Ska din pappa följa dig in?
Kommer din pappa gå vid din sida in i kyrkan eller kommer din m2b att göra det?
Kommer din pappa gå vid din sida in i kyrkan eller kommer din m2b att göra det?
Oki, men tjejer ni som vill ha brudöverlämning varför väljer ni inte såna kyrkor?
Det är väl samma ceremoni och sånt?
Nej, brudöverlämning har inte varit tradition i svenska kyrkan sedan typ 1300-talet. Garanterat fanns det ändå personer på 30-talet (precis som det finns nu) som gick in med sina fäder. Tidigare trådar har även visat att det eventuellt har funnits geografiska skillnader runt om i landet.
Om du tittar igenom tråden bakåt kommer du nog att se att brudöverlämningsmotståndarna håller en lugn och sansad ton, medan förespråkarna använder sig av många frågetecken, utropstecken, skriver med versaler osv. Ett tydligt tecken på att man är upprörd när man skriver. Den stora skillnaden i hur vi argumenterar är att motståndarna ser till samhället i stort medan förespråkarna ser till individen (=en själv). Det är klart att förespråkarna då tar det hela mer personligt när vi diskuterar. Som jag ser det...
kikki kikki skrev 2009-09-29 11:13:12 följande:
Bra fråga. Jag vet inte riktigt, men min gissning är att många som vill överlämnas _och_ ha en kyrklig vigsel inte själva är aktiva i någon kyrka. De väljer kyrklig vigsel för att det är tradition, inte för att de vill ha Guds välsignelse över sitt äktenskap.
Om man inte är aktiv inom kyrkan så tror jag också att det är mer främmande att kyrkans gudstjänster (även vigseln) är fyllda av symbolspråk som faktiskt betyder något, även om man inte märker det. Antalet blommor på altaret, vilken färg det är på prästens stola, när man står upp och sitter ner - allt sådant har en betydelse. Att då försöka peta in en brudöverlämning när Svenska Kyrkans tradition och lära säger något annat om kvinnans situation, det blir märkligt.
Ja, visst är det möjligt att skiljas. Jag menar dock inte att de kvinnor som är underordnade sina män skulle vilja separera. Det kan vara ett val som man gör gemensamt, av många olika skäl. En del väljer underordning av religiösa skäl, andra av ekonomiska eller sexuella skäl. Det är som sagt ingenting jag själv skulle göra eller rekommendera, men så länge det är båda parters fria val så måste jag respektera att andra vuxna vill leva annorlunda än vad jag och min man gör, och faktiskt också kan vara lyckliga med sina val.
Att kvinnor som frivilligt underordnar sig en man vill överlämnas i samband med vigseln tycker jag är logiskt och faktiskt också helt okej. Jag tror inte att de skulle hålla med om att det bara är för att hedra pappa de väljer att göra så....
kikki kikki skrev 2009-09-29 11:19:23 följande:
Vi gifte oss i den Svenska kyrkan för att det är i den jag varit aktiv i hela mitt liv (och är fortfarande). Och brudöverlämning i den svenska kyrkan fick vi också. Simple as that!
Jag kan faktiskt bara beklaga att er präst godkände det.
Det behöver du verkligen inte göra, vi är så lyckliga och fick precis det bröllop som vi önskade
Okej, er präst va alltså villig att tillåta brudöverlämning=) Men annars hade det ju inte varit en annorlunda vigsel om ni hade valt en frikyrka lr liknande väl?
jag vill bara gratulera er till att ni fick den vigseln som ni ville ha med brudöverlämmning, det kommer vi också få när det är dags för våran dag. Och det är det som gör mig så lycklig och glad.
You go girl.