• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • Lapinette

Antaglien för att det är tidskrävande och finns det bra simmare och ägg så är det oftast inte nödvändigt. För oss verkade det inga göra så stor skillnad om de gjorde ICSI eller ej.

• Fru E

Lappis-ok så då kan man egentligen fråga ifall de inte kan göra si eller så dvs ICSI eller skrapa på skalet redan från start

• Fru E

PB-jag kände inget av Pergona förutom mindre ÄL flytningar fast å andra sidan har jag inte så mycket biverkningar av tidigare p-piller innan heller

• Lapinette

EA - många kliniker gör IVF på rutin dvs så som de alltid har gjort så man måste dessvärre vara lite om sig och kring sig om man önskar något.

pb - jag kände inget förutom de sista dagarna (när jag sprayade i 3 veckor) och det var mest att det kändes tungt men jag vet andra som har reagerat på sprayen och blivit oerhört känsliga, fått svettningar etc. Så jag tycker det var ganska dumt sagt av henne. Min läkare varnade min man istället och sa åt honom att ställa upp och försöka förstå situationen.

• passionsblomman

Lappis, ja jag tyckte det var ganska korkat faktiskt.
    Hela den här damen känns rätt krass och lite kantig tycker jag.
    Igår när jag äntligen fick snackat lite med min sambo igen (han tycker ju saker och så, det är bara det att jag blir så jääääääkla less på att behöva dra ur karln allting jämt)
    visade det sig att han tykcer hon är väldigt osympatisk och "konstig" som han sa. Och därför blir han tyst hos henne för han blir så irriterad att han tiger för att inte visa det.

Själv har jag tänkt "äh, det är väl jag som är känsig och snarstucken"

Jag tycker nog faktiskt att det inte nog kan betonas att man är två om allt det här och påminna mannen om hans betydelse.

• Fru E

Lite kul att mitt bakande har spridit sig på jobbet då en kollega kom fram idag och frågade om jag skulle kunna tänka mig att göra hennes systers bröllopstårta gahhhhh har bara gjort mina egna (och bröllopscupcakes till en väninna) men aldrig något så stort som andras bröllopstårtor. KUL men utmanande!

• Lapinette

Helt rätt pb! Det är som Telis (har jag för mig) skrev att det många gånger för karlarna känns som de är lite "utanför" när man gör IVF. Nästan alla moment är fokuserade på kvinnan. Jag hade några intressanta artiklar om detta som jag fick under adoptionskursen. Tror dessvärre jag har slängt dem.

• Lapinette

Min make stod med mig när jag tog sprutan varje kväll och han var den som la in tiden i sin mobiltelefon för att påminna mig om att det var dags. Tror det var viktigt för honom och känna sig delaktig.

• Fru E

Lappis-hehe maken är den som kommer att sticka sprutan i mig för jag VÄGRAR!

• passionsblomman

Lappis, ja, det är ju faktiskt så att de ÄR utanför också. Helt bokstavligen. allt för kvinnan är inom och inuti med hela barnkarusellen.
    Egentligen är det ju faktiskt när man tänker efter först vid adoption som det på sätt och vis blir lite på samma villkor kom jag att tänka på nu.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter