• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • BrudSommar2006

Jag tänkte vara hemma sjuk idag men nu sitter jag här på jobbet i alla fall. Jag tackade ju nej till en sjukskrivning förra veckan och jag är rädd att om jag börjar stanna hemma så kommer jag inte att orka gå till jobbet på de två veckor jag har kvar innan semestern och jag orkar inte gå tillbaka till läkaren igen. Man får ju bara vara hemma en vecka utan läkarintyg. Fast står jag ut den här veckan så får vi se hur jag gör nästa vecka sedan.

Snart är det dock lunchdags och jag är jättenervös, vet inte hur jag ska ta mig igenom lunchen, jag har i alla fall kofta med fickor idag så att jag kan ha en hundpåse i fickan ifall jag behöver kräkas och inte hinner till toaletten. Fast om jag kräks inför alla i lunchrummet får jag nog säga upp mig, det skulle ju bara vara hur pinsamt som helst.

Tror att jag var sjuk igår faktiskt, fick springa och kräkas hela tiden, var helt utmattad, somnade i soffan och sedan hade jag frossa hela natten. Idag är det inte alls så illa förutom om jag börjar tänka på mat.

• muggles

Lappis: håller tummarna tills tanten sjunger!

Nenne: jasså du blir deppig i mitten av cykeln? Jag blir alltid deppig vid pms/tantintrång (skulle kanske skrivit intåg där men intrång kändes rätt ). Åhhh, jättekram till dig! Jag hoppas så in i bängen att det kommer att funka igen!

Piggelin: jasså de väntar en liten till?! Känns så extremtidigt att vara gravid när första barnet är 1 bara. Iaf kände jag så. Jaha, ytterligare ngn som lyckas med ett "hoppsan" på andra barnet. Här går vi in på 5:e försöket... Jag kanske blir som din kompis som aldrig fick till andra...
    Grattis till dagmamman - det låter kanon!

Koko: vilken söt näsa Conny hade

AM: men du ser verligen extremt fräsch ut för att vara snart-40 och dessutom ha en liten bebis (och en 2-åring som sover hos er)! Inga mörka ringar under ögonen el andra tecken som avslöjar dig! Impressed! Dessutom har du mikrolite magen kvar

BS: jag lärde min katt att hon inte fick vara på bordet genom att ta henne i nackskinned (så som kattmammor gör) och släppa ner henne på golvet lite hårt och samtidigt säga "FY!" med eftertryck. Hon var aldrig på bordet när vi var hemma efter det. Hon var det säkert när vi inte var hemma men...

• BrudSommar2006

Telis, hur kommer det sig att det är så mycket större chans att lyckas vid ÄD? Ett befruktat ägg borde väl ha lika stor chans att stanna oavsett om det är ens eget eller någon annans? Eller stöter kroppen lättare bort ens eget? Eller om ens egna ägg har sämre kvalitet då men ett toppägg är väl alltid ett toppägg? Hursom, hur mår du annars? Vad har du kunnat äta?

Jag känner att jag klagar över mitt illamående väldigt mycket just nu, ursäkta! Det är bara det att jag just nu inte ens kan öppna kylskåsdörren så jag ägnar all min tid åt att planera hur jag ska ta mig igenom dagarna... Igår sade maken att om jag inte orkade mer och ville avbryta den här graviditeten så förstod han. Han tyckte nog att det började bli väl jobbigt hemma. Då sade jag att om det så är det sista jag gör så ska jag ta mig igenom det här för nu har jag ju redan stått ut i elva veckor.

• Telis

Förlåt, Lappis, jag ska sluta tjata nu. My lips are sealed (men tummarna hålls!).

• BrudSommar2006

Muggles, efter att vi lyckats på första försöket med Iris så blev jag riktigt orolig när det aldrig tog sig den här gången men det löste sig ju till sist för oss så det gör nog det för er med. Det är bara att inse att man inte är någon frögurka längre precis...

• muggles

Piggelin: det låter onekligen som ngt för oss - skidresan med Langley alltså. El så lämnar vi Moa hos farmor och drar till Hemsedal en långweekend Förresten, min kompis på Ingarö lämnade sina barn (4+2 år) hemma i två veckor när de åkte på bröllopsresa till Venezuela. Tycker det var helt rätt. Deras föräldrar delade på att ta hand om barnen.

Telis: hoppas verkligen du kommer att må bättre när resan är inbokad! Vilken supersympatisk man du har!

Tack allihop för igår - var jättekul att ni ville träffa oss! Koko - känner igen springandet, Conny och Moa är lika där
    Stackars Livia, att det kan bli så illa av att trilla ur sängen.

Vi har några kort från igår som jag gärna skickar (bla på Livia och din man AM). Inboxa mig era adresser så kommer de. Några kort kanske hamnar i galleriet också.

• muggles

Jag fick förresten böj igår! Jag blir lika glad varje gång över att se det där lilla ägget! Det känns som om man har halva inne då höhö.

• nennesjuttioåtta

BS
    fy det låter så otroligt jobbigt att må så där dåligt! Vet ingen varför?!?!

Lappis
    *kram*

muggles
    jaa det är alltid samma. När man är i ingemanslandet efter misslyckandet men före det nya hoppet om att det kanske, kanske tog sig. Nu vet jag inte ens om jag haft ägglossning eller om den kommer, började med stickor i lördags bara för att ha en susning om när mensen kan tänkas komma sen så att jag är beredd med koppen och det kanske var för sent men jag har inte känt något av den innan så...

• Telis

BS, man ser bara på ytan om ett ägg är bra eller inte, sen kan det ändå ha inneboende kromosomförändringar som gör att det inte fastnar/vidareutvecklas. Dom kliniker som har extremt bra ÄD-siffror har screenat sina donatorer extremt mycket.

Jag tycker att jag mått lite mindre illa dom senaste dagarna men det kommer och går lite. Jag har fortfarande svårt att bestämma mig för att äta och laga mat men när jag väl fått något serverat så brukar det gå bra att äta. Just nu är grillkorv med bröd högst upp på listan, sen kommer iskalla Granny Smith, saltgurka och mackor.

• Telis
    muggles skrev 2009-06-22 10:50:35 följande:
    Telis: Vilken supersympatisk man du har!
Svar på tråden Livets stora och små frågor