• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • Tinga

Muggles & Blivande Fru L - intressant med namnet på tyget; Peikonlehti (som jag faktiskt har beställt idag ). Jag pratade med min mamma, som är mycket bättre på krukväxter än vad jag är, om det häromdagen och hon sade att den där blomman på tyget heter Monstera. Då låter det ju väldigt troligt att Peiko betyder troll på finska; troll och monster är ju ungefär samma sak. Kul när man kan vara lite "detektiv" så här och spåra rötterna till olika ord i olika språk. Kombinerar två av mina favoritämnen; språk och gardiner.

• Liten med Mindre

Godmorgon!
    Det tycks som om de flesta överlevt helgen.

Telis - härligt att ha andledning att rensa ut ordentligt. Håller med om att man går lättare fram efteråt.

Izzie - otäckt med M's fall. Hoppas tänderna sitter. Mindre har hittills haft sån tur med sina fall - undrar när smällen kommer. Helst inte alls förstås. Igår tex satte hon sig på en av de löjliga sofforna i Sickla köpkvarter. Löjliga då de bara har ryggstöd i mitten och inte på kanterna, som någon form av timglas figur. Liten flicka halkar förstås baklänges ut genom hålet i ryggstödet och ner i golvet. Fast hon blev nog mest rädd, stackarn.

Ore - spännande och skoj att hjälpa till med bröllopsfotona.

Detta blir förövrigt en kort-vecka - på torsdag hoppas vi komma iväg till Nice. Mmmm, längtar så efter ledigthet och ny miljö! Kanske ska komma igång och jobba lite nu då.

• snaily

Måndag morgon...

Lycka till på UL Telis!

Izzie - ja visst är vi hurtiga! Ibland i alla fall... Jobbigt med förkylning, och feberkramp igen!

Måndagen ser inte ut att bli alltför jobbig, ska börja med ett tvåtimmars möte, sen jobba några timmar, och sen ska jag till hälsocentralen kl 15 för att ta alla de där blodproverna inför ivf.

Det var så trevligt att köra till jobbet imorse - efter en stunds körning så har man världens utsikt över ett jättefint fjäll - imorse var det soligt och klart och det gnistrade alldeles vitt av snö på hela fjället!

• BrudSommar2006

Vickan, trevligt att få BF justerat åt det hållet, båda gångerna nu har jag fått datumen ändrade så att jag får gå och vänta längre.

Jag är inte bra på att boka bord, jag hittar typ ingenstans i Stockholm!

Snigeln, din väg till jobbet låter jättemysig, själv började jag komma i julstämning i helgen när det haglade och var minusgrader. Annars saknar jag vägen jag hade till jobbet i Skottland då man såg snö på bergen runt omkring. Får nog bli tidiga julklappsinköp i år för runt jul orkar jag nog inte gå i affärer längre.

Äsch, nu glömde jag papperet till Auroramottagningen hemma, får rota fram det ikväll så att jag kan ringa och höra vad som hänt med min tid jag aldrig verkar få.

Izzie, hur har det gått med sår, tänder och fläskläpp? Stackarn, det lät inte roligt.

Telis, rensa så mycket som möjligt! Vi har fortfarande inte packat upp en hel del kartonger sedan flytten och det känns som att vi borde ha gjort oss av med mycket mer.

• BrudSommar2006

Telis, spännande med UL! Jag får vänta drygt två veckor till på vårt 4D-UL.

Usch, jag verkar ha tappat bort nyckeln till jobbet, jag låste dörren till mitt rum när jag gick hem i fredags och när jag kom till jobbet i morse så hittar jag inte nyckeln någonstans och jag lägger den alltid på samma ställe i handväskan. Även om jag nu skulle lagt den någon annanstans så har jag nu letat igenom hela handväskan plus jackfickor och någon annanstans kan jag inte ha lagt den, blä. Jag fick hämta huvudnyckeln så det löste sig i alla fall men jag fattar ändå inte var jag kan ha gjort av nyckeln.

• BrudSommar2006

Idag är det fotografering på dagis, får se hur det går. Vi var till Coop igår och fick fem julkort med Iris framför Snövit och de sju dvärgarna, det blev en riktigt fin bild men det var inte lätt att få henne att sitta still och se glad ut, hon var väldigt blyg för fotografen och satt mest och såg ledsen ut. Nåja, nu har vi julkorten till mormor & morfar och farmor & farfar ordnade i alla fall, det är väl främst de som vill ha kort på barnbarnet hela tiden!

• Liten med Mindre

Åhå - myser på jobbet när jag hittade en länk med ljudklipp på Lappis braiga släkting musikalartisten.

BS - Mindre ville inte alls fotograferas hos dagmamman, och hon är synnerligen butter på alla bilder (som vi skickade tillbaka), iklädd jackan som inte fick tas av, krampaktigt hållandes snuttefilten. Fast gruppbilden behöll vi. Kan vara kul att ha för henne.

• fru AM

Liten: Vi behöll inte heller porträttfotot på Livia som fotografen tog förra året. Det fanns bara en variant - jättestor (30x40 cm) och i svartvitt (med dålig kontrast), ska bli spännande att se hur årets foto blir ... Fast det känns som om man tar bättre bilder själv - på sitt eget barn alltså.

• fru AM

Izzie: hur har det gått med läppen/kinden/tänderna?

• Telis

Hej hej!

UL:et gick bra. Jag hade fattat fel så det var inte flödet i navelsträngen man mätte utan flödet i dom två kärl som förser moderkakan med näring. Allt såg iallafall bra ut och Lilleman låg och gäspade och pillade sig mellan tårna och var så söt så. Fast han var lite större än genomsnittet så nu måste jag försöka sluta med socker och annat.

Izzie, usch vad läskigt med Matildas fall!

När jag var 3 år trillade jag ur mammas och pappas säng och gjorde mig illa i munnen på en byrå eller nåt sånt. Igår råkade jag hitta en sån där liten hälsobok som min mamma fyllde i med vaccinationer och annat när jag var liten. Där såg jag att jag var hos tandläkaren 13 gånger på ett år och att sex tänder var lösa varav två var upptryckta i tandköttet. Fy sjutton alltså vad det kan gå illa med bara ett litet fall.

Tinga, planen nu är att jag ska vara hemma 10 månader och maken 10 månader.

Nu lite jobb.

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor