Ska din pappa följa dig in?
Kommer din pappa gå vid din sida in i kyrkan eller kommer din m2b att göra det?
Kommer din pappa gå vid din sida in i kyrkan eller kommer din m2b att göra det?
Ja, det finns präster som går med på överlämning, visst är det så. Men precis som Imma tycker jag att de är respektlösa mot sin arbetsgivare. Något sådant skulle inte få förekomma i ett vanligt företag.
Jag förstår innebörden ff.
Tycker bare det är löjligt. Vi har kommit så långt att man borde kunna lämna sånt bakom sig. Löjligt att haka upp sig på såna grejer. Och ff så finns det tusen värre grejer att ägna sig åt än brudöverlämning.
Har man något val att gifta sig i nån annan kyrka än svenska kyrkan? Jag är inte så insatt i det för jag är ortodox. Är inte frikyrka liknande?
Jag va nog lite otydlig. Menade har man nåt val att få gå in med sin pappa i nån annan kyrka än svenska kyrkan?
Det är en annan sak. Att du tycker att det är löjligt att svenska kyrkan tar avstånd ifrån brudöverlämning är en sak som du kan ta upp till debatt och kämpa för. Bli aktiv i kyrkan, rösta i kyrkovalet osv. I nuläget när det är så att Sv. kyrkan tar avstånd är det bara att "gilla läget" och välja en annan vigselförättare om brudöverlämningen är så viktig.
Vad jag vet har de flesta större frikyrkor statlig vigselrätt.
Och bara för att det finns viktigare jämställdhetsfrågor än denna gör inte det denna till oviktig i mina ögon.
Respektlöst kan man tycka, men det får ju stå för den enskilda prästens samvete och val....men dock så förekommer det, det är det som jag ville få fram! Det är absolut inte "kört" för dom som vill gå in med någon annan än med sin blivande man vid sin sida i den svenska kyrkan.
Jag kan faktiskt hålla med dig om att vi kommit långt här i Sverige. Det betyder inte att vi är framme, men vi är en bra bit på väg. Och av respekt för de kvinnor som tidigare fått kämpa för sina rättigheter, och de kommande generationerna, så tycker jag inte att vi ska börja gå bakåt igen. Jämställdhet och frihet är inte självklara. De måste återerövras om och om igen.
Man kan gifta sig i många andra kyrkor, så länge de har vigselrätt. Det finns många svenska frikyrkor och större kyrkor med utländska rötter som tillåter (och uppmuntrar) brudöverlämning.
Ja, det är prästens val, och jag har svårt att förstå att det finns så pass många respektlösa präster. Att blivande brudar som sett fler vigslar på film än IRL frågar om överlämning är inte konstigt - det konstiga är att prästerna inte står upp för kyrkans tradition och biskoparnas rekommendationer.
Själv hoppas jag att Svenska Kyrkan avsäger sig vigselrätten. Det tror jag skulle lösa en stor del av den här problematiken.
Hahaha ni får ursäkta ifall jag formulerar mig fel.Får skylla på förkylningen. Jag menar är brudöverlämning tillåtet i andra kyrkor än svenska kyrkan? Alltså frikyrkor m.m eller vad du nu finns?
Ja, absolut! Det finns många kyrkor som har vigselritualer som avspeglar en annan relationssyn än den Svenska Kyrkan har. Så det går nog utmärkt att genomföra en brudöverlämning i någon av dessa kyrkor - både svenska frikyrkor och kyrkor med rötterna i andra kulturer.