• Mia 77

Ska din pappa följa dig in?

Kommer din pappa gå vid din sida in i kyrkan eller kommer din m2b att göra det?

• Svar på tråden Ska din pappa följa dig in?
  • Alexxxi

Oki, men tjejer ni som vill ha brudöverlämning varför väljer ni inte såna kyrkor?

Det är väl samma ceremoni och sånt?

Duchess skrev 2009-09-29 11:11:43 följande:
    Ja, absolut! Det finns många kyrkor som har vigselritualer som avspeglar en annan relationssyn än den Svenska Kyrkan har. Så det går nog utmärkt att genomföra en brudöverlämning i någon av dessa kyrkor - både svenska frikyrkor och kyrkor med rötterna i andra kulturer.
  • Imma

Nej, brudöverlämning har inte varit tradition i svenska kyrkan sedan typ 1300-talet. Garanterat fanns det ändå personer på 30-talet (precis som det finns nu) som gick in med sina fäder. Tidigare trådar har även visat att det eventuellt har funnits geografiska skillnader runt om i landet.

Om du tittar igenom tråden bakåt kommer du nog att se att brudöverlämningsmotståndarna håller en lugn och sansad ton, medan förespråkarna använder sig av många frågetecken, utropstecken, skriver med versaler osv. Ett tydligt tecken på att man är upprörd när man skriver. Den stora skillnaden i hur vi argumenterar är att motståndarna ser till samhället i stort medan förespråkarna ser till individen (=en själv). Det är klart att förespråkarna då tar det hela mer personligt när vi diskuterar. Som jag ser det...

kikki kikki skrev 2009-09-29 11:13:12 följande:

Vadå ALDRIG haft brudöverlämning????Jag arbetar med äldre och dom pratar med glädje om när dom gifte sig och när jag frågar så har dom gått in med sin far!!!och vissa av dom jag jag har på mitt jobb är nära nittio år och gifte sig på 20-30 talet. så du kan inte komma och påstå att det är någe som vi börjat med nu???Och frågan om att bli upprörd över att inte få som man vill....skrattar....tror säkert att du har en massa saker du jagar upp dig för när du inte får som du vill.Min personliga åsikt är att ni som jagar upp er på OSS ANDRA som VILL ha brudöverlämning.....Ni borde lägga er energi på någe vettigare!!!
  • kikki kikki
    Duchess skrev 2009-09-29 10:36:47 följande:
    Man kan nog säga att svenska präster (precis som andra präster runtom i världen) har ett avtal med Gud. När de prästvigs lovar de bl a att följa kyrkans lära. Svenska Kyrkan har aldrig tillämpat brudöverlämning, som en markering av att man ansåg att även kvinnan skulle vara fri att välja vem hon själv ville leva tillsammans med. Svenska Kyrkan var också bland de första kyrkorna att tillåta kvinnliga präster och (alldeles snart) samkönade äktenskap. Det kan man tycka är bra eller dåligt, men det är konsekvent. Jag känner för övrigt många svenska kvinnor som lever i relationer där de är underordnade sin man. Flera av dem valde också att överlämnas, eftersom det symboliserade den inbördes relation mannen och hustrun har till varandra. Att påstå att brudöverlämning bara är en vacker gest och inte betyder att kvinnan är underordnad skulle ingen av dem hålla med om. Jag tycker att det är ledsamt att de inte ser sig som jämnställda med sina makar, men respekterar att det valt ett annat liv än jag.
    Vill bara upplysa att det är fritt i sverige att skilja sig från sin man.
    dom som inte trivs i sitt äktenskap har ett val att lämna det!

Visst kan det vara svårt att skiljas.....jag om någon vet för jag har levt i ett äktenskap med mycket våld....men det var ändå upp till mig att välja att gå därifrån.

Tack sverige för valmöjligheten att få välja oavsett vad det gäller!!!
  • Duchess

Bra fråga. Jag vet inte riktigt, men min gissning är att många som vill överlämnas _och_ ha en kyrklig vigsel inte själva är aktiva i någon kyrka. De väljer kyrklig vigsel för att det är tradition, inte för att de vill ha Guds välsignelse över sitt äktenskap.

Om man inte är aktiv inom kyrkan så tror jag också att det är mer främmande att kyrkans gudstjänster (även vigseln) är fyllda av symbolspråk som faktiskt betyder något, även om man inte märker det. Antalet blommor på altaret, vilken färg det är på prästens stola, när man står upp och sitter ner - allt sådant har en betydelse. Att då försöka peta in en brudöverlämning när Svenska Kyrkans tradition och lära säger något annat om kvinnans situation, det blir märkligt.

Alexxxi skrev 2009-09-29 11:15:02 följande:
    Oki, men tjejer ni som vill ha brudöverlämning varför väljer ni inte såna kyrkor?Det är väl samma ceremoni och sånt?
  • Duchess

Ja, visst är det möjligt att skiljas. Jag menar dock inte att de kvinnor som är underordnade sina män skulle vilja separera. Det kan vara ett val som man gör gemensamt, av många olika skäl. En del väljer underordning av religiösa skäl, andra av ekonomiska eller sexuella skäl. Det är som sagt ingenting jag själv skulle göra eller rekommendera, men så länge det är båda parters fria val så måste jag respektera att andra vuxna vill leva annorlunda än vad jag och min man gör, och faktiskt också kan vara lyckliga med sina val.

Att kvinnor som frivilligt underordnar sig en man vill överlämnas i samband med vigseln tycker jag är logiskt och faktiskt också helt okej. Jag tror inte att de skulle hålla med om att det bara är för att hedra pappa de väljer att göra så....

kikki kikki skrev 2009-09-29 11:19:23 följande:

Vill bara upplysa att det är fritt i sverige att skilja sig från sin man.dom som inte trivs i sitt äktenskap har ett val att lämna det!Visst kan det vara svårt att skiljas.....jag om någon vet för jag har levt i ett äktenskap med mycket våld....men det var ändå upp till mig att välja att gå därifrån.Tack sverige för valmöjligheten att få välja oavsett vad det gäller!!!
  • Tess80

Vi gifte oss i den Svenska kyrkan för att det är i den jag varit aktiv i hela mitt liv (och är fortfarande). Och brudöverlämning i den svenska kyrkan fick vi också. Simple as that!

Alexxxi skrev 2009-09-29 11:15:02 följande:
    Oki, men tjejer ni som vill ha brudöverlämning varför väljer ni inte såna kyrkor?Det är väl samma ceremoni och sånt?
  • Duchess

Jag kan faktiskt bara beklaga att er präst godkände det.

Tess80 skrev 2009-09-29 11:25:11 följande:
    Vi gifte oss i den Svenska kyrkan för att det är i den jag varit aktiv i hela mitt liv (och är fortfarande). Och brudöverlämning i den svenska kyrkan fick vi också. Simple as that!
  • Tess80

Det behöver du verkligen inte göra, vi är så lyckliga och fick precis det bröllop som vi önskade

Duchess skrev 2009-09-29 11:27:27 följande:
    Jag kan faktiskt bara beklaga att er präst godkände det.
  • Alexxxi

Okej, er präst va alltså villig att tillåta brudöverlämning=) Men annars hade det ju inte varit en annorlunda vigsel om ni hade valt en frikyrka lr liknande väl?

Tess80 skrev 2009-09-29 11:25:11 följande:
  • pandis81

jag vill bara gratulera er till att ni fick den vigseln som ni ville ha med brudöverlämmning, det kommer vi också få när det är dags för våran dag. Och det är det som gör mig så lycklig och glad.

You go girl.

Tess80 skrev 2009-09-29 11:33:37 följande:
    Det behöver du verkligen inte göra, vi är så lyckliga och fick precis det bröllop som vi önskade
Svar på tråden Ska din pappa följa dig in?