• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Kajsalisan

hahaha..Du har en poäng. Tycker vår präst kom med den bästa kommentaren när vi frågade snällt och berättade att vi hört att Svenska kyrkan inte gjorde så pga att brudparet ska gå in i äktenskapet tillsammans osv. "tjaa. det är väl inga problem, det viktiga är ju att ni går ut tillsammans i äktenskapet.. För det ska ni väl?!" Och joo det ska vi.

Men samtidigt får man ju respeketera att kyrkan och prästen säger en sak. Finns ju alternativ så som borgeligt. Är bara synd att massa andra förståsigpåare ska tycka massa.. Även OM man gifter sig borgeligt.

• Lady o Lufsen
    möklintabröllop skrev 2009-04-19 19:52:09 följande:
    Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    SVAR: Jag blir definitivt inte upprörd!!
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen.
    SVAR: ABSOLUT!!!!!
    Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    SVAR:Det gjorde våran präst också....trots att jag inte skulle bli överlämnad av min far så tyder det på en annan syn...
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det.
    SVAR: Vad trist!
    Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen.
    SVAR: Det heter ju egentligen inte brudskål utan "VÄLKOMSTSKÅL"
    Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld.
    SVAR: Såvida man inte är oskuld då
    Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.
    SVAR: Absolut, helt sant!
  • Lady o Lufsen

OJ, vad konstigt att mina svar hamnade inom ditt citat??

Nåväl.....ni får låsa igenom mitt ovanstående inlägg för att- om intresse finns- se min ståndpunkt!

• passionsblomman

Om du efter alla de inläggen i den tråden inte förstod vad det är som gör många upprörda, är det nog ingen idé att upprepa de orsakerna...

Det är ju främst två orsaker att man inte gillar det,
    dels att man inte gillar när brudar tror att Svenska kyrkans gudstjänstordning är något man möblerar med som man vill-det gäller ALLA saker som innebär att man int respekterar att det är en gudstjänst och inte en show.

Den andra ståndpunkten är ju att man inte vill ha in NYA inslag som är bakåtsträvande i sin symbolik, när man äntligen blivit av med en del, som tex att alla brudar numera FÅR ha kyrkans brudkrona utan att vara oskuld etc.

Nog måste du ha haft chans att förstå de två aspekterna om du läste argumenten?

Jag trro du bara ville ha medhåll sist när du fråågade om din son kunde leda in dig. Det fick du inte. Flera av oss tycker det verkar helskumt och undrade varför iallsindar du vill det?
    det svarade du inte på utan försvann från tråden efter att ha påstått dig påhoppad.

Nu har du startat en ny tråd där du i trådstarten uttryckligen frågar VARFÖR folk blir så upprörda..
    ..är du säker på att du verkligen vill ha svaren, eller vill du bara vara arg?

• Ingan

TS, Jag håller verkligen med dig! Det finns säkert både en och två brudar som förkastar brudöverlämning men som inte har något problem med att ha vitt på sig trots att de inte är oskuld -Observera att jag inte har några skriftliga bevis som stöder detta antagande! Det tycks vara okej, enligt somliga, att tolka om vissa seder, men inte andra!

• passionsblomman

Vit klänning står inte för oskuld. Det började som ett skrytmode bland överklassens kvinnor för att visa att man hade råd att köpa en klänning för att använda exklusivt för en enda dag.

Innan dess gifte man sig i svart, vilket var högtidsdräktens färg. Man firade sedan alla livets högtidsdagar i den och begravdes också i den.
    Utöver det var folkdräkt vanligt.

vad gäller brudöverlämning kan man knappast tolka om något som kommer NYTT till landet, då det aldrig varit sed här med överlämning. det handlar alltså i det fallet om att TA BORT den gamla goda sedan att mnan och kvinna går tillsammans och byta ut det mot att kvinnan ska gå med sin far.

Ingan skrev 2009-04-19 20:21:23 följande:
    TS, Jag håller verkligen med dig! Det finns säkert både en och två brudar som förkastar brudöverlämning men som inte har något problem med att ha vitt på sig trots att de inte är oskuld -Observera att jag inte har några skriftliga bevis som stöder detta antagande! Det tycks vara okej, enligt somliga, att tolka om vissa seder, men inte andra!
  • Lady o Lufsen

Jag vill verkligen inte ge mig in i denna diskussion men jag kan inte låta bli
    Har själv aldrig varit på ett bröllop (och jag har varit på många, många, många genom mina år) där bruden valt att gå in med sin far/mor/bror/son...bara bröllop där eventuellt en syster eller dotter varit tärna...

...men om brudöverlämning aldrig har varit en svensk sed- varför väljer man då att se den som något kvinnoförnedrande och inte som en vacker, välgenomtänkt gest bara för att det ses som det i vissa andra länder/kulturer?

• Lady o Lufsen

Förlåt ...däremot så har jag varit på ett bröllop där brudgummen valt sin far till best man just för att fadern betydde mest av allt i hela livet för brudgummen...den brudgummen och fadern var Svenska...
  • Hemlig2009

Så om vi tar hit en sed ska vi ändra symboliken i den? Hur går det ihop? Och vem bestämmer att det här i Sverige inte har samma betydelse som där den kommer ifrån?

Som att fira jul men att säga att det är pga det då var dagen då Elvis sjöng sin första sång.

Och denna symbolik är ju så himla tydlig, jag fattar inte att ni vägrar se det?! En man för (leder, ännu hemskare ord) sin dotter i handen fram till hennes blivande make. En förmyndare till en annan. Och detta vill vuxna kvinnor som redan bott ihop med sin sambo i typ 5 år och har 2 kids med honom göra? Jag begriper inte ett dugg. Vad vill man visa egentligen den dagen?

Jag hade tyckt det var så mycket mer romantisk och så mycket finare att detta par som varit med om både med- och motgång, uppfostrar 2 barn tillsammans nu kommer in som blivande brudpar. Vackert!

Lady o Lufsen skrev 2009-04-19 20:34:46 följande:

Jag vill verkligen inte ge mig in i denna diskussion men jag kan inte låta bli Har själv aldrig varit på ett bröllop (och jag har varit på många, många, många genom mina år) där bruden valt att gå in med sin far/mor/bror/son...bara bröllop där eventuellt en syster eller dotter varit tärna......men om brudöverlämning aldrig har varit en svensk sed- varför väljer man då att se den som något kvinnoförnedrande och inte som en vacker, välgenomtänkt gest bara för att det ses som det i vissa andra länder/kulturer?
  • passionsblomman

Lady o Lufsen skrev 2009-04-19 20:34:46 följande:

......men om brudöverlämning aldrig har varit en svensk sed- varför väljer man då att se den som något kvinnoförnedrande och inte som en vacker, välgenomtänkt gest bara för att det ses som det i vissa andra länder/kulturer?
    Förmodligen av den enkla anledningen att själva orsaken till att fenomenet ens finns, är för att kvinnan både historiskt sett i de allra flesta länder och fortfarande i alldeles för många länder, inte är myndig och därför lämnas från det första förmyndaren till den nya.
    Det har inte uppstått för att bruden valt att få stöd av lilla pappa på sin stora dag när hon ska gå i strålkastarljuset i sin fina klänning. Det har gjorts på det sättet för att det mer eller mindre varit en affärstransaktion män och släkter emellan.

Så, man tycker väl inte att det är en fin gest, utan påminner om något som suger fett, så att säga.
Svar på tråden Överlämnade av pappa