• passionsblomman

Tantvarning 4

Dags att möbla ett nytt tantrum, såhär i vårtid.
    Behöver du kolla i första tråden om du är en tant eller inte?
    Ja, gör det då:www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m3111211.html

: - D
    : - )
    : - (
    : - o
    : - ?
    : - [

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 00:19
    När tanter ska länka blir det visst inte alltid rätt, här är tråd 1:

www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m2993657.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 00:20
    Och så tråd 2:

www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m3111211.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 00:20
    Och så tråd 3 :

www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m3207221.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 08:22
    Ooooh, jag glömde -Att vara tant är en attityd och en inställning, och den här tanten är en underbar inspirationskälla:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-20 20:39
    : - p
    PUSS!!!

• Svar på tråden Tantvarning 4
  • didis

Hjortronsylt. När barnen var små tog vi en dag varje höst, jag o maken, klädde in oss i myggnät och gick ut på myrarna och plockade hjortron o blåbär. Sedan kokade vi sylt och hade hela vintern.

Det är den tiden som blivit romantiserad så här i backspegeln, i själva verket var vi fattiga som kyrkråttor och levde långt under existensminimum. Men vi var studenter och såg ljuset i tunneln...

Cantaton skrev 2009-06-02 22:04:07 följande:
    Åh, låter jättegott! Vad är mylta?
    Sonja 68 - prisavdrag skall ni absolut ha om hantverkarna har klantat sig. Själv hade jag inte brytt mig så mycket om några förnster var bättringsmålade, bara de dragit av rejält på priset.
  • didis

Vi pluggade i Umeå när barnen var små, sonen är född på NUS. Nu är det 11 år sedan vi flyttade till Norrköping men ibland längtar jag tillbaka...

Sonja68 skrev 2009-06-02 22:15:21 följande:
    Didis; hjortron... borde tycka det är gott, norrlänning som jag är. Men f*n när man har klavat omkring på myrarna och slagits med blodtörstiga mygg, stora som helikoptrar, för att plocka de där delikata bären så... tja, det förtar liksom lite grann av det hela. MEN hjortronparfait älskar jag förstås!! Jag älskar Åkerbär!! Vi fick tag på Åkerbärslikör till bröllopet och jag var såååå lycklig. De specialbeställde åt mig på Systemet Har du ett förflutet i Umeå?! Björkarnas stad... En mycket trevlig stad!Själv har jag tappat allt vad självdiciplin heter och sitter och dricker rysk öl *rodnar generat, och rapar lite diskret*Jag skulle ju börja med Naturdietshake och annat tjafs, men det blir nog först nästa vecka...
  • Sonja68

Didis; ja, jag tror att vi kommer att trycka för prisavdrag. Sedan tror jag inte att maken får igenom sina krav, men jag hoppas vi kommer överens. Usch vad jag hatar att GORMA om allt!!!

Ja, visst är det så att det är just såna där grejer man minns, som hjortronmyren du beskriver. Jag minns nu, så här på försommaren hur jag och mamma smorde in oss med djungelolja och gick ut i skogen och kollade på orkidéer, pyrola, getrams, och andra "exotiska" blommor!
    Och hur vi, tidigare på våren, åkte på kvällarna och kollade när tjäder- och orrtupparna spelade. Kan minnas ljudet på vårkvällarna som hördes flera kilometer...

• Cantaton

Hade ingen aning om att hjortronsylt hade ett speciellt namn. Det står alltid "Hjortronsylt" på burkarna man köper. Eller så tillagar jag sylt på hjortron = hjortronsylt. Ja, det är helt galet jobbigt att plocka hjortron på myren.

• Sonja68

Nu ska jag gå och vattna min spireahäck och så är det dags för lite älskog, tror jag minsann
    Min man stryker här omkring mig...
    Sov gott pantertanter!

• didis

MIN man sitter o tittar på film. Inte läge att ge honom några skamliga förslag heller eftersom sonen sitter brevid honom...

• Im yours

Hej, här sitter en tant med dimmig blick, och fuktig nos, eller mus?? Hjälp, voj, voj det där blev skamligt värre

Jag måste bara få klämma in ett lite åldrigt inlägg ur min blogg, ang råttproplem, råttbobrem. Kort sagt, det handlar alltså om ....... råttproblem. Det innehåller även några råttfångartips

Råttfångare sökes.......

I staden Hameln,Tyskland har man enligt TT, ett lite annorlunda problem att brottas med. Det gäller ökat antal råttor som spatserar omkring. Att de trivs så bra sägs vara obegränsad mängd föda på en avfallstipp. Inte sedan 1284 har råttplågan i den nordtyska staden varit så stor som nu.

Hmmmm........ ett solklart problem. Men vem vill ha jobbet som råttfångare. Jag känner iofs till att biologstuderande på universitetsnivå tillbringar tid med att räkna sorkar. Visserligen var detta över 10 år sedan. Kan detta vara något för en sånn? Ja, jo det är nog möjligt.

Eftersom jag valt att ta upp detta ämne har jag naturligtvis något på hjärtat. I slutet på 70- talet hade jag själv funderingar på att anställa en råttfångare. Jag hyrde en tvårummare av en gammal man. Flyttade in direkt efter en kompis. Allt flöt på ...... som vanlig. Inget nytt under solen. Men jag tyckte ibland att det lät som om något sprang omkring mellan väggarna. Förstår ni hur jag menar? Inuti själva väggen liksom, där det ska finnas drivor av isolering. Oki, efter en vecka började saker, o ting hända i ett av överskåpen. Små, små gnagmärken på knäckebröd etc. Jag menar, ganska sällan det ställs till med fest i ett överskåp. Så att det var fråga om oinbjudna gäster var fastställt.

Men de skulle hända fler saker. En moster till mig, o hennes man skulle komma på besök. De är ytterst trevliga människor. Även om kära moster är något märkvärdig. Därför har jag gett henne smeknamnet; Snorkmoster. Eftersom ordet snorkfröken var upptaget. Tja, någon i Mumindalen heter så. Iaf jag höll på att fixa med kaffe, o sånt. Då ser jag jag hur en liten, liten råtta kommer springande över köksgolvet. Jag öppnar raskt ytterdörren. I ett försök att få råttan att välja friheten, framför ett boende med hög standard. Kanske dömt att misslyckas, men hur fanken skullen den få ihop till hyran. Jag slängde oxå igen de andra dörrarna i lägenheten. Precis då jag står, och viftar med skurkäppen kommer paret Jakobsson. Min moster går glatt in i köket, o ger mig en blomma. Jag kastar dem på köksbordet, o går till ny attack mot råttskrället. Det har bara gått några sekunder, men Gösta fattar genast problemet. Tar snöspaden som står på bron, o börjar även han jaga den lille skiten. Min moster hoppar upp på en köksstol. Full kalabalik råder, Gösta träffar äntligen råttan. Blodvite uppstår, ingen bryr sig om den skadade. Den slängs helt simpelt upp på en snöhög. Jisses, snacka om IRL- föreställning. Tusan vad snorkmoster blev rädd.

Iaf det blev ett kaffekalas till sist, o alla var glada och nöjda. Även min lilla son som hade sovit middag, o missat hela föreställningen. Som ni förstår slutade inte mitt råttproblem där. Jag fick hjälp av pappa att gillra råttfällor, o ställa in hinkar fulla med vatten i de skåp där de hade börjat dunsa ovanligt mycket på sistone. Nattetid var de extra verksamma, råttorna. Idén med hinkar fulla med vatten föddes då jag skulle vattna blommorna. Två döda små fulingar låg, o flöt i vattenkannan. Som ni förstår var de nu krig. Många skåp var tömnda. Vattenhinkar, o fällor med ost placerades ut med stor precision. Vi var ute efter råttemor. Ja, hon som skickade sina barn, och barnbarn till en säker död. Hon hade förmodligen sagt åt dem att simmning var bra för hyn. Barn tror ofta på det föräldrar säger, o så gick det som det gick. Ett plågsamt klättrande upp till kanten på hinken, ett dyk i bästa OS- klass. Till en tvärsäker död. Är det inte förfärligt hur en del behandlar sina barn? Obegripligt.

Vi väntade tålmodigt. En hel råttarme hade strukit med. Två nätter blev raskt till fem. Men den sjätte natten, då jävlar small det till i hörnskåpet. Jag har nog aldrig skådat en större råtta i hela mitt liv. Den hade fastnat med nosen i fällan. Ivrigt sprattlande försökte den få upp huvudet från ostbiten. Jag lovar, den förde värre liv än en katt som klämt svansen. Eller ett tonårsgäng på bussen.

Efter att segerdansen avslutats, och stora feta råttemor slängts iväg. Började lugnet återställats. Några små unga råttsoldater drunknade förtfarande. Men det blev mindre, o mindre spår av råttskit.

Något senare flyttade jag till en lägenhet mitt i samhället. Men det är en annan historia. Puss på er!!

Ang jobbet i Hameln. Den som vill ska givetvis söka. Kanske man kan be några katter som bor i närheten om hjälp. Då under den 1.a stora råttplågan för 724 år sedan löste man problemet.Genom att helt simpelt anlita en färggrant klädd flöjtist som lockade bort råttorna med sina toner. Kanske en utväg, kanske inte. Men helt klart är att våld föder våld.

• didis

Im yours:

Jag får be någon av de mer musikaliska familjemedlemmarna att spela lite blockflöjt för mössen (råttor hoppas jag verkligen inte att det är!!).

• passionsblomman

I´m yours

My god!

Här är det mest små skogsmöss som om vintern tycker det är bra hos oss, men de brukar ändra sig...

Mylta är förövrigt benämningen på Hjortron som kommit i det stadium av mognad att de är blötmosiga och mjuka.

Man kan alltså plocka dem som hjortron-hårda, eller Mylta.

Man kan med fördel äta Myltan bara ihopmosad färsk med lite socker också, typ rårört.

När man kokat den så är det hjortronsylt och den serveras gärna varm.

Så är det i Jämtland iallafall. Och där uttalas Mylta med ett läspljud i mitten, "Myhllhta" ungefär.

Själv tycker jag om drottningssylt (hallon+blåbär)
    men godare än något på jorden är munnen full av smultron!

När jag blir lite rikare ska jag bygga en jordkällare här och ovanpå den ska det vara pintjockt med smultron, som står i vit och ljuvlig blom om våren och som gör ullen röd av bär sedan. Där ska också växa små små blåklockor.

• dfk

passion- jag vill också ha en jordkällare med smultron på!!!
    jag vill... jag vill.... jag vill...
    Hihi.
    Nej jag har inte blivit galen(eller har jag!?...)
    Jag känner mig lite härligt galen bara. Vill ut och göra vårskrik i skogen(som Ronja gör i Astrid Lindgrenfilmen), men nu är det sommar. Så det får bli sommarskrik i skogen. Nej jag har inte vunnit pengar, inte gravid eller något annat. Jag är bara glad!

Svar på tråden Tantvarning 4