• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • Lapinette

Ha, ha... nej, Essingen var det inte. Fast där är ju också fint ... och dyrt! Vi har kollat på lägenheter där innan vi köpte vår och just bruset från Essingeleden var rejält störande.

• fru AM

Frullan: Jag hade GBS-uvi:er två eller tre gånger under graviditeten med Livia. Sista gången jag testade positivt för GBS var via ngt snabbtest på förlossningen faktiskt. Så det blev dropp och sedan övervakning av Livias andning första dygnet.

HAr man haft GBS med först barnet så får man tydligen dropp under nästa förlossning också sa min BM, just för att det är så vanligt med återfall.

Man har ju oftast NÅGOT symtom på UVI (så kängu - om du inte haft något symptom så ska du nog inte behöva oroa dig, men prata med BM för sinnesfridens skull). Symptomen på UVI under graviditet behöver inte alls vara som vanligt utan "bara" visa sig genom t ex väldigt mycket sammandragningar. Precis så hade jag med Livia: inga symptom utom just väldigt ofta och onda sammandragningar (kunde få det t o m när jag låg och läste i sängen och alltså int ansträngde mig alls)

Frullan du frågade om vagn: vi kör ståbräda för livia (ibland), alternativt varsin vagn när vi är ute och hasar på stan på helgerna. Men jag har ju inte börjat hämta/lämna på dagis än (pga snittet) så jag vet inte hur det funkar egentligen. Maken går med livia till o från dagis m hj a paraplyvagn eller så åker de cykel. Är nog sugen på en dubbelvagn Baby Travels i såna fall - till i höst. Ståbrädan lär ju INTE funka i snön i alla fall.

• Fru FruLLan

Men lappis
    NU skriver jag precis som de andra!!!!
    KÖP det var ju kanon, super satans attans skitttttfint!!!

Det gäller tydligen att titta på rätt hus

Vilken mysig och lummig trädgård och inte alls så ytte pytte liten som jag tycker att de brukar vara i närförorterna.

• Lapinette

250 meter till t-banan och 14 min in till T-centralen ... I know men vi ska inte köpa och maken är inte alls med på noterna.

• _koko_

FruLlan - Men, din BM borde anmälas!!

lappis - Instämmer, huset var väldigt fint! Inser verkligen hur dåligt planerat vårt hus är (fast vi älskar det!), när man kan klämma in 3 lagom stora sovrum på samma boyta som vi har 2...

Dagens lunch: Låda! Dijonkycklingen som jag nämnt tidigare i tråden, MUMS!
    Lappis - Påminn mig om ditt recept, har glömt den hemliga ingrediensen?

• Fru FruLLan

AM
    aha så man KAN snabbtesta på förlossningen.
    Där sprack ju min teori.

Tänk jag har helt totalt glömt bort att du någonsin skrivit att du hade GBS med Livia. konstigt.
    Men vad skönt att allt gick bra med henne och andningen osv.

Precis såna konstiga sammandragningar har jag också! När jag ligger helt stilla och vilar. SEn har jag molvärk, huggande på ena sidan och illamående. Alla tydligen väldigt vanliga symptom på uvi just under graviditet.
    fast inte enligt min BM då....

• fru AM

Dagens lunch: Vegetarisk lasagne från frysen.

Nu antecknar intresseklubben så pennorna glöder.

• Telis

Tack för alla grattis både här och på sms!! Det gick som sagt jättebra, hon hann knappt köra upp den där VUL-grejen innan hon sa grattis och att allt såg perfekt ut. Och min lilla söta make började nästan gråta! Hon sa också att det bara var en därinne - puh.

Vi fick också reda på att dom tre frysisarna är våra och att dom får vi sätta tillbaka inom fem år (oavsett min ålder alltså). Jag bara stirrade på läkaren och min man när dom började prata om att vi kanske hör av oss om ett år eller så och vill tina ett syskon. Snacka om att gå framtiden liiiiiite i förväg.

Lappis, ooooooh vilket hus!! Vi måste väl också börja fundera på att flytta men över fem mille blir för häftigt, annars skulle jag lätt kunna tänka mig att bo i det området och i ett sånt fint hus.

Ore, grattis, grattis till att allt såg så bra ut på RUL:et!

Nenne, jag är så glad att ni får komma igång med ett äggplock direkt efter semestrarna! Hoppistuds!

Och jordgubbarna är verkligen exceptionellt goda i år, det måste ha varit riktigt jordgubbsväder eller nåt.

Televinken blir helt perfekt!

koko, dijonkyckling?! Berätta genast mer!!

• Lapinette

Absolut ... skriver för fullt! Är hungrig och brukar normalt gå på lunch innan 12.00 men är snäll och inväntar kollega som inte får äta (tandläkaren) förrän 12.30.

koko - något sött ... honung.

Frullan - skit vilken dålig BM du fått tag på. Hoppas hon är verksam utanför stan någonstans eller så för du inboxa hennes namn så man undviker henne OM, UTIFALL, ATT ... jag skulle behöva en BM en dag.

• Lapinette

Telis - vad rörd jag blir när du berättar om besöket och Telis mannen som nästan börjar gråta. Åhhhhh!!! F'n, vad underbart! Stor KRAM till er båda!

Svar på tråden Livets stora och små frågor