• feministbrud

Trashigaste bröllopet

Kom igen, spy ut alla era fördomar! Vad kan klassas som trashigt på ett bröllop?

Popcornen poppas och det är bara att hugga i!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-03 10:02
    VARNING - läs på egen risk! Hittills har ingen klarat sig undan denna tråd helt utan trash-stämpel. Detta är en rolig tråd och ni som inte tycker att det är roligt, kan läsa en annan tråd!

• Svar på tråden Trashigaste bröllopet
  • Svanboet

Jag skulle snarare tycka det vore trashigt att begära eller "kräva" att föräldrarna betalar ett överdådigt bröllop bara för att man själv inte har råd med sin "princessdröm".

Annars går alla typer av tatueringar på alla kroppsdelar fet bort! Finns inget värre varken på killar eller tjejer och jag har många vänner och syskon som "pryder" sina kroppar på det sättet.

• roslagsbruden

Håller helt med om tatueringarna även om jag har en själv. Gjorde den spontant i Barcelona och valde motiv på tio minuter i tatuerarpärmen - mycket trashigt! Men jag var 20 och tyckte det var cool och den syns bara om jag har bikini så det ok. Tycker om den trots att jag också skäms lite över den...

Slöja och inte sova ihop kvällen innan håller jag med om att det är pretantiöst bland allt annat som redan tagits upp sedan jag var här sist.

• Svanboet

Vad har slöjan för symbol som jag inte fattar? Jag har alltid betraktat slöjan som ett klädesplagg eller "tillbehör".

• roslagsbruden

Men samma sak borde ju gälla här som för så mycket annat vi avverkat, dvs har man alltid grenlösa trosor så är det helt ok att ha det även på bröllopsnatten :)

Panzerfaust skrev 2009-07-05 22:10:36 följande:
    Filma bröllopsnatten bör ju också kvala in.Samt grenlösa trosor eller ätbara underkläder.
  • J D

Svanboet skrev 2009-07-06 12:49:25 följande:
    Vad har slöjan för symbol som jag inte fattar? Jag har alltid betraktat slöjan som ett klädesplagg eller "tillbehör".

Jag är inte helt säker men säkerligen ngn slags liknande bet. som varför man bär slöja i andra kulturer- dvs. att det är mer sedesamt att täcka håret. Den här lilla passusen från wiki får iaf mig att helt klart sålla slöjan till trashet

"The lifting of the veil was often a part of ancient wedding ritual, symbolising the groom taking possession of the wife, either as lover or as property, or the revelation of the bride by her parents to the groom for his approval."

• Svanboet

Bläsk! Man kan ju bli sjuk av mindre! Om det är fallet - då väljer jag också bort slöjan!

J D skrev 2009-07-06 13:01:28 följande:

"The lifting of the veil was often a part of ancient wedding ritual, symbolising the groom taking possession of the wife, either as lover or as property, or the revelation of the bride by her parents to the groom for his approval."
  • J D

Svanboet skrev 2009-07-06 13:03:04 följande:
    Bläsk! Man kan ju bli sjuk av mindre! Om det är fallet - då väljer jag också bort slöjan!J D skrev 2009-07-06 13:01:28 följande:

Jag kan faktiskt inte tänka mig att det ligger ngn jättepositiv symbolik i slöjan. Möjligen är det få som tänker på symboliken (jfr brudöverlämn) men för egen del skulle jag inte vilja ha på mig ngt som haft det som ens en del av sin funktion.

Sedan tycker jag ofta att slöjor ser rätt malplacerade ut men det är ju en helt annan sak .

• Svanboet

Detta hittade jag på en konkurerande sida...

"Slöjan symboliserar brudens oskuld. Den ska enligt traditionen bara bäras allra första gången man gifter sig, men det är inget måste att bära slöja. Det finns många olika sägner kring slöjan. Ett exempel är att regn i brudslöja brukar betyda tur och pengar. Men i Sörmland betydde det förr tårar i äktenskapet och i Värmland betydde det fattigdom."

Men där fanns också nämnda en del andra seder som inte är svenska så fäst ingen stor betydelse vid detta...

• J D

Svanboet skrev 2009-07-06 13:10:31 följande:
    Detta hittade jag på en konkurerande sida..."Slöjan symboliserar brudens oskuld. Den ska enligt traditionen bara bäras allra första gången man gifter sig, men det är inget måste att bära slöja. Det finns många olika sägner kring slöjan. Ett exempel är att regn i brudslöja brukar betyda tur och pengar. Men i Sörmland betydde det förr tårar i äktenskapet och i Värmland betydde det fattigdom."Men där fanns också nämnda en del andra seder som inte är svenska så fäst ingen stor betydelse vid detta...

Mm, det stod på wiki också! Stod såhär typ:tidigare hade kvinnan sitt långa hår utsläppt för att symbolisera oskuld och denna symbolik togs sedan över genom användandet av slöja.

Just att bruden ska ha en symbol för oskuld (men inte mannen?) är tillräckligt osmakligt tycker jag men då är jag ju ändå rätt kräsmagad .

• Svanboet

Tihi - det blir en extra rolig kombo så om bruden är på smällen, i typ 8 månaden, och väljer att ha slöja

Svar på tråden Trashigaste bröllopet