• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • Telis

Åh men skit skit skit också, passionsblomman!! Många kramar!

• passionsblomman

Tack!

Förresten förstår jag precis vad du menar här ovanför med resa och graviditeten. Jag tror inte det är så konstigt. Upplevelsegrejen är nog rent biologiskt inte alls vad någon gravid behöver egentligen,om man bortser från hela "leva-som-vanligt-och-det-är-minsann-ingen-sjukdoms-inställningen" som råder i det här landet.

Det är då verkligen ingnet normaltillstånd , även om det är normalt att en kvinna bär ett barn. Man är de flesta dagarna i sitt liv INTE gravid.
    De dagarna man är det tycker jag man ska tillåta sig själv att följa vad kropp och själ säger till en. De snackar med en av en anledning.

Självklart kanske du känner annorlunda framöver, men det bästa tycker jag är att du har en sådär bra man, så ni knan tänka om helt om det är så.

• Tinga

Passionsblomman - åh vilken trist inledning på midsommarhelgen! Stor kram till dig!

Telis - nä, ett av problemen är ju att du inte har en aning om hur du kommer att må i slutet av augusti. Det är ju trots allt minst två månader tills dess, och då är du ju förbi den första trimestern, som brukar vara den värsta vad gäller illamående och trötthet. Den andra trimestern kallas ibland för "de hundra lyckliga dagarna", just för att man oftast mår väldigt bra då och om det blir så för dig är det säkert perfekt att resa då. Klurigt dilemma! Kram!

Koko - jag kollade lite på nätet på PO.P:s rea, och där fanns jeans i "slim fit"-modell. Kanske har du redan provat sådana till Conny, men annars kan det kanske vara ett alternativ.

• Ore

Passionsblomman: Trist med minus! Ta dig en nubbe du, med gott samvete! Men man hoppas ju litet att det var för tidigt att testa...

STORT GRATTIS till Roffes födsel, Frullan. Är det bekräftat att det blev en liten pojk, eller? Koko kan ju ha använt "arbetsnamnet" ändå... Väntar på att höra hela förlossningshistorian, när Frullan orkar!

Izzie: Uuuuusch vad otäckt med feberkramper på det sättet. Aldrig hört talas om det, men vilken panik jag skulle fått... *Ryser*. Tur att allt gick bra!

BS: Vilken liten busig rackarkatt ni fått tag på... Har ni någon leksak kissen gillar, som sysselsättning? Så kanske det blir mindre tid över för ofog... Kan också rekommendera blomspruta, men också säga att katter kan lära sig vad de inte får göra när någon ser. Vad de gör när ingen ser dem är en annan femma...

Telis: Jag hoppas och tror att du kommer må bättre i augusti! Illamåendet brukar för de flesta gå över efter vecka 12 ungefär, jag blev markant mindre illamående i vecka 13 och i vecka 14 var det bara någon dag jag mådde litet illa och vecka 15 var superbra! Så förhoppningsvis så blir det så även för dig, och er semesterresa kommer bli superbra! Fast det är ju såklart tråkigt att du inte känner för den just nu, förväntningarna inför en resa är ju också väldigt trevliga att ha...

Nej, nu har jag nog vilat tillräckligt (låg däckad i förkylning och feber igår) och ska ta itu med den städning jag skulle gjort igår, så att vi kan ha litet mysigt midsommarfirande på tumanhand här ikväll.

Ha en fortsatt trevlig midsommar!

• kängu

Passionsblomman- skit vad tråkigt Hoppas att du hade en bra midsommarafton ändå!

Här är det inga nyheter, lilleman trivs bra i magen. BF imorgon så vi får väl se hur länge han håller oss på halster
    Ärligt talat är det ganska skönt, jag och maken njuter av ledigheten, att sova ut, äta långa middagar... dvs allt vi inte kommer kunna göra så fort lillen tittat ut

Ha en fin fortsättning på midsommarhelgen tjejer!!

• passionsblomman

Jag hade en jättefin midsommarafton.

Fast jag önskar tanten kunde ta och komma nu om det nu ändå ska vara minus, så det slutar streta i magen.
    Här ska vi strax fortsätta vår sommartrekamp lilla familjen. Sonen vääääntar och väntar, men först ska far i huset ha sig en påtår av kaffet. Mor i stugan ska nog ocks ha en kopp.

Slapp ni regnet allihop?

Här klarade vi oss undan under lekar och dans på midsommarängen och under middagen. Senare på kvällen dock-SHIT vilka skyfall som kom! Det var fullstädigt osannolikt vilket vattenfall det blev.

• snaily

Halloj i stugorna!

Passionsblomman, fy vad trist med ditt minus! Hoppas du njöt av nubben iaf, kram!

Sweet - din beskrivning av Greklandsresa fick åtminstone mig väldigt osugen att åka dit

Men Telis - jag tror jag fattar vad du menar. Sådär kan jag känna ibland inför resor eller annat upplevande, trots att jag aldrig varit gravid... men så är jag ju lite konstig också.

Vi är i alla fall "föräldrar" nu! Det går inte att beskriva i ord hur underbar han är, så jag tänker inte ens försöka. Vi hade ungefär 1,5 timmars resa från uppfödaren till torpet där vi är nu, och första 20-30 minutrarna grät och ylade han hjärtskärande, men sen somnade han! Väl framme blev det lite stressat med en massa främmande människor (och så vi, också helt främmande som bara helt fräckt kidnappat honom från morsan!), så han har varit lite gnällig inomhus, men väldigt nöjd med att tugga gräs och pinnar och fötter utomhus Han verkar överlag vara ganska morsk och självständig. Enda problemet är mina föräldrar och deras bekanta som är här, som är ganska opsykologiska och behandlar valpen fel enligt mig och maken... men som tur är åker vi hemåt imorgon.

Nu sover han så gott i sin bur och jag ska äta lite lunch.

Ha en fortsatt härlig midsommarhelg alla!

• Fru E

Frullan-grattis till en liten Roffe som jag tror att du älskar mer än något trots ett e på slutet och inte a

Kängu-ja lika bra att passa på att njuta nu medan ni bara är två

Passionsblomman- inte roligt men minus I know men skönt att ha testat så du vet. Visst har du kört med vaggisar nu?? Vissa får sin mens senare av dem dvs du måste sluta med dem för att mensen ska komma......kanske det som gör att tanten inte kommit än

Vickan-säger som sweetan håller tummarna för att du får det resultat som det känns bäst med

Snaily-GRATTIS till att ha blivit hundföräldrar

Angående vin och kaffedrickande så säger akun bara att man ska undvika det efter själva behandlingen men dagen efter har jag fattat det som om att jag får dricka det.

Berättade för två av tjejerna om akun och de sa inte så mycket om det så vet inte riktigt om de tycker jag är helt knäpp som gör det.......vet att de är lite försiktiga med att fråga eftersom vi försökt ett år nästan.
    Annars klämde jag på tjekompisens stora mage i torsdags kväll helt fascinerande att känna när den lill* vände sig och rörde på armar och ben!!

Midsommar firade vi inne hos våra grannar vilket var nära och bra hem . Men fy vad det öste ner igår helt otroligt! Maken och jag var ute och plockade blommor när den andra skuren kom så vi var alldeles dyngsura trots paraply och regnjackor...
    Är lite småtrött idag men inte så farligt, får se vad det blir för aktiviteter....

• Telis

Snaily, om du inte har varit i Grekland förut så får du absolut inte tveka om att åka dit. Det ÄR alldeles fantastiskt!

Grattis till lill-Korven! Åh jag är så avundsjuk, det är verkligen otroligt härligt och fantastiskt att få hem en liten valp. Du lägger väl ut lite fler bilder sen?!

Passionsblomman, vad skönt att du haft en trevlig midsommarafton trots den eländiga inledningen. Jag håller med EA om att progesteronet mycket väl kan skjuta på mensen. Om du kan ha testat för tidigt kan du ju fortsätta med vaggisarna ett tag till, annars kan du sluta med dom och då borde mensen komma inom ett par dagar.

PB igen, ja det sägs ju ofta att det inte är en sjukdom att vara gravid och visst, det är det ju inte. Men nog sjutton kan man känna sig sjuk ibland.

kängu, nu kan det ju verkligen smälla till när som helst! Bra att du inte verkar känna någon brådska för man vet ju aldrig, det kan ju ta ett par veckor till men jag passar på att säga lycka till nu för säkerhets skull!

Svar på tråden Livets stora och små frågor