• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • start september

Och anledningen till att jag läste på om GBS överhuvudtaget var just att AM skrivit om det i tråden för längesedan. Vad gjorde man utan er

• BrudSommar2006

FruLLan, inte tror jag att en urinvägsinfektion så här sent i graviditeten kan leda till fosterskador? Trist att det inte fungerade med färdknäpp men jag har ju hört rätt många som försökt med det och inte lyckats så jag tror inte så mycket på det som metod om det inte är dags ändå och det hela råkar sammanfalla. I så fall kanske det kan skynda på förloppet lite. Hoppas att du slipper gå över och vänta i alla fall!

Koko, aha, så du hittar till Veddesta! Jaja, det ska väl inte vara så svårt. Hon som har kattungarna har en katt/hundtillbehörsaffär i centrum där så hon ska ta med sig honom dit så att jag kan hämta honom på dagtid medan hon fortfarande är på jobbet, vi är två som ska komma och hämta ungefär samtidigt så han blir inte ensam fram tills dess.

• BrudSommar2006

FruLLan, din BM påminner mig om min jag hade! Totalt icke kompetent! Fast då brukade jag tänka att det ju är tur att hon inte är på förlossningen i alla fall, så att när det verkligen gäller så kommer jag inte att behöva ha med henne att göra...

• Telis

Oj, Passionsblomman, där borde nog Nenne kunna hjälpa till. Jag kom bara på ett (som inte redan hade sagts).

• Fru FruLLan

Håller heeeeeelt och hållet med om att min BM suger så jäääävla hårt.
    Jag bytte ju från en super gullig tant på mama mia söder till den här.
    Vilken jääävla miss kan jag säga.
    saknar min förra bm så enormt. Jag vet att jag hade mått annorlunda med henne! hon var skitbra.

Men jag bytte ju för jag ville vara säker på att få föda på sös under en period när det är otroligt fullt på förlossningen. jag tror att det var fel tänkt så här emd facit i handen. Men men

Jag går ju nu på sös egen mvc. Vet flera som går där och är super nöjda, men de har ju inte min BM.
    Det nog just henne man ska akta sig för!
    KLÅPARE!!!!!

• fru AM

Det är ju jättebra att tråden och alla ni i den finns - men lite läskigt att inte sjukvården/mödravården kan sköta det den ska utan att man ska behöva ha en halv doktorsexamen och en massa googlingstimmar i ryggen så man kan berätta för dem vad de ska göra o vilka prover som ska tas!

• passionsblomman

Jag är övertygad om att Nenne har mins en kryddstark variant att bidra med!

och din är rolig också!

Åh, jag älskar ordvrängerier, dialekter och uttryck!

Telis skrev 2009-06-11 12:50:25 följande:
    Oj, Passionsblomman, där borde nog Nenne kunna hjälpa till. Jag kom bara på ett (som inte redan hade sagts).
  • Fru FruLLan

BS
    Nej man ska ju ha otur
    Men den risk för fosterskador som sker vid uvi kommer från förlossnignen vad jag uppfattat. Så det är just vid slutet som det kan vara farligt.

• Fru FruLLan

Håller helt med dig AM.
    Det är ju inte MITT jobb att hålla koll på allt,. det är vel edt BM är till för? man ska ju kunna lita på henne tycker man. Men min missar det mesta.
    Som att jag måste ta extra blodprov för att jag är rH negativ...

• _koko_

telis - Det är så stort det här så jag vet inte var jag ska ta vägen!!! Lova att du kommer och lunchar i morgon nu!

Min dijonkyckling är ett urgammalt arlarecept, igår upptäckte jag att det gick utmärkt att ta frysta kycklingilféer vilket gjorde ÄNNU enklare!
    Såhär gjorde jag igår:
    Lägg 3 kycklingfiléer i en ugnsform. Rör ihop 2dl grädde, 1dl creme fraiche, 1,5dl mjölk, lite citronsaft, 1-2 msk dijonsenap, lite maizena, salt och vitpeppar och häll över kycklingfiléerna. In i ugnen på 200 grader ca 60 minuter (med frysta filéer). Servera med ris och sallad.
    Observera att jag höftade mängderna igår, så de måtten jag angav här är ganska ungefärliga... Man kan ta det man har hemma helt enkelt.
    Ingen hälsokost direkt, hahaha...

Svar på tråden Livets stora och små frågor