• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • BrudSommar2006

Nenne, ingen kattsand är lika bra som pelletsen men bara det fungerar så får jag stå ut!

• Telis

Det jag vänder mig emot är *plågsamma* djurförsök. Kan man testa *livsviktiga* saker på djur utan att dom lider (och då menar jag även psykiskt) så är väl det okej. Men det är faktiskt många, många gånger möjligt att forska utan att blanda in djur. Metoderna för det har gått fram jättemycket sedan neurosedynskandalen. Dessutom är det faktiskt så att 50% av alla djurförsök misslyckas med att förutse vilken påverkan preparatet har på människor. Tiotusentals djur dör alltså helt i onödan bara i Sverige.

Det som behövs är inte fler djurförsök utan mer forskning på att hitta ännu fler djurfria metoder och att viljan finns att inte använda djur. Läs gärna mer på www.forskautandjurforsok.se

• BrudSommar2006

FruLLan, ja din BM verkar verkligen hemsk! Min var ju snäll, bara förvirrad plus att hon inte kunde någonting alls!

• Telis

Jag skulle också vilja veta det där med föräldrapenningen, när sätts den egentligen? Är den då man börjar ta ut den eller är det sex månader innan? Jag jobbar deltid nu men skulle kunna gå upp till heltid, måste jag i så fall göra det redan nu eller kan jag vänta till typ månaden innan jag ska börja plocka ut föräldrapenning?

• nennesjuttioåtta

Vi ska ju åka bort på midsommar och då ska Nancy vara med, hoppas hon trivs bättre i bilen den här gången så hon slipper bli hes!

Telis
    *gör vågen*

• passionsblomman

Också sant, så länge man inte fått nytt jobb. Då baseras den på nya SGI´n

Som tur är! Jag hade riktigt usel sgi för jag jobbade på j***a 7-11 innan jag fick barn och eftersom ja sedan var sjukslriven även efter barnets födsel blev det sambon som tog f-ledigt under väldigt lång tid.

Jag har därmed ahaft sparade dagar ända till NU faktiskt, och min f-peng har bara ökat och ökat under mina floristår.
    Nu får jag fasen ut mer än jag tjänade på 7-11.

En anledning så god som någon att verkligen ifrågasätta en läkare som i februari sa att jag borde förstå att BARN kunde jag ju inte tänka på nu när jag inte har ngt jobb!
    Han ssa vidare att jag måste förstå att barn inte är ngt man bara skaffar hur som helst och att det ommer en tid efeter den mysaga gravididiteten också!

Åh, vilken idiot!
    Detta säger han till en snart 40 årig kvinna som redan har en 8-årig son men som är jätteledsen över den sekundära barnlösheten...
    -Nä, jag förstår ju inte alls vad ett barn innebär och jag skaffar nog bara ett nu, för att jag är lite arbetsskygg!

Jag kommer om det tar sig och vi får ett barn till ha VÄLDIGT mycket bättre ekonomi än vi hade med första, om det nu skulle vara hans argument för vad man borde och inte!

muggles skrev 2009-06-15 10:18:25 följande:
    Kängu: klurig fråga, jag vet inte. Skulle tro att din SGI sätts den första dagen du plockar ut f-pengar? Dvs om du plockar ut en dag i höst så sätts nivån då (grundat på din inkomst 6 mån innan el vad regeln nu är). Har du inte tänkt plocka ngt alls första året? När barnet är 1 år måste ni plocka 5 dgr/vecka för att behålla SGI:n.
  • BrudSommar2006

Telis, ja det låter rimligt, jag är inte så insatt inser jag.

Hur var det, hade någon hittat ett gott vitt alkoholfritt eller finns inte det?

• kängu

BS- Jag har haft två olika BM under grav. (pga flytt), och bägge har varit förvirrade, och jag har ofta varit mer påläst än dom. Jag gillar den jag har nu jättebra, men hon har kanske inte tillfört jättemycket info om saker jag har undrat över. Men det är ju ett stort område, och inte jättelätt att hålla sig påläst på allt- menar inte att kasta skit på barnmorskor!!!

• Lapinette

Ore så du har varit i Finland. Tinga var ju även över, Helsingfors.

BS, Frejis och kängu - gällande svärmor ! Svärmor kommer på onsdag och stannar t o m torsdag i nästa vecka och visst hon var här senast när vi gjorde vår tredje IVF. Vet inte hur hon lyckas tajma in detta men hon hann bara åka i december så fick jag min blödning. Och visst, hon har varit här rätt mycket och sett det mesta. Det vi bl a har hunnit med är "under Stockholms alla broar", jazzbrunch på Södra Teatern, Sandhamn, Trosa, Stendörren. Sen har hon ju självklart varit på Skansen, Vasa och flera av stadens museum. Det jag har skrivit upp på min lista inför detta besök är Junibacken, Liljevalchs, Hagaparken, Sigtuna + Skokloster.

• nennesjuttioåtta

Jag skulle gärna vilja ha BlivfruL som BM Men det blir nog svårt.

passion
    WHAT?!?! Var träffade du den läkaren?!?! Hade han en mottagning i ett cornflakes-paket (där han hittade legitimationen)??

Svar på tråden Livets stora och små frågor