• Fjosok

Fina och fräcka flicknamn?

Gick på en länk till BTs systersajt familjeliv. Länken handlade om "fina och fräcka flicknamn" och jag höll på att ta tre steg bakåt, ramla utefter ett stup och slå ihjäl mig.

www.familjeliv.se/Foralder/1.466174

Vad tror ni om dessa namn?

Jag anser att det låter förfärligt. I ren protest så lovar jag att ge eventuella barn namn i stil med Daniel, Åsa, Annika, Peter, Jonas, Anna, Linda, Cecilia, Anders, Johan eller David.

• Svar på tråden Fina och fräcka flicknamn?
  • Grinanickolina

Hej!

Ny användare. fattar inte hur man får med någon annans text för att sedan svara... alltså tex sonja skrev följande och så bla bla bla....

I vilket fall som helst så nämnde någon tidigare i tråden att det fanns white trash namn och vanliga namn men det är inte helt sant. Det finns överklassnamn också. De används iofs lite oftare bland "vanliga" än vad whitetrashnamnen gör men exempel på överklassnamn är tillexempel:
    Charlotte, Carolinn (utalas som linn på slutet), Louise, Josefine,Sofie, Rebecca och lite otippat anser jag: Michaela. Pojknamn är bland annat Alexander, Gustav, Carl, Johan, Erik, Carl-Johan, Viktor, Anton.

Sen kan man diskutera namn och rätt och fel i evigheter MEN det är klarlagt att man väljer namn efter socialklass. sorry men så är det. Har ni läst freaconomics (felstavat) så fiins ett helt kapitel i ämnet. Det finns ju på liknade sätt typiskt "svarta" namn och typiskt "vita" i USA. Ett jäkla intressant ämne.

Får jag barn vill jag att de skall heta Lydia och/eller Wilhelmina och Alfred/Arvid/Axel

• shakynose

Jag tror inte att det är någon här som förnekar att det är olika saker som gillas i olika samhällsklasser.

Varför vi inte retar oss på elaka karikatyrer av brats? Tja, det skulle ju kunna bero på att det inte finns så många som känner sig träffade av en sådan beskrivning. Däremot finns det säkert en hel del låginkomsttagare med tatuering, färgat hår och som blivit mamma i unga år och döpte barnet till Kevin. Alla dessa uppskattar nog inte att bli kallade för "samhällets bottenskrap".

Att inte "sparka på den som redan ligger" skulle väl kunna betraktas som vanligt folkvett, eller som du säger vara inprogrammerat i våra gener. Det är inget fel med det i mina ögon.

MrNemesis skrev 2009-07-07 13:17:08 följande:
    Jag anser att det Pantzerfaust påpekar i denna tråd är korrekt till 100 procent rätt. Dessutom kan, som han refererar till, detta fenomen och hans defintioner faktiskt styrkas med fakta från både objektiva, vetenskapliga och opartiska studier upprepade gånger - hög reliabilitet och validitet således. Det torde faktiskt väga tyngre än subjektiva åsikter om vad som faktiskt gäller i frågan. Anser dock att några saker saknas på Pantzerfaust nära nog fulländande lista av typiska karaktäristika för både män och kvinnor med WT-egenskaper. Tar ej upp dessa här eftersom Pantzerfausts lista och definitioner sannolikt har ett prediktivt förklaringsvärde på ca 80-90 procent :)Motsvarande listor finns ju också för s.k. brats etc., men då brukar inte diskussionen bli lika intensiv och livlig eftersom det oftast brukar vara mer accepterat att ha den åsikten. Det beror sannolikt på att de flesta i detta land sedan lång tid tillbaka blivit inprogrammerade sedan 1900-talets början att tycka vissa saker - det ligger i detta lands gener :) Go Pantzerfaust - kul att någon tänker
  • passionsblomman

För att citera någons inlägg, så klickar du på den lilla citatsymbolen som finns i inläggets övre högra hörn. Den som är bredvid munnen.
    Då hoppar texten ner i svarsrutan och så är det bara att skriva din kommentar.

Grinanickolina skrev 2009-07-08 20:25:06 följande:
    Hej!Ny användare. fattar inte hur man får med någon annans text för att sedan svara... alltså tex sonja skrev följande och så bla bla bla....I vilket fall som helst så nämnde någon tidigare i tråden att det fanns white trash namn och vanliga namn men det är inte helt sant. Det finns överklassnamn också. De används iofs lite oftare bland "vanliga" än vad whitetrashnamnen gör men exempel på överklassnamn är tillexempel:Charlotte, Carolinn (utalas som linn på slutet), Louise, Josefine,Sofie, Rebecca och lite otippat anser jag: Michaela. Pojknamn är bland annat Alexander, Gustav, Carl, Johan, Erik, Carl-Johan, Viktor, Anton.Sen kan man diskutera namn och rätt och fel i evigheter MEN det är klarlagt att man väljer namn efter socialklass. sorry men så är det. Har ni läst freaconomics (felstavat) så fiins ett helt kapitel i ämnet. Det finns ju på liknade sätt typiskt "svarta" namn och typiskt "vita" i USA. Ett jäkla intressant ämne.Får jag barn vill jag att de skall heta Lydia och/eller Wilhelmina och Alfred/Arvid/Axel
  • Panzerfaust
    shakynose skrev 2009-07-08 20:56:04 följande:
    Att inte "sparka på den som redan ligger" skulle väl kunna betraktas som vanligt folkvett, eller som du säger vara inprogrammerat i våra gener. Det är inget fel med det i mina ögon.
    Så man ska tassa på tå för dem? Förövrigt så sparkar jag lika hårt på alla, oavsett klasstillhörighet.
  • lillabruden
    Panzerfaust skrev 2009-07-08 23:06:18 följande:
    Så man ska tassa på tå för dem? Förövrigt så sparkar jag lika hårt på alla, oavsett klasstillhörighet.
    men inte tanter för det vågar du väl inte

vilken klass tillhör jag, Jenny?
  • Panzerfaust
    lillabruden skrev 2009-07-09 02:19:29 följande:
    vilken klass tillhör jag, Jenny?
    I mina ögon tveklöst arbetarklassbarn gissningsvis född 1975-85 troligtvis den senare delen av den skalan.
  • lillabruden

and damn proud
    är 85a tant

Panzerfaust skrev 2009-07-09 09:43:57 följande:
    I mina ögon tveklöst arbetarklassbarn gissningsvis född 1975-85 troligtvis den senare delen av den skalan.
  • Bobou

Oooh, vilka fina namn! De första fina i denna tråd hittills, enligt min akademiker/naturvetar/nörd/norrlänning-smak!

Fast jag skulle stava det Vilhelmina. Gillar de andra namnen i Drottninglandet också, Fredrika och Dorotea, fast de är lite omoderna.

Hej!Ny användare. fattar inte hur man får med någon annans text för att sedan svara... alltså tex sonja skrev följande och så bla bla bla....I vilket fall som helst så nämnde någon tidigare i tråden att det fanns white trash namn och vanliga namn men det är inte helt sant. Det finns överklassnamn också. De används iofs lite oftare bland "vanliga" än vad whitetrashnamnen gör men exempel på överklassnamn är tillexempel:Charlotte, Carolinn (utalas som linn på slutet), Louise, Josefine,Sofie, Rebecca och lite otippat anser jag: Michaela. Pojknamn är bland annat Alexander, Gustav, Carl, Johan, Erik, Carl-Johan, Viktor, Anton.Sen kan man diskutera namn och rätt och fel i evigheter MEN det är klarlagt att man väljer namn efter socialklass. sorry men så är det. Har ni läst freaconomics (felstavat) så fiins ett helt kapitel i ämnet. Det finns ju på liknade sätt typiskt "svarta" namn och typiskt "vita" i USA. Ett jäkla intressant ämne.Får jag barn vill jag att de skall heta Lydia och/eller Wilhelmina och Alfred/Arvid/Axel
  • JustMeAndMyLove

*räcker upp en hand*

Dock hinner jag inte med barn i unga år (även om jag är bra sugen). Men hade jag varit hetro hade jag sä'kert varit mamma för länge sen!
    Och jag älskar namnet Kevin!

Och jag kan nog vara stolt över att vara bottenskrap! För det är oftast vi som jobbar som sopgubbar, lastbilschaffisar, städtanter (nu känner sig säkert yrkesgrupperna hånade men tat lungt nu bara)
    Och utan oss lågavlönade, tattuerade människor skulle ni ha en hel del skit kring er.

Så underskatta inte måsar och daggmaskar för satan i gatan va jorden skulle ta stryk utan dem!

shakynose skrev 2009-07-08 20:56:04 följande:
    Jag tror inte att det är någon här som förnekar att det är olika saker som gillas i olika samhällsklasser.Varför vi inte retar oss på elaka karikatyrer av brats? Tja, det skulle ju kunna bero på att det inte finns så många som känner sig träffade av en sådan beskrivning. Däremot finns det säkert en hel del låginkomsttagare med tatuering, färgat hår och som blivit mamma i unga år och döpte barnet till Kevin. Alla dessa uppskattar nog inte att bli kallade för "samhällets bottenskrap".Att inte "sparka på den som redan ligger" skulle väl kunna betraktas som vanligt folkvett, eller som du säger vara inprogrammerat i våra gener. Det är inget fel med det i mina ögon.
  • allehanda
    Det finns överklassnamn också. De används iofs lite oftare bland "vanliga" än vad whitetrashnamnen gör men exempel på överklassnamn är tillexempel:Charlotte, Carolinn (utalas som linn på slutet), Louise, Josefine,Sofie, Rebecca och lite otippat anser jag: Michaela. Pojknamn är bland annat Alexander, Gustav, Carl, Johan, Erik, Carl-Johan, Viktor, Anton.och Alfred/Arvid/Axel
    hm nu undrar jag om vi bor på olika planeter, dessa namnen har mina barns kompisar(13-17 årsåldern)Och det finns inte många tendenser till överklass här på landet i denna kommunen."Alla" på dagis hette så här.Dessa namnen låg på 10 i topp listan då tillsammans med Filip,Fredrik,Emma och Hanna.
Svar på tråden Fina och fräcka flicknamn?