• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • Lapinette

Vad hade du för symptom i början Telis?

• kängu

Nu somnade lilleman hos pappa, så jag skriver den däringa förlossningsberättelsen nu- annars får jag nog aldrig det gjort.

I söndags (BF) var vi först ute och gick 6 km, och när vi kom hem så körde vi en färdknäpp. Då körde det igång med molvärk, som sakta men säkert blev mer och mer. Vid elva tiden på kvällen gick vi och la oss. Kl 02 vaknade jag med regelbundna fast glesa värkar. Åkte till min mamma (som bor 5 min från förlossningen, till skillnad från våra 45 min) vid 6-tiden på morgonen. Var hemma hos henne i ungefär fyra timmar tills värkarna blev mer smärtsamma och kom tätare. Ringde till förlossningen och de tyckte att vi skulle komma in, fast det egentligen var lite för korta värkar... de hade det lugnt den dagen tydligen Var på förlossninegn strax efter kl 11.

Fick en manlig barnmorska, som senare berättade att undersköterskorna som tog emot mig hade sagt att han trol. skulle få skicka hem mig igen- jag var alldeles för lugn och glad för att vara igång med förlossningsarbetet. Nåväl, han undersökte mig och jag var öppen 3 cm och lillemans huvud låg lååångt ner, så de tyckte att jag skulle stanna.
    Jag hade inte så ont, så vi bestämde att jag skulle bada en timma och därefter få bedövning och trol. ta hål på fosterhinnorna. Badade ca 45 min och sen fick jag nog, men hade öppnat mig en cm till i alla fall så det gjorde lite nytta. Narkosläkaren kom sedan och la Epidural då värkarna nu var ganska smärtsamma- en kvart senare var jag i princip helt smärtfri. Satt t.o.m. och sov en stund, superskönt.
    Barnmorskebyte- och dags att ta hål på fosterhinnorna vid ca kl 15. Kom inte igång med några ordentliga värkar ändå så de kopplade efter 1,5 timma värkstimulerande dropp (då var jag öppen 6 cm). Då började det hända saker, spydde och fick efter en stund otroligt ont med ett jäkla tryck neråt. Lyckades till slut komma upp i sängen för undersökning (satt i en gungstol) och då visade det sig att jag var helt öppen och det var dags att krysta. Ca 15 minuters krystande senare (efter första krystvärken sa jag "Nu har jag nog bajsat på mig älskling, då garvade typ alla utom jag som inte fattade det roliga...) de vred upp värkstimulerande droppet till max för att han skulle komma ut då hans hjärtljud sjönk så var världens finaste pojk ute. Fick upp honom på magen och bara smälte. Sydde "bara" tre stygn, trots att jag trodde att jag hade gått sönder helt då det gick så fort.

På det stora hela en fantastisk förlossning, med underbar personal och bra smärtlindring!!!

Nu beger jag mig tillbaka till bubblan

• Telis

Nej, jag förstår ju att man inte vill se någon färg överhuvudtaget, oavsett. Men misströsta inte än! Jag tycker att Crinone kan ha en lite skum färg ibland.

Om det inte skulle ha funkat så är det inte du som har lurat din man utan din kropp som har lurat dig. Du har ju verkligen en massa positiva symptom.

• Lapinette

kängu - återigen stort grattis!!!

• Telis

Ja, vad hade jag för symptom? Jag hade mycket molvärk, var trött och frös rejält ibland. Men inte så mycket mer än så. Nu så här i efterhand tänker jag mig att jag hade en känsla av att något var annorlunda men jag vet inte riktigt om det är en efterhandskonstruktion. Det var iallafall ingen tanke som jag vågade tänka "högt" innan jag testade.

• Liten med Mindre

Jaha - och jag föll för chokladsuget, och jag vet ju vad för symptom det brukar vara så här dags i månaden...

Kängu - GRATTIS igen! Ha det så mysigt i bubblan!

På tal om mysigt. Pratade med Mindre i telefon imorse, och frågade lite vad hon eller pappa säger om olika saker. Det är så mysigt att höra henne svara. Även om hon tydligen sa "iiiaaa" när hon vaknade, och pappa sa "vouff" om samma sak.

• Lapinette

Jag har gått på devisen som mugglan sa igår att jag faktiskt är gravid eftersom min mens inte har kommit. Sen har jag haft molvärk emllanåt riktigt ont i magen sen i söndags utan någon tillstymelse till blödning. Ja och förutom det stora bröst (dock inte ömma), halsbränna, frossaatacker, rapningar och yrsel när jag reser mig för snabbt. Allt detta har kommit de sista 2 dagarna. MEN brösten kan bero på Crinonet, halsen och frossan pga att jag är sjuk så man vet ju aldrig?

Försöker nu intala mig själv i positiv anda att allt kommer att bli bra oavsett vad som händer. Blir det inget mars barn så får vi resa och njuta av livet i ytterligare 1,5 år innan vi åker och hämtar vårt lilla knytt.

• Telis

Ja, grattis igen kängu! Det lät som en exemplarisk förlossning även om det förstås gjorde skitont. Och tänk att det funkade med färdknäppen!

• Liten med Mindre

OK, Lappis - ovanligt mycket rapningar och halsbränna hade jag med när Mindre kom, och det är det jag saknar just nu för att kunna ta detta försök på allvar.

• Lapinette

Liten - ingen gång är den andra lik!

Svar på tråden Livets stora och små frågor