Oooh, vilka fina namn! De första fina i denna tråd hittills, enligt min akademiker/naturvetar/nörd/norrlänning-smak!
Fast jag skulle stava det Vilhelmina. Gillar de andra namnen i Drottninglandet också, Fredrika och Dorotea, fast de är lite omoderna.
Grinanickolina skrev 2009-07-08 20:25:06 följande:
Hej!Ny användare. fattar inte hur man får med någon annans text för att sedan svara... alltså tex sonja skrev följande och så bla bla bla....I vilket fall som helst så nämnde någon tidigare i tråden att det fanns white trash namn och vanliga namn men det är inte helt sant. Det finns överklassnamn också. De används iofs lite oftare bland "vanliga" än vad whitetrashnamnen gör men exempel på överklassnamn är tillexempel:Charlotte, Carolinn (utalas som linn på slutet), Louise, Josefine,Sofie, Rebecca och lite otippat anser jag: Michaela. Pojknamn är bland annat Alexander, Gustav, Carl, Johan, Erik, Carl-Johan, Viktor, Anton.Sen kan man diskutera namn och rätt och fel i evigheter MEN det är klarlagt att man väljer namn efter socialklass. sorry men så är det. Har ni läst freaconomics (felstavat) så fiins ett helt kapitel i ämnet. Det finns ju på liknade sätt typiskt "svarta" namn och typiskt "vita" i USA. Ett jäkla intressant ämne.Får jag barn vill jag att de skall heta Lydia och/eller Wilhelmina och Alfred/Arvid/Axel