Fikasugna Göteborgsfrugor slutar aldrig tjöta. Tråd 12...typ!
Vår nya tråd, girls!!!
Vår nya tråd, girls!!!
Linum: Oj, inte visste jag att det var så illa.
Snart en tur till Ikea. Vi ska handa "ordning och reda"-prylar och säkra upp hemmet lite för lilltjejen men hoppas på att få med mig något annat kul hem.
Linum igen: Förresten en annan grammatisk sak jag ofta funderar över är om det ska vara kommatecken innan "men". Tycker det ser mer rätt ut med ett kommatecken och känns lättare att läsa MEN är fundersam över vad som är rätt. Det blir lite hipp som happ numera med det.
Ni grammatiskt intresserade kan få läsa en bok som handlar om Dativobjektets betydelse för nutidens engelska... skriven av min mamma :D:D:D:D:D:D
Jag använder ofta förkortningar för vissa ord när jag skriver här till exempel... t ex, oxå, iaf, Just för att det går fortare och jag inbillar mig att de vanligaste förkortningarna känner de flesta till.
Sen när man har bråttom på tangentbordet blir det väldigt ofta fel på "och", som blir ohc. Brukar inte lägga tid på att ändra det.... har annat att göra! ;):D
Jaha nu gör jag fel med smileysen också oxå
hehe
Jaha den ville prompt ha en näsa...
Nä dags för mig att göra något annat tror jag.
Kommatecken sätts som inledning i en bisats. Om OCH/MEN/ELLER används som start i bisatsen behövs ingen kommatering användas - enligt den gamla skolan.
Idag sätter man (tyvärr...)dock kommateringen där man tycker att den skall sitta för att underlätta läsflödet. Vill man skriva följande, så gör man det:
Jag ska snart dricka kaffe, men det är inte riktigt färdigt än!
Jag använder aldrig kommatering före OCH och ELLER, men ibland innan MEN *fnissar åt min ologiskhet*
Frujj: Sådana är vanliga förkortningar och är helt ok att använda tycker jag iaf. Däremot tycker jag det är jobbigt när de skriver "e" istället för "är" eller "lr" istället för "eller". Och vanliga felstavningar när man flyger över tangenterna tycker jag inte heller är så störande.
iaf, mao, div., ggr, nr, t.ex.
Alla är godtagbara förkortningar! Llr däremot har jag lite svårt för...
Har precis lärt mig en ny sak. Jag har aldrig någonsin vetat vad lol betyder... Laughing Out Loud! Tjohoo!
Kommatecken innan OCH och ELLER gör jag aldrig heller. Har för mig att jag lärde mig i skolan att man skulle sätta kommatecken om den andra delen av meningen egentligen kunde vara en egen mening. Är lite osäker dock om det var så vi fick lära oss. Var ju faktiskt ett tag sedan. Det blir nog fortsatt velande med den biten misstänker jag.
Ha det så trevligt på bion.
IKEA - here I come.
Carma: Det är det som är huvudsats och bisats, så du har helt rätt!
Hälsa IKEA