• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • Ore

Frejis: Usch vad ont det måste djort när morfindoser inte hjälpte tillräckligt. KRAM till dig! Skönt att myomet flyttade sig i alla fall, och hoppas, hoppas att det stannar på något avskilt ställe där det inte ställer till problem. Dagarna tickar på i alla fall, och blir till veckor, och alla veckor den kan stanna i magen är ju bra för lilla knytet

Snaily: Trist med jobbet för maken, men förhoppningsvis vänder det. Förstår att ni inte vill flytta om ni redan har flyttat mycket och trivs bra där ni är. Hoppas på att det kan bli läge för maken att vara pappaledig om drygt ett år eller så

BS: Jobbigt med illamående, hoppas att tabletterna hjälper dig att hålla det i schack så att du slipper bli inlagd igen.

Tack för gratulation, Telis! Det är faktiskt jag som fyller, men inte förrän på onsdag. Däremot så har jag faktiskt namnsdag idag

Ädelost: Måste ju erkänna att av mögelostar så är det bara brie-ost som verkligen faller mig i smaken. Och kvibille grädd-ädel i mat... Så det är brieosten jag saknar, men jag har ju fått AM:s recept där det var brie i, så den kommer det bli när suget blir för stort. Är dock 100% säker på att maken INTE kommer gilla den, så jag sparar den tills syster kommer på besök.

Muggles: Hoppas du gillar Grythyttan - riktigt mysigt ställe... Har dock inte hunnit besöka gästgiveriet, bara vandrat förbi. Men det blir bröllopsmiddag och övernattning där i höst, för min del...

Cravings: Har inte märkt något sådant över huvud taget... Ganska praktiskt, faktiskt.

• passionsblomman

Lapinette: fy 17 vad dryyyygt!

Annars kan man ju vanligtvis styra över sitt liv i rätt hög grad. Men detta, som ju faktiskt är bland det största, nä inte det!
    Vi har ganska nyss påbörjat hjälpversamheten efter alla de här årens "det blir när det bir" och vaknat upp ur "jaså det kanske inte blir nej.." så det är nytt och mtumlande med alla hormoner och hela killivitten.

• Lapinette

passionsblomman - jag trodde dock att det kunde ta tid eftersom jag är "lite gammal" men nog hade jag hoppats på att slippa IVF'er och självfallet så har jag trott/tror att det någon dag ska fungera. Inget fel varken på mina ägg eller på makens simmare. Får superbra resultat vid IVF'erna men inget som vill stanna . Så jäkla drygt och jobbigt varje månad när mensen kommer.

Och visst är det frustrerande att man inte kan styra över detta. Är van att lyckas med det jag satsar och försöker att nå/få men i den här frågan spelar det ingen som helst roll.

• Frejis

Säger som Brudsommar när det gäller olika ostar som Telis nämnde: har i princip ingen aning vad de står för eftersom jag aldrig har ätit dem. Känner dock igen namnen eftersom jag köpt dem till andra ostälskare i familjen.

Det går ju att ha mögelostar i sås Telis om begäret blir för starkt

Brudsommar - det är kanske en kille som du väntar den här gången? Ska bli spännande att se.

A M - de kan inte göra något förutom smärtlindring. Att operera under en pågående graviditet gör man inte eftersom det finns stora risker att graviditeten avbryts. Vad jag förstod kommer smärtan från myomet att komma tillbaka senare eftersom livmodern fortfarande växer, men det får vi se. Som läkare sade, kommer de att plocka ut barnet i förtid när det går om jag får så ont igen. Men det handlar om minst tio veckor eller så

Just nu är det rätt bra, börjar återhämta mig (hm, får se vad natten har med sig...) och har till och med kunnat gå ut och fika med maken på Drottninggatan. Tur att han övervakar mig för att jag sedan vill lura iväg honom vidare till Kungsgatan så sade han nej och vallade mig tillbaka hem.

Välkomna hit Passionsblomman och Panzerfaust! Säger som Lappis, det finns ingen logik i den här skaffa barn processen. Ibland är det bra, men ofta är det urdåligt. Hoppas att det ändå kommer att fungera för er.

Telis igen - Hm, du kan faktiskt göra en hel del, till exempel äta lunch med mig nästa vecka

Ore - inga cravings, det låter bra. Grattis på namnsdagen! (sparar övriga gratulationer tills på onsdag)

Ni skriver rätt mycket under tiden jag hållit på med det här inlägget. Nu postar jag för annars blir det aldrig klart.

• passionsblomman

Lite gammal-
    Exakt hur gammal är man då då?

Ja, när man är en självständig och driftig person så är detta frstrerande.

Det är väl bara att fortsätta hoppas och så får man hänga med livet och se vart resan bär.

Lapinette skrev 2009-05-30 18:11:11 följande:
    passionsblomman - jag trodde dock att det kunde ta tid eftersom jag är "lite gammal" men nog hade jag hoppats på att slippa IVF'er och självfallet så har jag trott/tror att det någon dag ska fungera. Inget fel varken på mina ägg eller på makens simmare. Får superbra resultat vid IVF'erna men inget som vill stanna . Så jäkla drygt och jobbigt varje månad när mensen kommer. Och visst är det frustrerande att man inte kan styra över detta. Är van att lyckas med det jag satsar och försöker att nå/få men i den här frågan spelar det ingen som helst roll.
  • Lapinette

passionsblomman - när det gäller att göra barn så är ju 35 år en ganska avgörande ålder för kvinnan. Jag hade passerat den åldern när vi startade våra försök.

• Lapinette

Frejis - tur att din make övervakar dig så du inte ger dig ut på för tuffa strapatser.

• passionsblomman

Ja, det är så sant som det är trist!

jag är 38, så det blev en väldig fart när jag väl fick ändan ur och ringde den där kliniken.

Lapinette skrev 2009-05-30 18:16:47 följande:
    passionsblomman - när det gäller att göra barn så är ju 35 år en ganska avgörande ålder för kvinnan. Jag hade passerat den åldern när vi startade våra försök.
  • Frejis

Lappis - kommer det att bli FET nu i juni?

• Lapinette

passionsblomman - jag har precis (för någon vecka sedan) lämnat år 38 bakom mig.

Frejis - japp, FET är anmält och ska göras om typ 10-14 dagar. Ska börja kissa på sticka (tjohoo, vad skoj .. NOT) typ på onsdag.

Svar på tråden Livets stora och små frågor