• Fjosok

Fina och fräcka flicknamn?

Gick på en länk till BTs systersajt familjeliv. Länken handlade om "fina och fräcka flicknamn" och jag höll på att ta tre steg bakåt, ramla utefter ett stup och slå ihjäl mig.

www.familjeliv.se/Foralder/1.466174

Vad tror ni om dessa namn?

Jag anser att det låter förfärligt. I ren protest så lovar jag att ge eventuella barn namn i stil med Daniel, Åsa, Annika, Peter, Jonas, Anna, Linda, Cecilia, Anders, Johan eller David.

• Svar på tråden Fina och fräcka flicknamn?
  • JustMeAndMyLove

Haha, gud vad mycket lättare det var att hänga med i trådarna när man var arbetslös ;)

Skummade igenom tråden igen, fastnade vid ordet komunism.. Min åsikt är att det är en vacker ide som aldrig skulle kunna fungera. Människan är girig av naturen, vi var en gång djur som levde i en värld där starkast fick mest tillgångar och mest tillgångar skapade lättare och längre liv.
    Är väl så idag med på viss nivå...
    Min mamma är/var kommunist. Hon levde större delen av sin bardom i Ryssland. Hon, som många andra drömmer om att få leva i en värld där alla lever lika, alla lever på lika villkår och mänskligheten tar hand om sin egen ras, inte bara sin närmaste familj.
    Men när kommer vi leva i en tid då inte den högsta eliten kommer utnyttja en vacker tanke för egen framgång och rikdom. Görs ju med kristendommen, Islam, Buddism, livets ord... I grund och botten förvandlas allt till något man kan göra pengar på. Oftast på andras bekostnad...

Så vare sig man vill elle rinte är det kapitalismen som gäller och den kommer enligt mig aldrig försvinna.

• Aleta

Kapitalismen behöver regleras för att fungera, annars går det åt pepparn.
    Se bara på Coca Cola som gör läsk på grundvattnet i Indien så att böndernas brunnar torkar ut.
    Motivationen är att de hushåller bättre med vattnet, det går "bara" åt tre liter vatten per liter läsk. Bönderna gör av med mycket mer.
    Skillnaden är ju förstås att bönderna bevattnar sina marker och vattnet därmed kommer tillbaka i kretsloppet. Coca Colas vatten försvinner från regionen genom försäljning och kommer aldrig tillbaka.

Där har vi ett typexempel på hur kapitalism som får härja fritt kan fungera. Coca Cola har inget behov av att exploatera det indiska vattnet, de tjänar nog med pengar ändå, men det blir aldrig nog om ingen säger stopp!

• Frulle

Åsa var ett mycket bra förslag!!

Fjosok skrev 2009-06-30 14:33:35 följande:
    Gick på en länk till BTs systersajt familjeliv. Länken handlade om "fina och fräcka flicknamn" och jag höll på att ta tre steg bakåt, ramla utefter ett stup och slå ihjäl mig.www.familjeliv.se/Foralder/1.466174Vad tror ni om dessa namn? Jag anser att det låter förfärligt. I ren protest så lovar jag att ge eventuella barn namn i stil med Daniel, Åsa, Annika, Peter, Jonas, Anna, Linda, Cecilia, Anders, Johan eller David.
  • JustMeAndMyLove

Jo så där är det och kommer nog alltid vara tror jag. Tills det är för sent.
    Ett exempel som nästan får mig att gråta är sättet stater, organisationer, länder utnyttjar välgörenhet för att göra pengar.
    USA hade för ett tag sen en enorm tv-gala för att få in pengar till ett vist land i Afrika (mins nu ej vilket). De drog in miljontals dollar från folk som smsade och ringde in.
    Det de som skänkte sina pengar inte vista var att det enligt den organisationans regler var så att inte EN dollar fick lämna landet. Alla pengar användes på mat, förnödigheter, utrustning etc som köptes i USA.
    Alltså, plötsligt strömmar det in kläder och mat i detta lilla land. De bönder som med nöd och näppe klarat sig ditintills hade plötsligt inga köpare och fick lägga ner. När gratismaten och det flygimporterade vattnet var slut drag alla amerikaner och kvar stod detta land nu i värre skick än det var från början.

Och att komma och påstå att man "inte viste att sådana konsekvenser skulle uppstå" är det sjukaste jag hört för jag har på min höjd läst "Ekonomi A" på gymnasienivå och det tog inte många sekundrar att lista ut för mig vad som skulle till att ske!

Men vad göra? Finns inte en människa i sverige som skulle ge upp så mycket som sin internetuppkoppling för att rädda ett liv. Its the human way...

Aleta skrev 2009-07-14 16:53:08 följande:
    Kapitalismen behöver regleras för att fungera, annars går det åt pepparn.Se bara på Coca Cola som gör läsk på grundvattnet i Indien så att böndernas brunnar torkar ut.Motivationen är att de hushåller bättre med vattnet, det går "bara" åt tre liter vatten per liter läsk. Bönderna gör av med mycket mer.Skillnaden är ju förstås att bönderna bevattnar sina marker och vattnet därmed kommer tillbaka i kretsloppet. Coca Colas vatten försvinner från regionen genom försäljning och kommer aldrig tillbaka. Där har vi ett typexempel på hur kapitalism som får härja fritt kan fungera. Coca Cola har inget behov av att exploatera det indiska vattnet, de tjänar nog med pengar ändå, men det blir aldrig nog om ingen säger stopp!
  • Aleta

*Ryyys*

Fast just där har du fel, DU skulle göra det, eller hur?

JustMeAndMyLove skrev 2009-07-14 17:04:19 följande:
    Men vad göra? Finns inte en människa i sverige som skulle ge upp så mycket som sin internetuppkoppling för att rädda ett liv. Its the human way...
  • JustMeAndMyLove

Om det satt ett barn framför mig, eller en man eller kvinna för den delen och jag såg han/henne i ögonen och viste att jag kan välja, internet eller dennes persons liv.
    Absolut! Skulle inte finnas en tvekan i min kropp!

Men, de pengar jag lägger på nätuppkoppling, tv avgifter, pizza, den där fiffiga hyllan som jag egentligen inte behöver eller varför inte de där bensinpengarna som kunde gått till bussbiljetter, de pengarna skulle kunna rädda många liv, hjälpa många barn med lättbotade sjukdomar som i det långa loppet leder till grava men. Jag tänker på det, men jag gör det inte.. Och det tycker jag nästan gör mig till en sämmre människa änd e som inte ens tänker tanken.

Aleta skrev 2009-07-14 19:41:08 följande:
    *Ryyys*Fast just där har du fel, DU skulle göra det, eller hur?
  • valkyriana

Precis så tänker jag med.
    Fan vad rutten man är egentligen. Har nyligen gått igenom en ganska kraftig depression då jag tänkte sådan tankar dagligen.
    man skulle kunna göra så mycket mer, men jag har ett fadderbarn, ger lite andra bidrag. Men sedan fokuserar jag på att ta hand om min familj och hjälpa min ensamstående syster.
    Hela grejjen är väl att ALLA borde ta hand om andra lite mer, men tyvärr ser jag allt som oftast att det tenderar att gå åt andra hållet, att folk blir mer och mer egoistiska.

JustMeAndMyLove skrev 2009-07-15 14:29:40 följande:
    Om det satt ett barn framför mig, eller en man eller kvinna för den delen och jag såg han/henne i ögonen och viste att jag kan välja, internet eller dennes persons liv.Absolut! Skulle inte finnas en tvekan i min kropp!Men, de pengar jag lägger på nätuppkoppling, tv avgifter, pizza, den där fiffiga hyllan som jag egentligen inte behöver eller varför inte de där bensinpengarna som kunde gått till bussbiljetter, de pengarna skulle kunna rädda många liv, hjälpa många barn med lättbotade sjukdomar som i det långa loppet leder till grava men. Jag tänker på det, men jag gör det inte.. Och det tycker jag nästan gör mig till en sämmre människa änd e som inte ens tänker tanken.
  • anne på grönkulla

Ingen kan göra allt, men alla kan göra nåt. Ibland är det viktigt att göra små saker för dem som är nära också, inte bara rädda världen.

• feministbrud

Att ha ångest över att man inte räddar världen räddar definitivt inte världen. Alla kan som sagt bidra med något, men man ska inte lägga hela världens elände på sina axlar. Ingen mår bättre av att du tex avstår från din internetuppkoppling.

anne på grönkulla skrev 2009-07-15 19:26:09 följande:

Ingen kan göra allt, men alla kan göra nåt. Ibland är det viktigt att göra små saker för dem som är nära också, inte bara rädda världen.
  • Panzerfaust

Jag ger inte en spänn i välgörenhet och dylikt, skulle inte falla mig in. Hur många SIDA projekt har sponsrat afrikanska diktatorers palats?

Svar på tråden Fina och fräcka flicknamn?