Fikasugna Göteborgsfrugor slutar aldrig tjöta. Tråd 12...typ!
Vår nya tråd, girls!!!
Vår nya tråd, girls!!!
Läste just ett kul inlägg:
"Ja ha nu börjar de gå mig på nerverna. de e freda kväll och jag har ett litet problem, efter att ja och sambon hade sex sa ahn att de va konstigt ja kunnde inte känna trådarna av din spiral och de gör han alltid så nu e de bara att vänta till på måndag och fixa en tid till gyn och kolla upp de. hoppas att jag inte har blivit med barn, ja e en av dom som har turen att bli gravid väldigt lätt och vi vill inte ha mer barn ljust nu vi har en liten som precis har fyllt ett år. ville bara skriva av mig lite och sen undrar ja hur funkar de med dom " säkra perioderna" ?"
Inte ens med Versal och punkter förstår man vad som är problemet... Nog för att många verkar ha våldsamma problem med att skilja på dem och de, men det här tar nog priset i dag! Dom och de fast de och det... *garvar*
"ljust nu" - Tur att det inte är mörkt!
Dem och de får du nog garva åt mig också. Där kan jag inte den grammatiska skillnade utan skriver vad som känns och ser bäst ut. Men däremot att folk sriver en text i talspråk. Hur svårt är det att skriva ut alla bokstäver? Jag blir helt snurrig av det.
Om tiden räcker till idag så blir det förhoppningsvis en sväng till Ikea. Yippie!!
Naturligtvis hoppade några bokstäver ut ur orden när jag skrev det. Typiskt!! *fniss*
Oj, värre än mig
Lördagen startar med en grammatiklektion...
Har lite tråkigt
Personliga pronomen finns i subjektsform och objektsform.
DE och VI är subjektsform.
OSS och DEM är objektsform.
Exempel:
- Igår träffade vi på Bert & Ulla. Det var mycket trevligt att träffa dem. De tyckte att det var lika trevligt att träffa oss!
Förklaring:
I mening 1 är VI subjekt och BERT & ULLA objekt.
I mening 2 är det VI som tycker något, och då är VI subjekt. DEM blir objekt.
I mening 3 är det DE som tyckte något och då är DE subjekt. Således blir OSS objekt.
Om man tvekar mellan de och dem kan du ersätta de med vi och dem med oss. Då hör man oftast vad som låter bra och kan på så sätt välja rätt.
Någon som hängde med? Jag fick mig en liten lektion alldeles nyss eftersom jag hade förträngt en massa grundläggande termer inom grammatiken...
Linum,
Jag hängde med!!! Jag älskade grammatik i skolan. Tycker språk, ord och sånt är väldigt roligt. Fredrik Lindström är min idol. (Jag vet, nördvarning)
Fast jag ska erkänna att jag i såna här typer av forum skriver "dom" istället för de och dem ibland.
Nibla: Man gör det enklare för sig om man skriver DOM, även om det är talspråk. Fast det ser snyggare ut med DOM än med felaktigt använt DE och DEM
Liten regel: Man kan aldrig inleda en mening med DEM.
Nu ska jag sluta vara så in i *** viktig.
Ikväll blir det bio för vår del. Ska äntligen se "Änglar och demoner".
Carma: Jag tycker om dig även om du skriver knasigt ibland! *pussar på carma*
Ojoj, klev rakt in i ett klassrum! *fniss*
Jag tillhör nog också dem/de/dom som blandar ihop orden! Fast riktigt så illa som tjejen i inlägget om spiralen tror jag inte att jag skriver.
Frujj: Kolla gärna upp det där med tårtkursen om det finns billigare alternativ! Kanske det finns nått annat företag som erbjuder kurser? Hmm... vilka företag finns det igentligen?
Ha en trevlig lördag!
Tezz: DE som blandar...
Ha en trevlig lördag du med!