• Mia 77

Ska din pappa följa dig in?

Kommer din pappa gå vid din sida in i kyrkan eller kommer din m2b att göra det?

• Svar på tråden Ska din pappa följa dig in?
  • Duchess

Ja, det finns präster som går med på överlämning, visst är det så. Men precis som Imma tycker jag att de är respektlösa mot sin arbetsgivare. Något sådant skulle inte få förekomma i ett vanligt företag.

Tess80 skrev 2009-09-29 10:26:07 följande:
    Det är sant, det finns många präster inom den svenska kyrkan som tillåter detta utan problem (det vet jag av egen erfarenhet). Så även om ni vill gifta er i svenska kyrkan, och har någon annan än din blivande man att gå in tillsammans med vid din sida, så kolla först med prästen. För många godkänner, det är ett faktum.
  • Alexxxi

Jag förstår innebörden ff.

Tycker bare det är löjligt. Vi har kommit så långt att man borde kunna lämna sånt bakom sig. Löjligt att haka upp sig på såna grejer. Och ff så finns det tusen värre grejer att ägna sig åt än brudöverlämning.

Har man något val att gifta sig i nån annan kyrka än svenska kyrkan? Jag är inte så insatt i det för jag är ortodox. Är inte frikyrka liknande?

Imma skrev 2009-09-29 10:37:38 följande:
    Men här handlar det ju om att Svenska kyrkan tillåter homoäktenskap, men inte brudöverlämning. Vill du gifta dig i Svenska kyrkan kommer det att vara Svenska kyrkans tolkning och deras syn på kristendomen som kommer att bestämma vad som är tillåtet. Kristendomen är en enda stor tolkning av vad som står i bibeln och andra traditioner. Gifter man sig i svenska kyrkan råder deras tolkningar. Gillar man inte dem finns det säkert något annat samfund som mer överensstämmer med ens egen syn.
    [/citat]
    Duchess skrev 2009-09-29 10:36:47 följande:
    [citat]
    Man kan nog säga att svenska präster (precis som andra präster runtom i världen) har ett avtal med Gud. När de prästvigs lovar de bl a att följa kyrkans lära. Svenska Kyrkan har aldrig tillämpat brudöverlämning, som en markering av att man ansåg att även kvinnan skulle vara fri att välja vem hon själv ville leva tillsammans med. Svenska Kyrkan var också bland de första kyrkorna att tillåta kvinnliga präster och (alldeles snart) samkönade äktenskap. Det kan man tycka är bra eller dåligt, men det är konsekvent. Jag känner för övrigt många svenska kvinnor som lever i relationer där de är underordnade sin man. Flera av dem valde också att överlämnas, eftersom det symboliserade den inbördes relation mannen och hustrun har till varandra. Att påstå att brudöverlämning bara är en vacker gest och inte betyder att kvinnan är underordnad skulle ingen av dem hålla med om. Jag tycker att det är ledsamt att de inte ser sig som jämnställda med sina makar, men respekterar att det valt ett annat liv än jag.
  • Alexxxi

Jag va nog lite otydlig. Menade har man nåt val att få gå in med sin pappa i nån annan kyrka än svenska kyrkan?

• Imma

Det är en annan sak. Att du tycker att det är löjligt att svenska kyrkan tar avstånd ifrån brudöverlämning är en sak som du kan ta upp till debatt och kämpa för. Bli aktiv i kyrkan, rösta i kyrkovalet osv. I nuläget när det är så att Sv. kyrkan tar avstånd är det bara att "gilla läget" och välja en annan vigselförättare om brudöverlämningen är så viktig.

Vad jag vet har de flesta större frikyrkor statlig vigselrätt.

Och bara för att det finns viktigare jämställdhetsfrågor än denna gör inte det denna till oviktig i mina ögon.

Alexxxi skrev 2009-09-29 10:48:45 följande:
    Jag förstår innebörden ff.Tycker bare det är löjligt. Vi har kommit så långt att man borde kunna lämna sånt bakom sig. Löjligt att haka upp sig på såna grejer. Och ff så finns det tusen värre grejer att ägna sig åt än brudöverlämning.Har man något val att gifta sig i nån annan kyrka än svenska kyrkan? Jag är inte så insatt i det för jag är ortodox. Är inte frikyrka liknande?
  • Tess80

Respektlöst kan man tycka, men det får ju stå för den enskilda prästens samvete och val....men dock så förekommer det, det är det som jag ville få fram! Det är absolut inte "kört" för dom som vill gå in med någon annan än med sin blivande man vid sin sida i den svenska kyrkan.

Duchess skrev 2009-09-29 10:38:17 följande:
    Ja, det finns präster som går med på överlämning, visst är det så. Men precis som Imma tycker jag att de är respektlösa mot sin arbetsgivare. Något sådant skulle inte få förekomma i ett vanligt företag.
  • Duchess

Jag kan faktiskt hålla med dig om att vi kommit långt här i Sverige. Det betyder inte att vi är framme, men vi är en bra bit på väg. Och av respekt för de kvinnor som tidigare fått kämpa för sina rättigheter, och de kommande generationerna, så tycker jag inte att vi ska börja gå bakåt igen. Jämställdhet och frihet är inte självklara. De måste återerövras om och om igen.

Man kan gifta sig i många andra kyrkor, så länge de har vigselrätt. Det finns många svenska frikyrkor och större kyrkor med utländska rötter som tillåter (och uppmuntrar) brudöverlämning.

Alexxxi skrev 2009-09-29 10:48:45 följande:
    Jag förstår innebörden ff.Tycker bare det är löjligt. Vi har kommit så långt att man borde kunna lämna sånt bakom sig. Löjligt att haka upp sig på såna grejer. Och ff så finns det tusen värre grejer att ägna sig åt än brudöverlämning.Har man något val att gifta sig i nån annan kyrka än svenska kyrkan? Jag är inte så insatt i det för jag är ortodox. Är inte frikyrka liknande?
  • Duchess

Ja, det är prästens val, och jag har svårt att förstå att det finns så pass många respektlösa präster. Att blivande brudar som sett fler vigslar på film än IRL frågar om överlämning är inte konstigt - det konstiga är att prästerna inte står upp för kyrkans tradition och biskoparnas rekommendationer.

Själv hoppas jag att Svenska Kyrkan avsäger sig vigselrätten. Det tror jag skulle lösa en stor del av den här problematiken.

Tess80 skrev 2009-09-29 11:00:38 följande:
    Respektlöst kan man tycka, men det får ju stå för den enskilda prästens samvete och val....men dock så förekommer det, det är det som jag ville få fram! Det är absolut inte "kört" för dom som vill gå in med någon annan än med sin blivande man vid sin sida i den svenska kyrkan.
  • Alexxxi

Hahaha ni får ursäkta ifall jag formulerar mig fel.Får skylla på förkylningen. Jag menar är brudöverlämning tillåtet i andra kyrkor än svenska kyrkan? Alltså frikyrkor m.m eller vad du nu finns?

Duchess skrev 2009-09-29 11:01:07 följande:
    Jag kan faktiskt hålla med dig om att vi kommit långt här i Sverige. Det betyder inte att vi är framme, men vi är en bra bit på väg. Och av respekt för de kvinnor som tidigare fått kämpa för sina rättigheter, och de kommande generationerna, så tycker jag inte att vi ska börja gå bakåt igen. Jämställdhet och frihet är inte självklara. De måste återerövras om och om igen.Man kan gifta sig i många andra kyrkor, så länge de har vigselrätt. Det finns många svenska frikyrkor och större kyrkor med utländska rötter som tillåter (och uppmuntrar) brudöverlämning.
  • Duchess

Ja, absolut! Det finns många kyrkor som har vigselritualer som avspeglar en annan relationssyn än den Svenska Kyrkan har. Så det går nog utmärkt att genomföra en brudöverlämning i någon av dessa kyrkor - både svenska frikyrkor och kyrkor med rötterna i andra kulturer.

Alexxxi skrev 2009-09-29 11:08:34 följande:
    Hahaha ni får ursäkta ifall jag formulerar mig fel.Får skylla på förkylningen. Jag menar är brudöverlämning tillåtet i andra kyrkor än svenska kyrkan? Alltså frikyrkor m.m eller vad du nu finns?
  • kikki kikki
    Aleta skrev 2009-09-29 10:10:33 följande:
    Det finns inte beskrivet någonstans i bibeln vad jag vet hur en vigsel ska gå till. Allt det där är mänskliga traditioner.Läser man bibeln så är man gift när man talar om för andra att man är ihop sexuellt och håller sig till en person.Svenska kyrkan har ALDRIG haft brudöverlämning. Varför börja nu?Att bli upprörd över att man inte får som man vill är väldigt omoget.Välj en annan kyrka än svenska kyrkan om det är så himla viktigt med överlämning så är ju i alla fall det problemet löst. (Symboliken finns kvar vare sig man vill eller inte.)
    Vadå ALDRIG haft brudöverlämning????

Jag arbetar med äldre och dom pratar med glädje om när dom gifte sig och när jag frågar så har dom gått in med sin far!!!
    och vissa av dom jag jag har på mitt jobb är nära nittio år och gifte sig på 20-30 talet. så du kan inte komma och påstå att det är någe som vi börjat med nu???

Och frågan om att bli upprörd över att inte få som man vill....skrattar....tror säkert att du har en massa saker du jagar upp dig för när du inte får som du vill.

Min personliga åsikt är att ni som jagar upp er på OSS ANDRA som VILL ha brudöverlämning.....Ni borde lägga er energi på någe vettigare!!!
Svar på tråden Ska din pappa följa dig in?