprommis med familjen ikväll istället.
    Känner verkligen för att mysa med dem ikväll!

Ha det gott alla!

Daa: ska du till hemtrakterna och kolla tävlingarna i helgen?

• Ninnnis

Åh vad mysigt det låter med kvällsprommis och mys med hela familjen Sonja! Hoppas du får med dig allihop. på dig, förresten!

• Ninnnis

Förmodligen inte alls, som vanligt

Daa skrev 2010-01-22 12:10:58 följande:
    Ninnis: ja, hur tänkte du? lanovia 08 skrev 2010-01-22 09:32:49 följande:
  • Sonja68
    på dig oxå Ninnis!

Var det någon mer än jag som såg konståkningen igår?
    Jag tycker det är så vackert... Isdans är faschinerande.

Själv är jag kass på skrillor, men min käre make köpte mig nya skrillor när vi var i Moskva. Vi var och åkte hela familjen med farfar och kusiner och tjocka släkten flera gånger. Nu när jag fått ordentliga skridskor, som är varma, sitter som de ska på foten och är ordentligt vässade, så var det riktigt roligt och gick faktiskt ganska bra.
    Vi lekte tafatt och andra såna där lekar när man ska jaga varann. Och svärfar bjöd upp mig till pardans (han är en hejjare på skrillor, gammal bandyspelare som han är) och vi svävade fram på isen
    T hade med sig en bandyklubba och bandyboll och bekantade sig med två tvillingpojkar som hon spelade med.
    Lilla K tränade envist och nu går det riktigt bra även för henne att åka
    Maken är ju förstås duktig på att åka. Fastän han väger 120 kilo och är STOR och MULLIG, så liksom flyyyyter han fram, dansar nästan, rör sig helt obehindrat hur som helst bara... Jag är full av beundran.
  • Ninnnis

Daa, eftersom jag inte kommer att kunna krama dig på hela veckan så får du härmed en omgång kramar i förskott:

Lördag: *kram*
    Söndag: *kram*
    Måndag: *kram*
    Tisdag: *kram*
    Onsdag: *kram*
    Torsdag:*kram*
    Fredag: *kram*
    Lördag: *kram*
    Söndag: *kram*

• Ninnnis

Och om någon av någon anledning kommer att behöva en extra stor kram nästa vecka så ligger den här:

KRAAAAAAAM!

• Ninnnis

Sonja, det låter så romantiskt med skridskoåkning

Det var länge sedan jag åkte nu.

Svar på tråden I vått o torrt, stiltje, orkan o snart snöstormar...