Ska din pappa följa dig in?
Kommer din pappa gå vid din sida in i kyrkan eller kommer din m2b att göra det?
Kommer din pappa gå vid din sida in i kyrkan eller kommer din m2b att göra det?
kikki kikki skrev 2009-09-29 09:14:28 följande:
Det finns inte beskrivet någonstans i bibeln vad jag vet hur en vigsel ska gå till. Allt det där är mänskliga traditioner.
Läser man bibeln så är man gift när man talar om för andra att man är ihop sexuellt och håller sig till en person.
Svenska kyrkan har ALDRIG haft brudöverlämning. Varför börja nu?
Att bli upprörd över att man inte får som man vill är väldigt omoget.
Välj en annan kyrka än svenska kyrkan om det är så himla viktigt med överlämning så är ju i alla fall det problemet löst. (Symboliken finns kvar vare sig man vill eller inte.)
Grejen är att ni hakat upp er över ordet "brudöverlämning".
Allt handlar om att tjejen ska gå in med sin pappa eller bror eller vem det nu må vara.
Och jag skrev faktiskt aldrig bibeln, jag sa kristendomen. Det kommer aldrig på tal någon annanstans i världen att ingången med sin pappa är si eller så. Allt handlar om att Sverige ska bli så modernt och jämnställt det bara kan bli. Och tro mig det kan man göra genom att förebygga andra grejer och inte "brudöverlämning".
Ingen säger emot att symboliken inte finns och att det inte betydde som det betyder nu. Men vi är inne på 2000-talet och även om symboliken finns kvar så vet varenda brud vad hon håller på med när hon väljer en sån sak. Hon gör det inte för symboliken utan för att det är "fint" som så många uttryckt det. Förstår inte varför alla som är emot gör en så stor grej av det.
fortfarande så finns de svenskakyrkor/präster som tillåter brudöverlämning, så dra inte alla över en kant
de är som att jämföra att vissa sveskakyrkor/präster inte viger homosexuella...finns många präster som inte vill göra de och andra gör de...sånt är livet vissa har tur andra otur
turen står på min sida iaf :)
Så sant så! Homo-äktenskap fanns inte och många präster vägrar så varför införa det nu? Mig rör dig inte nånstans att viga ett homosexuellt par men enligt kristendomen är inte det heller rätt.
Ett dilemma alltihopa därför gör man som man vill
Man kan nog säga att svenska präster (precis som andra präster runtom i världen) har ett avtal med Gud. När de prästvigs lovar de bl a att följa kyrkans lära.
Svenska Kyrkan har aldrig tillämpat brudöverlämning, som en markering av att man ansåg att även kvinnan skulle vara fri att välja vem hon själv ville leva tillsammans med. Svenska Kyrkan var också bland de första kyrkorna att tillåta kvinnliga präster och (alldeles snart) samkönade äktenskap. Det kan man tycka är bra eller dåligt, men det är konsekvent.
Jag känner för övrigt många svenska kvinnor som lever i relationer där de är underordnade sin man. Flera av dem valde också att överlämnas, eftersom det symboliserade den inbördes relation mannen och hustrun har till varandra. Att påstå att brudöverlämning bara är en vacker gest och inte betyder att kvinnan är underordnad skulle ingen av dem hålla med om. Jag tycker att det är ledsamt att de inte ser sig som jämnställda med sina makar, men respekterar att det valt ett annat liv än jag.
Men här handlar det ju om att Svenska kyrkan tillåter homoäktenskap, men inte brudöverlämning. Vill du gifta dig i Svenska kyrkan kommer det att vara Svenska kyrkans tolkning och deras syn på kristendomen som kommer att bestämma vad som är tillåtet.
Kristendomen är en enda stor tolkning av vad som står i bibeln och andra traditioner. Gifter man sig i svenska kyrkan råder deras tolkningar. Gillar man inte dem finns det säkert något annat samfund som mer överensstämmer med ens egen syn.