• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • Telis

Ojoj, stackars Livia, penicillin nu igen (och stackars AMs make som måste försöka få i henne medicinen ). Ger man alltid penicillin när det gäller sår i ansiktet i förebyggande syfte eller?

koko, jag glömde säga det förut men vilka fantastiskt vackra ögon Conny har!

PB, jag har ju också gått hos syster M och min uppfattning är att hon och doktor S inte har någon plan. Det kändes inte som om dom någonsin skulle ha sagt att "nej, nu funkar inte det här utan vi rekommenderar dig att ...." utan jag hade kunnat gå där och göra insemineringar tills syster M gick i pension. Jag tyckte att dom var jättetrevliga och gulliga på alla sätt men det kändes inte som om dom egentligen engagerade sig. Dom kör sina insemineringar och sen är det upp till folk själva att säga stopp.

Mitt råd är att läsa på själv och fundera på hur eller om ni vill gå vidare. *OM* ni vill gå vidare till IVF så skulle inte jag lägga så mycket tid på insemineringar, chansen är inte mycket större än vid hemmasex och i vår ålder har vi ju inte så mycket tid att spela med tyvärr.

Men det är förstås min egen, högst subjektiva, åsikt. Förlåt om jag lägger näsan i blöt där den inte är välkommen! Om det känns bra för dig så ska du förstås fortsätta att gå dit!

• Piggelin1

Telis - vilken vecka är det som du kommer att vara i när ni drar till Amerikat? Vi var ju i USA för två år sen när jag var i vecka 22-24 ngnting & förutom lite trötthet ibland så mådde jag finfint då.
    Jag håller tummarna att illamåendet snart ger med sig, så att ni verkligen kan passa på att göra denna resan - precis som du skrev så kan det ju aldrig bli riktigt samma sak sen när ni är tre. Inte för att det behöver bli sämre, men annorlunda.

Mannen & jag har tänkt på det flera ggr när det gäller vår Sydafrika-resa 2006, hur glada vi är att vi gjorde den innan Amanda föddes - idag skulle det ju bli en helt annan typ av resa. Sett i backspegeln så betraktar jag det lite som vår bröllopsresa i förskott (mannen friade dock då! ). När vi väl gifter oss, så blir det inte samma sak. Ok att man kan sticka iväg själva & njuta av att bara vara vi två, men då blir det ju en kortis & knappast tre veckor...

• passionsblomman

Nej inge orsak als! Jag har bara inte alls hunnit med att göra ngn plan känner jag och inte ens kolat om och hur länge man får hålla på. Ivf får jag väl söka för privat isåfall vad jag försår eftersom vi redan har barn. hela den grejen har jag n mindre hunnit sätta mig in i.

Jag vet inte alls och vi har inte diskuterat så mkt härhemma, så jag får ta ett snack med M och min sambo och höra vad de säger. Nu under sommaren medan jag är arbetslös har vi ju alla möjlgheter att åka dit iaf, så ngt försök till bör vi väl kunna ha tålamod med.

• Piggelin1

Tinga - vad avis jag är på er Europa-turné! Det kommer verkligen att bli sååå kul & spännande & gå hur bra som helst!
    När vi var ute & bilade i närmare tre veckor i Italien, Frankrike, Holland förra sommaren så gick det hur bra som helst & det där att ha några fasta punkter (läs, bo i lgh/hus lite längre perioder) uppblandade med hotellnätter då & då, det var verkligen guld! Hade supergärna gjort det igen, men i den åldern som Amanda är just nu, så känns det inte riktigt aktuellt. Flyga ner till Italien & hyra bil på plats skulle säkert funka iofs, fast vi sparar det till nästa år. Lite också det där att vi trivs så himla bra i huset & det känns kanon att vi faktist ska vara hemma rätt mkt i sommar under semestern Vem kunde tro att jag skulle bli så hemmakär när jag flyttade till hus

• Piggelin1

Muggles förresten - ni som gillar att åka skidor - några som vi träffade på midsommar hade varit i alperna med Langley i vintras med sin då 1½-åring & tydligen erbjuder Langley barnpassning. Ngt för er till vintern, ni som älskar att åka utför?!

I torsdags em var vi förresten med Amanda hos dagmamman som hon ska börja hos i augusti. Det känns bara sååååå himla bra! Hon verkar helt grym & jag är sååå himla glad att vi byter till henne! Speciellt om man jämför med det dagis hon är idag. Innan vi träffade dagmamman så hade vi ju inget att jämföra med, men nu känns det som om vi går från klarhet till klarhet & det känns så gött att Amanda bara har två veckor kvar på sitt dagis innan det blir semester för henne & oss. Visst, dagiset funkar, fröknarna är helt OK osv, men ändå, det där lilla extra engagemanget, det saknas om man jämför med dagmamman. Plus lite mer lugn & ro & omsorg - tror att Amanda bara mår gott av det.

• Piggelin1

Snaily - grattis till hämtad korv

• Piggelin1

Hmm, jag dödade nog tråden nu med mina utläggningar...

Hoppas att alla haft en bra midsommar iaf!

Nu ska jag hoppa i säng & läsa bok.

• Ore

Aaahh, äntligen har min älskade make lyckas fixa internet. Har varit stendött i två dagar nu, och jag skulle surfat runt och kollat massa grejer. Suck..

Hur som helst: GRATTIS till Vickan! Håller tummarna stenhårt för att lillpyret ska hålla sig kvar den här gången!!!

*Undrar hur det går för lappis*, håller tummarna där med!

Skönt att det inte var hjärnskakning som Livia fått, det lät annars litet så... Hoppas hon kryar på sig snart!

Har förresten fått höra att vår bebis ska få en kusin i februari, makens bror med blivande fru ska få en tvåa. Kul att de blir jämngamla, men ändå inte födda samma år (antagligen inte student m.m. samtidigt )

• Izzie

Grattis Vickan!!! Jag håller verkligen tummarna för att det går vägen den här gången! Det tror jag att det gör! Kram!

Stackars lilla Livia! Tur att det inte var hjärnskakning. Men penicillin för sår? Brukar ni få det? Här är det lögn att försöka få penicillin utskrivet. Man får mer el mindre vara döende innan man får ett recept. De är superstrikta pga resistenta bakterier...

Piggelin - Vad skönt att ni klickar så med en gång med dagmamman! Sånt är ju guld värt!

Snaily - Grattis till lilla valpen! Den verkar så härlig!

Passionsblomman - Trist med tanten! Hur länge har ni försökt? Hur gammalt är ditt barn?

Nähä, ska väl återgå till soffan nu när maken äntligen lagt på telefonluren. Vi hade köpt pizza och skulle sett en film, men sen ringde makens syster och nu känns det lite sent för att börja se en film. Det är trots allt jobbdag imorgon... Men lite zappande kan man ju hinna med innan läggdags iaf...

Kram o gonatt

Svar på tråden Livets stora och små frågor