• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • fru AM

Nu ska jag gå o svimma i soffan ett tag. Har nog inte varit såhär trött sedan ... kejsarsnittet!

Hektor var vaken hela festen - sov nog sammanlagt en timma under dagen (mot vanliga 6 timmar ...) Artig kille!

God kväll! "Ses" imorgon!

• snaily

AM, det där lät ju supergott! Kul att det blev så lyckat!

BS, ahaa jag förstår, tack! Hoppas kissens tass är bättre... bra läkkött på de där små iaf!

Frullan, hoppas verkligen att du får något bra ut av morgondagens psykologbesök!

Kunde inte hålla mig, har slängt in två nya bilder på korven i mitt bt-galleri.

Omröstning - hur många tycker han är sötare än en genomsnittlig människobebis?
    Tur att jag gillar valpar så mycket, om vi aldrig lyckas bli med barn ska jag bli galen hunduppfödartant!

• Lapinette

Telis - OM jag mot förmodan skulle bli gravid så ska tänker jag baske mig ha en superhärlig graviditet à la Cissi. Åker ju till Kalifornien i typ vecka 8.

AM - Lät supergott! Ska lägga tilll receptet i min BT receptbok (som kommer att ges ut om ett par år ).

• Oupsie

Snaily: Korven är ursöt! När är det han ska flytta hem till er?

Såg att ni diskuterade bäddar och valptänder för någon dag sedan. Jag tror aldrig att man kan veta vad valpen bestämmer sig för att tugga på. Vissa gillar bia-bäddar, andra gillar tofflor. Vissa valpar tuggar snällt på leksaker och tuggben. Vår hund tuggade gärna på saker men just sin säng har hon låtit bli. Vi köpte en sån där plastsäng som man lägger en dyna/filt i bara för att vi blev varnade att de kunde tugga på mjukare bäddar. Vi köpte en sådan här kudde från Ikea www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40114537 och toffsarna i hörnen tyckte hon var smaskiga att tugga på...

Jag har en fråga till dig Snaily, tycker du att man bör ha cortison hemma under sommaren, med tanke på risken för ormbett/insektsbett? Vissa säger att man ska, medan andra säger att det inte spelar någon roll utan man ska se till att komma till veterinär så snabbt som möjligt istället.

Förresten, för att bli uppfödare så måste man nog vara lite galen, eller så kommer det med tiden Bli inte lika galen som "vår" uppfödare bara...

Lapinette, om du blir gravid? Är du inte rent tekniskt redan gravid? Håller tummarna för dig hursomhelst . Trevligt med en Kalifornienresa. Jag vill också dit... Ska ni åka runt och se er omkring?

BS: Stackars kise, men det går förhoppningsvis över tills imorgon.

Man blev ganska sugen på mat när man läste AM:s meny. Smaskens

• sweetstreet

Å Lappis!!
    NU håller jag så många fingrar och tår att jag nog inte kan jobba ordentligt...!
    Jättebra att du fick en finfin blastocyst! Förstår din oro över den tomma frysen, men jag tycker din maken har ett bra förslag. Försök att inte tänka på det nu utan se hur detta går. Självkalrt hoppas jag som en toka på att det ska gå vägen för er denna gången!!!!!!

• sweetstreet

Ang djurförsök så är jag faktiskt inte emot. För mig handlar det om VAD man gör och VARFÖR.
    Så beaglarna på läkemdelsföretaget om FuLLan nämner tycker jag egentligen itne är så så fruktansvärt hemskt trots allt. Jag vet att OM man testat t ex neurosedyn på hundar (på den tiden det begav sig) så hade den s k neurosedynskandalen aldrig inträffat! Detta eftersom man då enbart testade på möss och råttor.
    Och för egen del känner jag att säkra läkemedel kommer först. Faktsikt. Visst det kan låta hemskt men så tycker och känner jag. När jag var gravid var jag supernoga med att ta reda på om de läkemedel man ev skulle ta var ok att äta som gravid. Att som i neurosedynfallet TRO att man var säker men sedan få en kanske gravt handikappad bebis är något jag tycker är fruktansvärt. Faltiskt mer fruktansvärt än att man testar mediciner på hundar. Jag ahr även besökt denna avdelning och vet att hundarna har det bra. Jag tror tyvärr att det finns hundar eller andra sällskapsdjur som har det värre hos vissa privatpersoner. Faktiskt. Så näe, jag är inte emot djurförsök. MEN självklart tycker jag att alla sådana måste ske under drägliga förhållanden och med ett regelverk som ser till att man ändå ser till djuren också.

Jaja, nog om detta....

Jag har ju t ex själv hållt på mycket med möss så ja, det kanske säger något om min syn på forskning och djurförsök....

Nu ska jag sova.

• Telis

Hahaha, lycka till säg jag bara, Lappis!

Sweet, du har aldrig haft en beagle hör jag...

• Telis

Ja, just det snaily, jag räcker upp armen! Korven är definitivt sötare än vilken människobebis som helst!

Svar på tråden Livets stora och små frågor