• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • Telis

Hej tjejer!

Här kommer en hälsning från Televinkens mamma. Vi är kvar på sjukhuset men kommer att åka hem imorgon.

Allt har gått jättebra, vi kom till sjukhuset i onsdags strax före kl 8 och 9.20 är han född. Han var inte riktigt så stor som vi trott, han vägde 3650 gr och var 52 cm lång, fast då är han ju egentligen tio dagar för tidig. Men världens sötaste är han är ju förstås.

Vi verkar ha slarvat bort USB-kabeln till datorn så jag kan inte lägga ut någon bild i galleriet än tyvärr men det kommer.

Han skrek så fort han kom ut och sen var han vaken i ett par timmar men efter det somnade han och vaknade inte mer än ett par minuter på hela första dygnet. Nu är det lite mer "normalt", han sover och äter med jämna mellanrum och maken oich jag sitter och glor på honom och tycker att allt han gör är sååååå fantastiskt och för första gången. Fast amningen funkar fortfarande inte. Usch, vilken strid det är hela tiden med amningen, han vill och jag vill men ingen av oss fattar riktigt hur man gör.

Själv mår jag över förväntan, det gör fortfarande lite ont att resa sig från sängen och att lägga sig men i övrigt är det inga problem.

• MuffinsTönt

Hej Televinkens mamma!

Grattis igen! Va skönt att allt gick/går bra och ni går åka hem imorrn. Är det nappflaska som gäller nu när ni inte fått igång amningen?

• Tinga

Åh, vilken tajming att jag kom in här just nu! Telis - vad skönt att höra att Televinken sover och är vaken "normalt" nu. Stackarn var väl sliten efter att så brutalt ha ankommit till denna världen. Det är väl inte ovanligt att det tar lite tid för amningen att komma igång, så misströsta inte. Stor kram och massor av grattis igen! Ser fram emot att se en bild när ni hittat USB-kabeln.

• Parnassia

Hej Telis!
    Vad roligt att höra ifrån er och skönt att ni mår bra! Det låter som att han var precis lagom stor tycker jag, ingen bjässe men inte pytteliten, men ändå en riktig bebis om du förstår hur jag menar. Jag ser fram emot att få se en bild, om ni inte hittar en kabel kan jag skicka en, vi har flera.

Hoppas att amningen lossnar lite mer för er snart. Det tog några dagar innan det blev lättare tyckte jag. Jag håller tummarna för er.Kram!

• Ore

Heeeej Telis!!!

Vi väntar med spänning på Televinkenbild, och får ge oss till tåls litet till alltså

Skönt att allt gick bra, STOOOORT GRATTIS!!!

Angående amningen: Det tar väl 3-4 dagar innan mjölken rinner till...? Och det kan t.o.m. ta litet längre vid kejsarsnitt, eller vid komplikationer under förlossningen (fick jag höra iaf). När det kommer mer mjölk, så kanske du och Televinken får kläm på det hela...?

Sedan kan det ju ta ett tag innan man får det att fungera bra, jag gav lillkillen extra ersättning när han var hungrig, i ca 2 veckor veckor. Sedan var det 2-3 veckor med "uppsamlad" mjölk som extramatning, innan det blev ordning på det så att han kan äta sig mätt varje gång.

• fru AM

Vad kul Telis att du tog dig tid att komma in på tråden! Vi har längtat efter dig! Vad skönt att du mår så bra efter snittet - ditt snitt verkar t o m ha varit lindrigare än mitt! Ni får kläm på matningen så småningom - på ena eller andra sättet.

Är också nyfiken på hur Telismannen upplevde snittet!?

Underbart att höra från er som sagt! Ha en härlig fredagskväll!

(och visst är Televinken allt lik pappa?)

• Telis

Tack tack!

Parnassia, du kan väl skicka en till "Televinken, SÖS, Stockholm"?

Jo, det tar ju ett par dagar innan den riktiga mjölken rinner till men det är ju ändå bra om han kan få i sig lite av råmjölken och få in tekniken. Nu får han ersättning i kopp men vi får se sen hur det blir när/om jag får riktig mjölk.

Nej, nu måste jag gå och glo lite på min lilla familj igen.

Vi hörs mer när vi kommit hem igen. Tack igen för alla grattis!!

• BrudSommar2006

Hej Telis! Vad skönt att allt gått bra! För mig tog det tre dagar innan amningen kom igång med Iris och hon fick ersättning på kopp i början medan jag fick låna en pump för att försöka få igång amningen lite snabbare. Den här gången kom amningen igång mycket fortare, fast då hände det här med gulsoten som gjort att hon får en massa ersättning för att få i henne vätska nog att bryta ner det och kissa ut det så det har varit samma den här gången med koppmatningen. Tills hon fick sonden i alla fall. Vad kul att ni får åka hem i morgon, vi lever på hoppet men det börjar kännas tveksamt.

• BrudSommar2006

Telis, det klart att du får riktig mjölk, det tar några dagar bara. Plus att jag också hört att det kan ta längre tid att få igång amningen vid snitt. Min släkting som snittades fick tabletter för att öka på amningen, vet inte om det görs normalt?

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter