• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • Lapinette

Piggelin - spännande med ev jobbintervju. Är superdålig på att titta efter jobb och borde verkligen behöva en kick i baken för att kanske åtminstone damma av mitt CV.

• MSW

Ett förtydligande, vi letar ställen som inte är allt för långt här ifrån, så kanske södra småland/blekinge/skåne/halland ngn stans..
    Och vi har inte tänk ha med oss A!

Nu ska jag sticka!

• muggles

Nu ringde mäklaren. Hon tycker nog vi är en aning för överambitiösa när vi vill besiktiga huset fast det är nytt. Anledningen är att vi tycker att de besiktningsmän som byggföretagen anlitar ofta inte är så noggranna, de är ju ändå anlitade av byggföretaget även om de ska vara "oberoende". Nu blev jag lite osäker på om vi verkligen ÄR överambitiösa...

• muggles

MrsB: jag hade ju hcg på 19 i torsdags och enl Lappis är man inte "ogravid" förrän det ligger under 5. Gravtester visar plus from 20. Så kan inte tänka mig att det är ÄL.

• Piggelin1

MSW - jag skulle för egen del föredra ett ställe som är lite mindre & personligare, tyckte jag såg på länken att detta stället har 235 rum.

Har ngn gång fått tips om detta stället, men har inte exakt koll på vart det ligger får jag erkänna.
    elofsskafferi.se/

Eller kanske detta
    www.hooksherrgard.se/privatgast/vara-paket/

Detta har vi bokat på Österlen - väldigt prisvärda weekendpaket, men man får boka långt i förväg
    www.karnelund.se

Annars kanske man kan hitta ngt via denna länken?
    www.visitosterlen.se/art.asp&sf=Turistinfo&lang=SE

Fast ni kanske hellre vill till Blekinge än Österlen? Har nästan aldrig varit där, men Vänner kanske har koll? Eller Cicci, hon kommer ju därifrån.

• Piggelin1

Mugglan, skit i vad mäklaren säger, det är ju ert hus & ni som ska bo där! Slarviga besiktningsmän som är anlitade av de stora byggföretagen finns det alldeles för gott om... Åven om han/hon inte hittar ngt, så VET ni det efteråt & kan vara lugna!

Mailar dig om jobbet!

MSW - Toftaholms Herrgård - de har paket, men vet inte vad de kostar.

• passionsblomman

muggles: Nej för bövelen!!! BESIKTIGA allt ni kan! Det är det ENDA ni har att hänvisa till om något senare visar sig. Allt hävdande av dolda fel etc kräver att ni verkligen fullgjort er undersökningsplikt. och det gäller sannerligen även nya hus!
    Låt henne INTE stressa er! En sreiös mäklare vet mycket väl hur oerhört omfattande er undersökningsplikt är.

Ta det från en som verkligen hamnade i skiten med advokater och allt för några årsedan.

Ni gör dessutom inte besiktning för att hitta saker uatn för att få känna att det INTE hittades saker.

DEt som pekas på som risker och svagheter och brister-för det finns alltid sådant, kan man sedan se som en investering i att ha lärt känna sitt hus,och man kan utifrån det göra en åtgärdslista/plan, som hjälper en att prioritera saker i rätt ordning och fatta klokast möjliga beslut när det kommer till olika val framöver.

Ni är definitivt inte överambitiösa!

• Mrs  B

Muggles
    Tack tack!!
    Hoppade in, hoppade ut, hoppade in......
    Jag hade INTE köpt ett hus om jag inte hade gjort en besiktning, man vet aldrig.....

Telis
    Skönt med ett bra UL!

MSW
    Svenskan går bra än så länge. Lämnade in en tenta i helgen och får nästa på fredag då jag ska till Växjö.
    Var rätt så lugnt de första veckorna och då passade jag på att läsa ordentligt i kurslitteraturen. Det är jag glad för nu eftersom vi kommer att ha en uppgift varje vecka framöver som ska göras. Hur går det själv tycker du?? Kul?
    Har inte haft något vik alls nu och tycker det är TRIST men tyvärr inte mycket som jag kan göra åt. Finns inga jobb att söka heller......
    Vi hade det supermysigt på Tomarpsgården.

Piggis
    Spännande med ev nytt jobb. Samma företag eller???

• Ore

Hallå i tråden. Min dag har gått hur snabbt som helst, och tyvärr så är det så att även om jag hunnit med massor på jobbet så är listan över allt jag inte hann med minst dubbelt så lång...

Piggelin: Håller tummarna för att du får det nya jobbet du sökt

Muggles: Segt att alltid behöva höra av sig till mäklaren.

MSW: En helg bortresta låter väldigt trevligt

MrsB: Surt att det inte verkar finnas några vikariat, och än mindre fasta jobb då...

Izzie: Stackars liten M, hoppas att sviterna efter fallet inte är allt för illa.

Var garanterat mer jag tänkt kommentera, men minnet verkar inte vara med mig...

Kom nyss från BM, förresten. Två barnmorskor var och klämde på min mage, men kunde inte avgöra åt vilket håll huvudet låg... Har nästa tid om 15 dagar, är de ff tveksamma då blir jag skickad på UL. Gaaah, jag som har kejsarsnitt som mitt mardrömsscenario är livrädd för att bebisen ska ligga i säte.

• BrudSommar2006

Ore, jag har också panik inför kejsarsnitt, visserligen är det andra sättet inget vidare heller men jag tror ändå att jag föredrar det. Vilken vecka är du i nu? Jag ska ju ändå på UL i vecka 32 men gissar att huvudet kan ligga hursom fortfarande då.

Jag blir galen på Iris, så fort hon inte vill ha något så slänger hon det i golvet, typ hon har en liten skål med äppelklyftor och så vill hon inte ha mer och så slänger hon skålen i golvet. Eller mackan när hon inte vill ha mer, eller ja, vad som helst... Man blir så jäkla irriterad men man hinner inte stoppa henne innan.

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor