• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • nennesjuttioåtta

EA
    Ok, ska försöka komma förbi en post som säljer jiffypåsar.

jag har köpt barnalbyl också, hur ska de doseras???????????????????

• passionsblomman

Hm, jag tror nog tyvärr att vi hör till dem som inte har så värst råd att betala vad det väl frmodligen kostar.

Har inte ens övervägt ivf eftersom de sa att man inte fick hjälp ed det när an har ett barn.

Jag måste bara säga att de faktum att jag ens gjort ett par inseminationer är nytt nog i min tillvaro, jag har haft fullt upp att hänga med på den här känsloresan i vår, för när jag väl ringde så gick det så jäkla snabbt.

Helt meninglöst kan det väl iaf inte vara med att göra det vi gör nu? Då vore de ju helt oseriösa på kliniken och det känns de inte.

nennesjuttioåtta skrev 2009-06-22 08:57:40 följande:
    passionmen privat så får ni väl trots att ni har syskon? Vad jag förstått så är kön för landstingsfinansierat ändå så himla lång där du bor så att det inte är någon idé att vänta på det om man har råd att betala själv.
  • Lapinette

Är stolt! Har inte tittat in här på hela 3 dagar! Måste nästan vara rekord (förutom när jag varit på semester). Maken har kollat av sin dator men jag frågade inte ens om jag fick låna den.

Och vad ser jag ... vår frögurka Vickan har plussat igen. Jag säger bara kniiiiiiiiip! Säg till om du vill ha lite progesteron. Var förresten i dina gamla hemkvarter igår. Tog en sväng norröver med svärmor dvs Skokloster, Sigtuna och Uppsala.

passionsblomman - skit och fy att det visade negativt. Instämmer annars med kloka Telis. Vet inte hur många inseminationer ni har gjort men vad de rekommenderar är 3 och sen gå vidare.

Ego - jag har mensvärk och har redan i fredags förberett maken på att det här med största sannolikhet har gått åt pipsvängen. Sen svänger visserligen mina tankar hit och dit men så är det ju alltid omkring BIM. Försöker peppa mig själv med att se söta adopterade barn och läsa adoptionstidningarna jag fått under våren.

• Lapinette

EA - helt rätt! Har guidat svärmor och det har faktiskt varit riktigt skönt för jag har inte tänkt så himla mycket i helgen. Fullt med folk överallt och aktiviteter.

• Lapinette

passionblomman - som nenne säger är kön i landstinget i Sthlm 1,5 år och åldersgränsen ligger på fyllda 39 år. Privat får ni göra syskonförsök.

Visst är inte inseminationer helt åt pipsvängen men den ökar inte chanserna så mycket som vid IVF. Sweet lyckades vid insemination efter en liten operation. Annars tror jag inte vi har någon annan här inne som lyckats.

• nennesjuttioåtta

passion
    har din man kollat grabbarna? Klart att insemination inte är helt bananas för då skulle de ju som sagt inte göra några. men som sagt, de ökar inte chanserna mot vanliga samlag om man man inte har något hinder på vägen, t ex slöa simmare eller att man får hjälp med ägglossningen.

• fru AM

Passionsblomman: glömde säga förut: tråkigt med minus! Det är så märkliget med sekundär barnlöshet, tycker jag. Konstellationen har ju fungerat förut - varför inte igen, liksom!? Har en kompis som hade svårt att få till tvåan. Men hon kom när storebror var 8 ...

Angående Livias penicillinkur: Vi ställde oss också frågande till penicillin (och läkaren framhärdade tydligen verkligen). På Astrid Lindgrens barnsjukhus är det tydligen praxis vid sår i ansiktet (för att slippa ärr - kanske en försäkringsgrej?). Vi åkte ju aldrig in med henne vid förra vurpan (när hon trillade från cykel på dagis och hade sårskorpa i "halva ansiktet"). Hon gjorde ju illa sig hemma den här gången och just vid nattduksbordet borde det ju inte finnas några mördarbaciller tycker man ...? Fast det är klart - hon ska ju gå på dagis hela veckan och utsättas för den bakteriehärden ... Nåväl - vi ska hämta ut receptet idag och så får vi se hur det går med medicineringen av den lilla envisa flickan ...

Nu jobba litet (maken vaktar Hektor)

• passionsblomman

Det är ägglossningen som är det vi behöver hjälp med. Jag är oregelbunden som jag vet inte vad. Simmarna är kanon,så pratet har faktiskt mer känts som att bara vi lyckas hitta ÄL så ska det inte finnas ngra hinder att det kan bli, och eftersom sambon jobbar skift och vi knappt KAN försöka själva jämt-vi har ju ett barn som liksom är där och vaken, så såg de på kliniken ingen anledning att vi skulle försöka hemma själva utan att det var bättre att gå på insemination direkt.

Usch, nu blir jag skitledsen! Det känns som att ni alla här ligger jäkligt långt före mig i processerna, jag har inte ens föreställt mig ivf eller gjort värsta planen.
    Jag ringde ett samtal i februari och trodde jag skulle gå på engyn-undersökning och kanske spola äggledarna eller så. Plötsligt var det spermaproc och hela baletten so var grejen, på bara en halvtimmas rundtskickning på telefon var det brådska och tusen nya ord...
    "Bara" att ligga och göra VUL och insmineras har varit en jättestor grej för mig mentalt att hänga med i.

• nennesjuttioåtta

har aldrig hört att man ska äta penicillin när man skrapat ansiktet.

Glömde ju det - stackars Livia! Lycka till med medicinerinen.

passion
    hur många inseminationer ha ni gjort? Heter det insemineringar eller inseminationer förresten... ?

• Lapinette

350 träffar på google med ordet insemineringar och 6 640 med inseminationer.

Svar på tråden Livets stora och små frågor