• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • passionsblomman

Helt rätt. Så fort du får ändrad inkomst ocså får du ny SGI och därmed ny f-peng.

kängu skrev 2009-06-15 10:15:11 följande:
    Förresten, lite OT: Visst baseras föräldrapenning på den inkomst man haft en viss tid (6 månader eller vad det är) innan man börjar ta ut den?? Jag tror inte jag kommer plocka ut någon FP nu, för jag får ju ändå nästan inget ( så är det när man skaffat sig en utbildning och blir med barn direkt, suck). Tänkte istället spara den tills senare (eller att maken kan vara hemma lääääänge). Men om jag vill plocka föräldrapenning om t.ex. två år, så baseras den väl på inkomsten jag har då, och inte inkomsten jag hade när jag födde barnet?Jag vet att jag kan ringa försäkringskassan o fråga, men tänkte att det säkert är ngn av er kloka kvinnor som vet
  • BrudSommar2006

Muggles, angående BM så har jag för mig att jag kände så redan förra gången, att jag var inte särskilt orolig för något, jag tyckte att jag var hyfsat påläst, och det var ju ändå inte hon som skulle ha hand om förlossningen som ju var det viktigaste ändå så jag brydde mig aldrig om att byta. Fast jag tänker också att det ska mycket till för att jag ska råka ut för någon som är sämre än den jag hade sist!

• muggles

Kängu: klurig fråga, jag vet inte. Skulle tro att din SGI sätts den första dagen du plockar ut f-pengar? Dvs om du plockar ut en dag i höst så sätts nivån då (grundat på din inkomst 6 mån innan el vad regeln nu är). Har du inte tänkt plocka ngt alls första året? När barnet är 1 år måste ni plocka 5 dgr/vecka för att behålla SGI:n.

• nennesjuttioåtta

Vi har Pussys kattsand och jag tycker den är skitbra (hahaaa!)! Klumpar sig bra och dammar inte särskilt mycket och framförallt luktar den inte heller nämnvärt. Och Nancy är nöjd och gör det hon ska där hon ska.

• Fru FruLLan

Nenne: Låter som härliga planer för kvällen
    Här färdknäpps det på kvällarna, men inte för att JAG har så stor lust kanske utan mest för att peta ut roffe. Men... utan resultat kan sägas.
    Nåja, maken får ju ett visst resultat

Angående björnparken så
    URS
    fyyyy
    jag har totalvägrat åka till någon djurpark alls sen mellanstadiet. Jag mår så sjukt dåligt av att se instängda djur. Det är verkligen inte värdigt. Jag bara gråter. Tror dock att jag ecentuellt skulle kunna ge kolmå¨rden en chans för jag har hört att djuren på "savannen" där iallafall har det liiiite bättre.

men annars så går djurparker bort.

BS: Ni får jobba med kattlådan. Som nån sa, lyft dit kissen så fort det ser ut att behövas. Krafsa åt den med ena tassen också så det fattar. Jobba.
    och byt BM om hon inte är bra!!!!
    Önskar för allt i världen att jag hade bytt min tidigt i våras...

Nåja, nu måste jag snart dra, hoppas psykopaten är bra.

Angående vagnen så blev det en urban jungle, jag tycker dom är lite smidigare än babyjoggern så det var en sån jag ville ha. Köpte dock en begagnad men den var knappt använd och superfin så det känns kanonbra faktiskt!

Nu ska bara roffe komma så vi har nån nytta av den

Nåja nu har jag bråttom
    ses sen!

Just det AM:
    Näe otroligt nog så hade jag inte uvi. Fattar ingenting...

• BrudSommar2006

Muggles, nej, vi har inte börjat potträna än för Iris vägrar. Varje gång man föreslår att hon ska prova att sitta på pottan skriker hon NEJ! INTE POTTAN! och blir jätteupprörd så där kommer vi ingen vart just nu. Det har hänt att hon har sparkat och bråkat så på skötbordet att jag inte fått på henne någon blöja och då satt nere henne på golvet utan och då har hon sprungit ut i hallen och hukat sig och kissat men det måste ha varit traumatiska upplevelser, tror att det har hänt två gånger, för nu pratar hon ofta om att man inte får kissa på golvet! Jag blev inte ens arg så jag förstår inte alls.

• Ore

Puh, läst ikapp nu...

HURRA för en topp-blastocyst till Lappis. Synd att det inte blev något mer till frysen, men det här måste vara "creme de la creme" av alla eskimåer. Håller tummarna!

Frejis: Skönt att höra att det inte gör lika ont längre.

BS: Trevligt att pälsbollen kommit hem, och skönt att den inte hade en allvarlig tass-skada. Håller med om att du ska byta BM om du inte fått en bra...

Frullan: Hoppas psykologbesöket går bra, att du får bra hjälp!

AM: Häftigt med babyvernissage Lät som en trevlig lista med plockmat. Ska försöka komma ihåg att spara ner den när jag kommer hem.

Ego: Är supertrött, har varit i vårt östra grannland och tävlat i helgen... Sista tävlingen för ett tag. Sovit har jag dock inte gjort så mycket som jag borde... Får se hur länge jag orkar hålla ånga uppe.

• kängu

Muggles, Aha, så om jag plockar någon FP nu så är "nivån satt"? Även om jag sedan börjar jobba och därefter plockar ut FP igen?
    Jag och maken kommer nog varva lite att vara hemma, beror på hur det blir med jobb för mig och så. Kanske kommer plocka några dagar FP i sommar, men inte mycket. Är ju ärligt talat inte så mycket idé när man får så lite pengar, då känns det bättre att spara dagarna...

• nennesjuttioåtta

Ore
    hur gick tävlingen då? Herrejösses, du är ju värre än ACO!

Svar på tråden Livets stora och små frågor