• Fjosok

Fina och fräcka flicknamn?

Gick på en länk till BTs systersajt familjeliv. Länken handlade om "fina och fräcka flicknamn" och jag höll på att ta tre steg bakåt, ramla utefter ett stup och slå ihjäl mig.

www.familjeliv.se/Foralder/1.466174

Vad tror ni om dessa namn?

Jag anser att det låter förfärligt. I ren protest så lovar jag att ge eventuella barn namn i stil med Daniel, Åsa, Annika, Peter, Jonas, Anna, Linda, Cecilia, Anders, Johan eller David.

• Svar på tråden Fina och fräcka flicknamn?
  • ario

Personligen skulle jag inte ge mitt barn någon typisk "svenskt", eller utlänskt namn som inte jag förknippas med.

Men jag tror också det har med klassskillnad o göra när man döper sina barn.

• lillabruden
    JustMeAndMyLove skrev 2009-07-06 23:39:34 följande:
    Namnet Yrsa älskar jag... men skulle ng inte döpa ett barn till det.. fast kan inte förklara varför
    Yrsa syrsa
  • JustMeAndMyLove

hehe ja men typ :P

lillabruden skrev 2009-07-07 00:41:21 följande:
    Yrsa syrsa
  • lillabruden
    JustMeAndMyLove skrev 2009-07-07 00:58:34 följande:
    hehe ja men typ :P
    jag älskar namnet Dora, men....ja vi kan ju alla gissa vad det rimmar på
    trist med sånt....
  • Panzerfaust

Yrsa Syrsa var ju harmlöst, fråga alla Sveriges Brittor får ni se.

• Panzerfaust

Våra "arbetsnamn" just nu är Julius eller Elise beroende på kön.

• Sonja68
    lillabruden skrev 2009-07-07 00:59:27 följande:
    jag älskar namnet Dora, men....ja vi kan ju alla gissa vad det rimmar på trist med sånt....
    Dora the explorer, mina ungar älkar den ryska varianten "Dasha" heter hon. De såg på det på rysk tv. Glömmer aldrig när de för första gången såg den svensk/amErikanska varianten och de kallade Dasha för Dora (svenskt uttal). Det betyder toka/galning/dåre på ryska!! De spärrade upp ögonen och sa "Mamma, de kallar Dasha för Dora... FY så ELAKT!"
  • Aleta

Jag har träffat en Yrsa!
    (Trevlig tjej, så å kan det ju inte vara något fel på namnet. )

JustMeAndMyLove skrev 2009-07-06 23:39:34 följande:
    Namnet Yrsa älskar jag... men skulle ng inte döpa ett barn till det.. fast kan inte förklara varför
  • MrNemesis

Jag anser att det Pantzerfaust påpekar i denna tråd är korrekt till 100 procent rätt. Dessutom kan, som han refererar till, detta fenomen och hans defintioner faktiskt styrkas med fakta från både objektiva, vetenskapliga och opartiska studier upprepade gånger - hög reliabilitet och validitet således. Det torde faktiskt väga tyngre än subjektiva åsikter om vad som faktiskt gäller i frågan. Anser dock att några saker saknas på Pantzerfaust nära nog fulländande lista av typiska karaktäristika för både män och kvinnor med WT-egenskaper. Tar ej upp dessa här eftersom Pantzerfausts lista och definitioner sannolikt har ett prediktivt förklaringsvärde på ca 80-90 procent :)

Motsvarande listor finns ju också för s.k. brats etc., men då brukar inte diskussionen bli lika intensiv och livlig eftersom det oftast brukar vara mer accepterat att ha den åsikten. Det beror sannolikt på att de flesta i detta land sedan lång tid tillbaka blivit inprogrammerade sedan 1900-talets början att tycka vissa saker - det ligger i detta lands gener :)

Go Pantzerfaust - kul att någon tänker

• lillabruden
    Sonja68 skrev 2009-07-07 07:59:46 följande:
    Dora the explorer, mina ungar älkar den ryska varianten "Dasha" heter hon. De såg på det på rysk tv. Glömmer aldrig när de för första gången såg den svensk/amErikanska varianten och de kallade Dasha för Dora (svenskt uttal). Det betyder toka/galning/dåre på ryska!! De spärrade upp ögonen och sa "Mamma, de kallar Dasha för Dora... FY så ELAKT!"
    hahaha nämen vilken gullig grej! Men heter hon Dasha så gör hon ju för små barn (bumbibjörnarna heter liksom inte gummy bears på engelska för mig så detså )
Svar på tråden Fina och fräcka flicknamn?