• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • snaily

AM, bra jobbat igår!

Ore
    Shit vilken bröllopsdramatik! Tur att du kunde göra hjälteinsats som tillförordnad fotograf!

Sitter återigen i soffan med fårskinnet och tittar ut: grå himmel, grön gräsmatta men vita fjällsluttningar! Här nere i byn har det mest varit snöblandat regn men bara en bit upp så har det lagt sig som snö.

Riktigt innesittarväder idag, tyckte Korven. Inte alls, tyckte matte och husse, som drog på sig underställ, regnbyxor, goretexjackor, mössa och vantar - "det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder"... Gick en långpromenad i skogen en bit upp och inspekterade snön. Korven var lite skeptisk, snön var blöt och kall tyckte han.

• Lapinette

snaily - jag håller med Korven, klipsk hund som förstår att det är bättre att vara inomhus när det är dåligt väder. Här var det någon som släkte "lampan". Attans vad mörkt det blev och regnet piskar mot rutorna. Vi borde åka iväg och storhandla men jag sitter istället här och funderar på vad vi har i frysen.

Har åtminstone hunnit ta vårt numera obligatoriska söndagslöprunda innan regnet kom. Skönt!

Och igår blev det myyyyyycket vin. Först vinprovning, sen halka vi vidare till Vinbaren och provad lite mer och tillslut mouls frites.

Ore - vilken tur att du kunde ställa upp som fotograf!

• viktualia

Ore - kära NÅN vilken dramatik! Spännande att se bilderna sen.. vilket snurr! Med tanke på avståndet från mig hade jag kunnat tipsa om en superbra fotograf som finns här i hålan.. men men... det är ju så dags nu...

Här har mina föräldrar just dragit hemåt. Och lämnar efter sig utemöbler redo att stå inne i vinter och ett golv som är klart närmare färdigt än innan helgen. Plus ett gäng äppelträd som fått lite omvårdnad av pappa proffset. Själv har jag utfodrat dem med god mat och nybakade kanelbullar.

Mental uppladdning pågår inför ny arbetsvecka som ju ska toppas med Sthlmsbesök. Vilka var vi som kunde bruncha på söndag? Och är det nån som tar på sig att boka?

Jag har för mig att Kängu var i storstan och att Brudsommar (som jag inte lyckats träffa än, ska bli skoj!!!), Lappis, AM och Cicci kunde?! Men hur var det med FruLlis, Telis och koko?!? Minns inte....

• viktualia

forts på brunchpratet... Frejis - visst hade du vilda planer på att dyka upp? Och övriga Sthlmare/trådentusiaster?

• Izzie

Ore - Jösses vilken röra! Tur att allt löste sig till slut iaf. Hoppas bilderna blev bra ändå och att du kan ta det lite lugnt och skönt idag!

AM - Du verkar ha klarat gårdagen trots allt. Jag har många gånger beundrat de som är ensamstående - och då har jag trots allt bara ETT barn...

Telis - Vad blir det för vagn då?

Snaily - Oj vad hurtiga ni verkar vara, du och din man! Underställ, goretex och hela kitet... Här en som håller sig inomhus när det blåser och regnar...
    Men soffa, fårskinn och nybakta tunnbröd låter helt rätt även i min värld

Själv har jag åkt på ytterligare en förkylning. Trist. Matilda har haft den hela veckan och toppade o torsdags natt med lite ögoninflammation och sen en halv feberkramp igen på fredagen. Idag var hon bättre men lyckades göra en baklängesvolt från soffan och slog på nervägen i soffbordet och sedan golvet med huvudet före. Slog upp ett stort jack i läppen/kinden, blödde massvis, så nu har vi varit på sjukhuset och kollat upp det hela. Verkar ändå gått ok. Tänderna ser än så länge ok ut. Vi får avvakta med såret. Blev inte riktigt så lugnt och skönt som jag hade föreställt mig dagen...

Nähä, tänkte fixa lite kanelbullar. Ska väl masa mig upp och fixa till en deg. Återkommer!

• Tinga

AM - vad skönt att bataljerna fick ett lyckligt slut.

Snaily - snö! Hujedamig, om den skulle komma redan. Fast det har haglat här flera gånger under helgen.

Ore - oj, vilken tur för brudparet att du kunde rycka in!

Izzie - fy vad det är tråkigt med förkylningar, och förstås ännu värre när de resulterar i sådana feberkramper som för Matilda.

Idag har vi varit på soffjakt. Vinkeldelen av vardagsrummet där vi ska ha en soffgrupp är ganska smal (2.84 m), så vi är på jakt efter en så nätt soffa som möjligt. Hittade en vansinnigt snygg på ILVA - jag blev förälskad - men så fanns den eländigt nog bara i vitt skinn. På alla andra sätt var den perfekt, så det är jätteirriterande. Eventuellt kommer den i svart skinn till våren, men det kunde de inte svara säkert på förrän om flera månader.

I en annan möbelaffär tittade vi på Särö från Bröderna Anderssons www.broderna-anderssons.se/prod_detail.php. Den påminner ganska mycket om modellen från ILVA (som det tyvärr inte finns någon bild på på nätet). Vad tror ni om den tillsammans med två st Jetson fåtöljer www.svenssons.se/mobler/1042-fatoljer/90-jetson_fatolj/2822-laderclassic_soft_svart.aspx? Fåtöljerna ska stå mittemot soffan, med ett smalt elliptiskt bord emellan, har vi tänkt. Soffan tänker vi oss i något mörkgrått tyg.

Sen har jag en fråga till er kloka "husmödrar" också; är det någon som har ett bra tips på hur man rengör en tygsoffa med vällingkräkfläckar? Tyget sitter fast, så man kan inte ta av och tvätta det.

• kängu

Tinga, vi har en soffa från Ilva som jag är väldigt nöjd med! Hoppas att soffan kommer in i svart skinn!

• fru AM

Hoppsan länken blev lite konstig - sök på sidan efter välling (så fick jag i alla fall upp tipset)

• Telis

Hallå!

Här har söndagen ägnats åt att rensa ut i bokhyllorna och i en klädkammare. Sju papperskassar med böcker fick vi ihop som ska doneras till myrorna och ändå är det fortfarande fullt på hyllorna, jag fattar inte riktigt hur det gick till. Det känns helt underbart att rensa, för varje kasse som man rensar ut känner man sig ett kilo lättare själv.

Nej, jag kan inte bruncha i helgen, här kommer varenda helg framöver att gå åt till städning och putsning och utrensning. Nästa helg ska vi rensa källarförrådet och köra saker till myrorna och tippen.

AM, skönt att det gick bra igår!

Ore, stackars bruden, sånt vill man verkligen inte ska hända i sista minuten men vilken tur att du kunde rädda upp situationen!

Izzie, nja, vi har inte bestämt oss än. Vi velar lite mellan Teutonia Fun eller Lamda eller Brio Go (maken fastnade för den för att det var så bra gung i den ). Så nu ska vi till Briobutiken någon dag och se om dom kan övertala oss om en Brio. Annars blir det Teutonia.

Imorgon blir det UL igen, den här gången för att göra Notch-test (eller hur det nu stavas). Alltid lika spännande!

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor