• Fjosok

Fina och fräcka flicknamn?

Gick på en länk till BTs systersajt familjeliv. Länken handlade om "fina och fräcka flicknamn" och jag höll på att ta tre steg bakåt, ramla utefter ett stup och slå ihjäl mig.

www.familjeliv.se/Foralder/1.466174

Vad tror ni om dessa namn?

Jag anser att det låter förfärligt. I ren protest så lovar jag att ge eventuella barn namn i stil med Daniel, Åsa, Annika, Peter, Jonas, Anna, Linda, Cecilia, Anders, Johan eller David.

• Svar på tråden Fina och fräcka flicknamn?
  • soon and very soon

oh så jag älskar den här tråden, jag bor i sthlms innerstad har barn på privat dagis men mestadels "privilegierade" barn dessa heter bla: Axel, Esther, Erik, Alice, Isabelle, Lovisa och Otis
    Ser att flera av dessa har varit med i tråden men inga är ju namn som sticker ut, är det för att passa in oavsett?

• snuttfia

Glömde ju att skriva vad mina ungar heter. Viggo och Idun. Vart i klasskalan befinner jag mig då? *nyfiken*

• feministbrud

Inte trash iaf

snuttfia skrev 2009-07-09 22:12:28 följande:
    Glömde ju att skriva vad mina ungar heter. Viggo och Idun. Vart i klasskalan befinner jag mig då? *nyfiken*
  • lillabruden
    allehanda skrev 2009-07-09 17:26:32 följande:
    hm nu undrar jag om vi bor på olika planeter, dessa namnen har mina barns kompisar(13-17 årsåldern)Och det finns inte många tendenser till överklass här på landet i denna kommunen."Alla" på dagis hette så här.Dessa namnen låg på 10 i topp listan då tillsammans med Filip,Fredrik,Emma och Hanna.
    Precis vad jag tänkte....om det är vetenskapligt bevisat att ett samband finns mellan social status och namn val, betyder det då att ett år när t.ex Cindy (eller nåt) är högt upp på listan över namn så är det ett år då flest WT folk fött barn? nja.....är lite 50/50 skeptisk....
  • Panzerfaust
    lillabruden skrev 2009-07-10 00:31:33 följande:
    Precis vad jag tänkte....om det är vetenskapligt bevisat att ett samband finns mellan social status och namn val, betyder det då att ett år när t.ex Cindy (eller nåt) är högt upp på listan över namn så är det ett år då flest WT folk fött barn? nja.....är lite 50/50 skeptisk....
    Nja, arbetarklassen är större än de övriga och därför får deras val större genomslag. På precis samma sätt så kan socialdemokratin fortsätta vara stor i Sverige, den stora outbildade massan röstar på dem. Och på samma sätt blir Kevin en namnraket när de tar namnet till sig eller Linda Rosings blogg blir det största sedan månlandningen pga att en stor massa som inte vet bättre tycker det är läckert. Plebejerna har ett stort inflytande på trender, tyvärr.
  • Panzerfaust
    lillabruden skrev 2009-07-09 11:51:13 följande:
    and damn proud är 85a tant
    Ibland har man rätt
  • lillabruden

vad definerar arbetarklass då?

Och om jag får lov att bli lite politisk..... Historian visar gång på gång att det bästa systemet är så som socdemokraterna, men vi behöver starka politiker med huvet fast skruvat på rätt håll. Men det är en annan debatt.

för övrigt visste jag inte ens att L Rosing hade en blogg, så jag måste ju vara riktigt smart

Panzerfaust skrev 2009-07-10 13:16:05 följande:
    Nja, arbetarklassen är större än de övriga och därför får deras val större genomslag. På precis samma sätt så kan socialdemokratin fortsätta vara stor i Sverige, den stora outbildade massan röstar på dem. Och på samma sätt blir Kevin en namnraket när de tar namnet till sig eller Linda Rosings blogg blir det största sedan månlandningen pga att en stor massa som inte vet bättre tycker det är läckert. Plebejerna har ett stort inflytande på trender, tyvärr.
  • eli2009

cassandra är ju white trash namn!

• valkyriana
    Då drar du verkligen en direkt parallell mellan arbetarklassen, outbildad (och dum) och WT.
    Ditt resonemang är nog det mest trashiga i den här tråden. I början på tråden upplevde jag det som att du inte menade så, särskilt pga den ingående beskrivningen av vad WT är för dig. Vilket jag tyckte rimmade illa med att "toppliste" namn = WT namn.
    Om du hyser sådan förakt för större delen av mänskligheten undrar jag varför du envisas med att vara en åsiktsmaskin angående allt och inget. Vill du förändra världen genom att alla ska vara lika trångsynta som dig?

Stolt arbetarklass. Varken dum, obildad eller dålig mamma
  • JustMeAndMyLove

oj... Ibland blir jag lite less på folk som in i det sista måste stå emot "den stora massan" som då självklart måste vara ointeligent, blåögd och sakna egna åsikter.
    Men jag tar dock inte åt mig personligen denna gång för jag är varken oiteligent eller blåögd. Även om jag skulle fundera på att döpa en eventuell som till Kevin och för att jag roas av bloggar som L Rosings......

Svar på tråden Fina och fräcka flicknamn?