• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Tojk

Antar du fått denna fråga tusen gånger men jag blev själv helt ställd när min mormor frågade vilka som skulle vara vittnen. Jag trodde inte att man hade vittnen under en kyrklig vigsel. Det kommer ju ändå sitta rätt många vänner och släktingar som bevitnar det hela.

Vi har ingen tärna eller bestman men behöver vi välja ut två personer som ska vara med frame vid altaret?

• Kjell Präst
    Tojk skrev 2009-08-19 08:47:00 följande:
    Antar du fått denna fråga tusen gånger men jag blev själv helt ställd när min mormor frågade vilka som skulle vara vittnen. Jag trodde inte att man hade vittnen under en kyrklig vigsel. Det kommer ju ändå sitta rätt många vänner och släktingar som bevitnar det hela.Vi har ingen tärna eller bestman men behöver vi välja ut två personer som ska vara med frame vid altaret?
    Nej, vittnen behövs inte i kyrkan när ni har gäster närvarande.
  • Kjell Präst
    Jeez skrev 2009-08-19 10:22:44 följande:
    äntligen ny tråd!
    850 inlägg i den förra- hur många frågor och svar kan det vara vid det här laget, när vi är inne på den nionde tråden...?
  • Kjell Präst

Till årets kyrkomöte (=kyrkans högsta beslutande organ, riksdagen, typ) har det bland mycket annat motionerats om att utveckla och stimulera Svenska kyrkans närvaro på Internet. I motionstexten nämns bland annat självaste Bröllopstorget där det "är några svenskkyrkligt anställda som, på frivillig basis, svarar på frågor blivande brudpar har inför sin kyrkliga vigsel" .
    En mycket bra motion som jag hoppas leder till någon form av åtgärd.

• Igia

Vi tackar och bockar för denna service!

• Sonja68

Kjell Präst skrev 2009-08-19 11:38:02 följande:

Till årets kyrkomöte (=kyrkans högsta beslutande organ, riksdagen, typ) har det bland mycket annat motionerats om att utveckla och stimulera Svenska kyrkans närvaro på Internet. I motionstexten nämns bland annat självaste Bröllopstorget där det "är några svenskkyrkligt anställda som, på frivillig basis, svarar på frågor blivande brudpar har inför sin kyrkliga vigsel" . En mycket bra motion som jag hoppas leder till någon form av åtgärd.
    Jag tycker det är helt fantastiskt att ni tar er tid att svara på våra frågor, somliga upprepas ju om och om igen dessutom. Det var till STOR hjälp för mig inför vår vigsel.
    Fick svar och hjälp på ett fantastiskt sätt
    Länge leve Prästtråden!
  • Hante

Ja hoppas motionen leder någon vart - det är ju jättebra att kunna ställa frågor här - för frågor har man när man inte varit med om vigsel innan.

Svar på tråden Fråga prästerna 9