• passionsblomman

Tantvarning 4

Dags att möbla ett nytt tantrum, såhär i vårtid.
    Behöver du kolla i första tråden om du är en tant eller inte?
    Ja, gör det då:www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m3111211.html

: - D
    : - )
    : - (
    : - o
    : - ?
    : - [

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 00:19
    När tanter ska länka blir det visst inte alltid rätt, här är tråd 1:

www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m2993657.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 00:20
    Och så tråd 2:

www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m3111211.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 00:20
    Och så tråd 3 :

www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m3207221.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 08:22
    Ooooh, jag glömde -Att vara tant är en attityd och en inställning, och den här tanten är en underbar inspirationskälla:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-20 20:39
    : - p
    PUSS!!!

• Svar på tråden Tantvarning 4
  • passionsblomman

Ja, det där kan man ju se på olika vis. men visst finns det de som verkigen är talanger för vissa saker-precis som i sporter tex, och de får ju som det är idag väldigt dålig stimulans i skolan och vi tar dåligt tillvara deras unika förmågor också.
    Vi har ju idrottsgymnasium tex...

tonårsmorsa skrev 2009-05-18 22:25:38 följande:
    Fast jag anser att alla elever ska kunna få en individanpassad undervisning där de befinner sig - utan särskilda elitklasser. Den som ligger långt fram idag kanske inte gör det imorgon. Och den som är skitless på matte idag kanske har ett brinnande intresse imorgon (om nu läraren har lyckats väcka det).
  • Panzerfaust

Grundproblemet är att vissa barn är exceptionellt smarta medan andra är dummare än tåget eller ointresserade så viss indelning är nödvändigt för att båda grupper ska fungera. Jag skulle gärna se en återgång till allmän och särskild ma/eng för att lyfta de som behöver lyftas och stödja de som behöver stödjas.

På gymnasienivå skulle det vara kanon med inriktningar som har stenhård fokus på en viss sak för framtida studier på högskolan istället för förvaringen som sker idag.

• tonårsmorsa

Jo, jag förstår resonemanget men ser samtidigt ett problem när man separerar olika kunskaper från varandra. Istället för att satsa på olika elitskolor tror jag istället att en mer ämnesintegrerad skola skulle gynna fler elever.

passionsblomman skrev 2009-05-18 22:28:39 följande:
    Ja, det där kan man ju se på olika vis. men visst finns det de som verkigen är talanger för vissa saker-precis som i sporter tex, och de får ju som det är idag väldigt dålig stimulans i skolan och vi tar dåligt tillvara deras unika förmågor också.Vi har ju idrottsgymnasium tex...
  • tonårsmorsa

Fast vad menar man då med smart? Är det eleven som är duktig på matte men har svårt att ingå i sociala sammanhang som är smart? Eller är det eleven som inte presterar särskilt bra i matte men har en hög social kompetens som är smart? Att ha olika intelligenser behöver inte innebära att den ena är smart och den andra är "dummare än tåget".

Panzerfaust skrev 2009-05-18 22:34:11 följande:
    Grundproblemet är att vissa barn är exceptionellt smarta medan andra är dummare än tåget eller ointresserade så viss indelning är nödvändigt för att båda grupper ska fungera. Jag skulle gärna se en återgång till allmän och särskild ma/eng för att lyfta de som behöver lyftas och stödja de som behöver stödjas.På gymnasienivå skulle det vara kanon med inriktningar som har stenhård fokus på en viss sak för framtida studier på högskolan istället för förvaringen som sker idag.
  • Im yours

Halli, hallå!!!

Lyssna på Karlavagnen, det handlar om svensexor och möhippor

• passionsblomman

ja, det går att vrida och vända på detta på flera olika sätt. Klart är dock attdet idag måstevara outhärdligt tråkigt för den som är väldigt begåvad vad gäller något eller några ämnen att sitta i en "vanlig" klass, där ingen-ofta inte ens läraren är något som helst utbyte. Det är ju ett problem. Inte minst vad gäller slöseriet med den tillgång som en sådan person verkligen är för samhället. Den kanske ruttnar innan den blir forskare och kommer på botemedlet mot aids eller vad som helst...

Att vi sedan behöver höja nivån för det stora flertalet OCKSÅ och få en miljö i skolan som främjar lärande och kunskap där eleverna kan utveklas och växa, det är lite en annan sak. Elever med särskilda behov kommer ändå alltid att finnas, både under och över "normalprestationen"

• Panzerfaust

Tja jag kan fan inte räkna svår matte då jag fuskade från 4:an upp till 1:a året på gymnasiet. Det jag menar är att de elever som är riktigt bra i ett ämne ska erbjudas möjligheten att odla det samtidigt som de som är svaga ska få den hjälp de behöver och det är svårt om inte omöjligt att ha dessa två i samma klassrum samtidigt och tro att det kommer leda till någon succé.

• passionsblomman

Ja det är så jag menar också.

fast jag fuskade inte på matten. Jag bara tyckte det var så tråkigt attjag inte ens orkade fatta och då gjorde jag ju inte det heller...och i 4-6:an hade jag en gammal militär som magister(jo, vi fick bara lov att kalla honom det) och haonom var jag livrädd för och vågade inte fråga om hjälp... i högstadiet var det ju redan kört, fast då hade jag en underbar, som tvingade mig att räkna och som tom satt i telefon med mig på sin fritid när jag hade kommit efter för jag låg på sjukhus ett tag. sedan i gymnasiet hade vi en som sa till tjejerna att visa brösten. Då slutade jag gå till mattelektionerna...

Vad man har för lärare spelar faktiskt roll.

Panzerfaust skrev 2009-05-18 22:52:39 följande:
    Tja jag kan fan inte räkna svår matte då jag fuskade från 4:an upp till 1:a året på gymnasiet. Det jag menar är att de elever som är riktigt bra i ett ämne ska erbjudas möjligheten att odla det samtidigt som de som är svaga ska få den hjälp de behöver och det är svårt om inte omöjligt att ha dessa två i samma klassrum samtidigt och tro att det kommer leda till någon succé.
  • tonårsmorsa

Fast även i en "vanlig" skola ska det ju gå att möta elever på en annan nivå än den övriga jämnåriga elever befinner sig på. Det finns inget som hindrar att en elev läser kurserna snabbare än sina klasskompisar idag heller (individuellt eller i en annan klass). Det enda hindret är om läraren inte vill ha elever på olika nivårer för att de tycker det blir svårt att styra undervisningen.

passionsblomman skrev 2009-05-18 22:48:53 följande:
    ja, det går att vrida och vända på detta på flera olika sätt. Klart är dock attdet idag måstevara outhärdligt tråkigt för den som är väldigt begåvad vad gäller något eller några ämnen att sitta i en "vanlig" klass, där ingen-ofta inte ens läraren är något som helst utbyte. Det är ju ett problem. Inte minst vad gäller slöseriet med den tillgång som en sådan person verkligen är för samhället. Den kanske ruttnar innan den blir forskare och kommer på botemedlet mot aids eller vad som helst...Att vi sedan behöver höja nivån för det stora flertalet OCKSÅ och få en miljö i skolan som främjar lärande och kunskap där eleverna kan utveklas och växa, det är lite en annan sak. Elever med särskilda behov kommer ändå alltid att finnas, både under och över "normalprestationen"
  • Panzerfaust

Och nästan varenda lärare jag haft har varit bedrövlig.

Svar på tråden Tantvarning 4