• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Trudilutt

Två unga spralliga människor som ska gifta sig finns här!

Vad ska vi ha för psalmer tycker du?

Jag vill gärna ha en traditionell och en lite annorlunda... Vad är en traditinell psalm att spela på en gustjänst i september?

Toppen tråd förresten

• Kjell Präst
    Trudilutt skrev 2009-02-19 07:59:03 följande:
    Två unga spralliga människor som ska gifta sig finns här!Vad ska vi ha för psalmer tycker du?Jag vill gärna ha en traditionell och en lite annorlunda... Vad är en traditinell psalm att spela på en gustjänst i september?Toppen tråd förresten
    En inte längre helt ung men ganska sprallig präst svarar här!

När någon vill ha en annorlunda psalm så föreslår jag ofta nr 333 "Änglarna sjunger i himlen" Det är en härligt svängig psalm, gästerna kommer absolut att ha svårt att sitta stilla om ni väljer den.
    En mer traditionell psalm... vi har ju vigselpsalmerna, de är ju i någon mån traditionella även om de inte är jättekända eftersom de ju inte används annat än vid vigslar. Jag brukar rekommendera nr 84 "Vi lyfter våra hjärtan" och 411 "Gud har omsorg om vårt släkte". De är vackra och relativt lättsjungna även om man inte hört dem förr - dessutom känslosamma, jag brukar faktiskt ha svårt att hålla tillbaka tårarna när jag stämmer in i någon av dem. Annars är det svårt med just höstpsalmer, det finns sommar- vår- och vinterpsalmer men inga vidare höstpsalmer. Man kan ju ta någon "allmän" som till exempel 791 "Du vet väl om att du är värdefull" eller 289 "Guds kärlek är som stranden" Eller varför inte 96 "Öppna mig för din kärlek". Tja, några tips blev det i alla fall. Er vigselpräst har säkert flera. Lycka till!
  • Jeez

Perfekt! Uppståndelse är bra grejjer!

• Kjell Präst

Jeez skrev 2009-02-19 08:17:39 följande:

Perfekt! Uppståndelse är bra grejjer!
    Eller hur!
  • violla

Så man måste alltså ha 2 psalmer under vigselgudstjänsten. Har ju bara en som ligger mig varmt om hjärtat..
    Svårt att bestämma den andra då.
    Jag ville ju även ha 2 solo sånger. Men det kanske blir för mycket då.
    Får kanske bara ha en solosång om man måste ha 2 psalmer.

• Kjell Präst
    violla skrev 2009-02-19 10:17:07 följande:
    Så man måste alltså ha 2 psalmer under vigselgudstjänsten. Har ju bara en som ligger mig varmt om hjärtat..Svårt att bestämma den andra då.Jag ville ju även ha 2 solo sånger. Men det kanske blir för mycket då.Får kanske bara ha en solosång om man måste ha 2 psalmer.
    Två solosånger utöver de två psalmerna går alldeles utmärkt. Det förekommer förstås inte solosånger i alla vigslar (långt därifrån faktiskt) men när det gör det är två stycken ganska "normalt"
  • minåmin

Hej,

Jag har kanske en lite udda fråga som jag hoppas att du kan svara på :)

Jag och min blivande har en bakgrund innehållandes bitar som våra familjer och umgänge inte är helt medvetna om, t ex hur och när vi träffades. Inte så att vi har ljugit för någon om det, utan bara utelämnat några, för oss, försvårande detaljer :)

Har nu börjat fundera på vad prästen kan tänkas säga om oss vid vigseln utan att det blir konstigt för någon part. Det funkar exempelvis inte så bra med "NN och NN träffades första gången bla bla bla...", och inte heller "NN och NN har levt sida vid sida si och så länge och skall nu avge sina löften bla bla bla..."

Jag förstår ju att detta går att prata med prästen om och tillsammans komma överrens om vad som ska sägas, men det känns väldigt konstigt att säga till honom/henne att "Nej det där vill vi inte prata om... och inte det där heller..."

Skulle helst av allt vilja att han/hon bara pratar om kärlek och äktenskap i största allmänhet, och inget (eller lite) om oss explicit.

Hur göra?

/rådvill

• Kjell Präst
    minåmin skrev 2009-02-19 10:47:53 följande:
    Hur göra?/rådvill
    Det allra bästa är det du själv skriver, att tala med prästen. Det finns inget krav på att vigseltalet ska vara personligt (men de flesta vill ändå att det ska vara det), och grunden är förstås att prästen inte ska säga något som ni är obekväma med. Jag brukar, med ett personligt vigseltal i sikte,
    fråga mina brudpar just hur de träffades, vad de gillar att göra tillsammans och dessutom be dem beskriva varandra. Om någon bad mig att inte säga något om hur de träffades så skulle jag självklart inte göra det - jag skulle kunna hålla ett bra (och personligt) vigseltal baserat på kärlek, äktenskap och Gud och bara "sockra lite" med vad paret gillar att göra tillsammans, exempelvis.
    Sammanfattningsvis: Det här ska absolut inte bli något problem, de flesta präster är riktigt mänskliga Men ni underlättar Hans/hennes jobb om ni är öppna med vad ni INTE vill att han/hon ska tala om.
  • minåmin

Tack för ditt svar! Känner mig lite lugnare nu även om det fortfarande tar emot lite att säga till prästen att vi inte har varit helt öppna med vår bakgrund inför andra än de närmaste. De flesta vet på ett ungefär, men det är ändå inget jag vill ha i vårt vigseltal.

Nåväl. Det blir nog bra i slutändan.

Tack igen!

/något mindre rådvill

Kjell Präst skrev 2009-02-19 10:56:43 följande:

Det allra bästa är det du själv skriver, att tala med prästen. Det finns inget krav på att vigseltalet ska vara personligt (men de flesta vill ändå att det ska vara det), och grunden är förstås att prästen inte ska säga något som ni är obekväma med. Jag brukar, med ett personligt vigseltal i sikte,fråga mina brudpar just hur de träffades, vad de gillar att göra tillsammans och dessutom be dem beskriva varandra. Om någon bad mig att inte säga något om hur de träffades så skulle jag självklart inte göra det - jag skulle kunna hålla ett bra (och personligt) vigseltal baserat på kärlek, äktenskap och Gud och bara "sockra lite" med vad paret gillar att göra tillsammans, exempelvis.Sammanfattningsvis: Det här ska absolut inte bli något problem, de flesta präster är riktigt mänskliga Men ni underlättar Hans/hennes jobb om ni är öppna med vad ni INTE vill att han/hon ska tala om.
Svar på tråden Fråga prästerna 7